11 lat na Marsie. Wideo dokumentujące dystans przebyty przez Opportunity

11 lat na Marsie. Wideo dokumentujące dystans przebyty przez Opportunity

11 lat na Marsie. Wideo dokumentujące dystans przebyty przez Opportunity
Źródło zdjęć: © NASA
07.07.2015 13:58, aktualizacja: 07.07.2015 15:51

Łazik Opportunity bada powierzchnię Marsa od stycznia 2004. W kwietniu NASA podawała, że podczas swojej podróży zdołał przebyć dystans całego maratonu – 42 kilometry - i ciągle mu mało. Robot kontynuuje badanie powierzchni Czerwonej Planety, a amerykańska agencja kosmiczna – dla uczczenia i udokumentowania jego osiągnięcia – opublikowała wideo, na którym prześledzić można całą trasę Opportunity.

Łazik Opportunity bada powierzchnię Marsa od stycznia 2004. W kwietniu NASA podawała, że podczas swojej podróży zdołał przebyć dystans maratonu – 42 kilometry - i ciągle mu mało. Robot kontynuuje badanie powierzchni Czerwonej Planety, a amerykańska agencja kosmiczna – dla uczczenia i udokumentowania jego osiągnięcia – opublikowała wideo, na którym prześledzić można całą trasę Opportunity.

8-minutowe nagranie, które NASA umieściła w sieci, obejmuje cały okres obecności Opportunity na Marsie. W jej trakcie zbadał on cały szereg marsjańskich formacji, zjeżdżał do kraterów, pobierał próbki gruntu (w tym momentach wideo miejscami zwalnia, by moglibyśmy to zaobserwować). Zdarzyło mu się nawet na całe 2 miesiące utknąć na jednej z marsjańskich wydm. Wszystko to zobaczyć można na nagraniu.

Nagranie widoczne z lewej strony pochodzi z tzw. „kamery zagrożeniowej” (hazard camera, w skrócie hazcam). Komputer łazika analizuje przesyłane przez nią obrazy, wykorzystując je do nawigowania w terenie i unikania przeszkód. Z prawej strony zaś można zobaczyć mapę z wytyczoną trasą Opportunity.

Słyszalny w tle nagrania dźwięk, jak tłumaczy NASA, jest interpretacją audio wskaźników czujnika wibracji. Na jego podstawie można więc stwierdzić, czy Opportunity poruszał się akurat po względnie płaskim terenie, czy też natrafił na jakieś większe nierówności.

Nagranie obejrzeć możecie poniżej.

_ DG _