Specjalna wersja Global Hawk nad Kanadą

Specjalna wersja Global Hawk nad Kanadą

Specjalna wersja Global Hawk nad Kanadą
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta
04.06.2012 16:03, aktualizacja: 05.06.2012 11:54

Największy amerykański samolot rozpoznania strategicznego RQ-4 Global Hawk, w wersji przygotowanej na zamówienie rządu Kanady, ma chronić kanadyjskie obszary polarne.

Specjalną wersję maszyny przygotowali inżynierowie i badacze pracujący dla koncernu zbrojeniowego Nothrop Grumman.

RQ-4 Global Hawk to największy i najbardziej skomplikowany bezpilotowy samolot rozpoznania strategicznego na świecie. Jego rozpiętość skrzydeł wynosi 35,4 m, długość 13,5. m, a waga z pełnym ładunkiem paliwa i wyposażeniem - 10 387 kg. Wyposażona w silnik turboodrzutowy Allison Rolls-Royce AE3007H o ciągu 900 kG, maszyna lata na wysokościach do 19 800 m, z prędkością przelotową 650 km/h, zaś jej maksymalny zasięg wynosi 24980 km.

Global Hawk używany w niemal wszystkich konfliktach zbrojnych, w których ostatniej dekadzie brały udział USA (m.in. w Afganistanie i Iraku) ma bardzo wyrafinowane wyposażenie rozpoznawcze. Zamontowano na nim m.in. trzy komputery - nawigacyjny, misji i obróbki danych, dwa niezależne systemy łączności, umożliwiające transmisje danych z szybkością do 5. Mbit/s, radar z syntetyczną aperturą SAR-MTI umożliwiając śledzenie celu wielkości człowieka w obszarze 10 km kw., zespół czujników i kamer podczerwieni i światła w widzialnego, moduł rozpoznawania łączności oraz systemy obronne, jak ostrzeganie o promieniowaniu, wyrzutnię celów pozornych. Może być sterowany przez operatora lub całkowicie autonomicznie przez system komputerowy.

Według oficjalnego oświadczenia na wybór Kanady wpłynęły sukcesy RQ-4 w rozpoznawaniu pożarów lasów w Kalifornii w 200. roku, w rozpoznaniu regionów Japonii dotkniętych klęską tsunami w 2001 roku oraz wyniki badań naukowych NASA dysponującego taką maszyną.

Northrop Grumman przebudował najnowszego Global Hawka Block 3. do specjalnego kanadyjskiego wariantu RQ-4 Polar Hawk. Zakresu i skali modyfikacji nie ujawniono, ale według portalu Fightglobal była to przebudowa umożliwiająca eksploatację Global Hawk z baz znajdujących się za kręgiem polarnym, m.in. zamontowano automatyczny system odladzania skrzydeł i kadłuba, system ochrony przeciwlodowej silnika, wprowadzono zmiany w module łączności satelitarnej.

W nowej wersji maszyna ma rozpoznawać północne obszary Kanady - chronić ich ekosystemy przez kłusownictwem (także obszary morskie) i zanieczyszczeniami, monitorować eksploatację surowców mineralnych, dokonywać stałego rozpoznania i monitorowania obszarów niedostępnych dla człowieka. Jedna maszyna może pokryć zasięgiem dziennego rozpoznania 10. tys. km kw. terenu, stąd, według magazynu "Technology Review" i portalu Defense Industry Daily prawdopodobnie Kanada zamówi 3 maszyny i możliwością wypożyczenia w razie awarii czwartej jako zastępczej. Pozwoliłoby to na całkowitą, codzienną ochronę północnych granic Kanady z powietrza.

Eksploatacja tej maszyny jest droga - jeden Polar Hawk razem przystosowaną do niego infrastrukturą (serwisem, podzespołami zamiennymi, kosztami szkolenia obsługi i pilotów oraz operatorów sprzętu) będzie kosztował rząd Kanady 21. mln dol. Przy zamówieniu trzech maszyn, koszty spadną jednak do około 180 mln dol. za sztukę.

Według portalu militarnego "Defense News" na decyzję Kanadyjczyków prawdopodobnie wpłynęły także „zgłaszane ostatnio pretensje Rosji do obszarów surowcowych Arktyki, których część znajduje się na terytorium uznawanym za pozostające w gestii władz kanadyjskich”, stąd konieczność stałego monitorowania granic kraju.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)