Pierwszy śmigłowiec S‑70i BLACK HAWK Made in Poland

Pierwszy śmigłowiec S-70i BLACK HAWK Made in Poland

15.03.2010 12:20, aktual.: 15.03.2010 12:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

PZL Mielec, zakłady firmy Sikorsky, ogłosiły dziś ukończenie montażu pierwszego modelu śmigłowca S-70i BLACK HAWK, będącego międzynarodową wersją helikoptera BLACK HAWK. Ten nowy wariant śmigłowca jest pierwszym helikopterem BLACK HAWK zmontowanym na terenie Europy z wykorzystaniem międzynarodowej sieci dostawców.

Helikopter S-70. BLACK HAWK, należący do nowej linii śmigłowców Sikorsky, jest także pierwszym wiropłatem wyprodukowanym przez PZL Mielec. Firma znana była dotąd jako producent samolotów.

Ten zmontowany w całości w PZL Mielec helikopter przejdzie testy oraz kwalifikacje w centrum Sikorsky Development Flight Center w West Palm Beach na Florydzie w Stanach Zjednoczonych. Poprodukcyjny oblot maszyny odbędzie się w PZL Mielec jeszcze w tym roku.

Obraz
© (fot. PZL Mielec)

Prezentacja pierwszego kompletnego śmigłowca ukończonego w PZL Mielec ma miejsce prawie 3 lata po przejęciu PZL Mielec przez firmę Sikorsky. „W ciągu zaledwie trzech lat PZL Mielec stały się zakładami światowej klasy, które są w stanie wyprodukować śmigłowiec BLACK HAWK, jeden z najlepszych helikopterów eksploatowanych w dzisiejszych czasach”, powiedział Robert Kokorda, wiceprezes ds. Strategii Korporacyjnej i Synergii w firmie Sikorsky. „Oczekujemy, że produkcja helikoptera S-70. BLACK HAWK w Mielcu przyczyni się do wzrostu liczby polskich firm biorących udział w produkcji śmigłowca BLACK HAWK, który używany jest na całym świecie.”

Zgodnie z planem w PZL Mielec zostanie utworzone centrum programu śmigłowców S-70. BLACK HAWK dla międzynarodowych klientów. Począwszy od 2012 roku PZL Mielec będą produkować planowo około 20 egzemplarzy helikopterów S-70i BLACK HAWK rocznie.

Podstawowe fakty o śmigłowcu BLACK HAWK:

BLACK HAWK to dwusilnikowy śmigłowiec o maksymalnej masie własnej 997. kg. Maksymalna masa startowa śmigłowca to 10 659 kg. Układ wirnika nośnego ma średnicę 16,37 m.

Śmigłowiec S-70. wyposażony jest w cztery całkowicie przegubowe łopaty kompozytowe z tytanu i włókna szklanego z łożyskami elastomerowymi. Śmigłowiec S-70i ma cztery kompozytowe łopatki wirnika głównego o szerokiej cięciwie, zaprojektowane, by dawać większą siłę nośną w warunkach wysokiej temperatury i dużej wysokości.

• Czterołopatowy wirnik ogonowy o średnicy 3,3. m to wirnik bezłożyskowy o układzie krzyżowym (X), przechylony w górę pod kątem 20 stopni, co daje dodatkową siłę ciągu. Łopaty wirnika nośnego i ogonowego można składać ręcznie. Kadłub posiada luk bagażowy wytrzymujący nacisk 1464 kg na metr kwadratowy.

• Przestrzeń w kabinie to 11,6. metrów kwadratowych. Usterzenie poziome można wymontować, a usterzenie pionowe (wspornik wirnika ogonowego) jest składane, co ułatwia transport lotniczy. Połączenie kadłuba z podwoziem ma za zadanie pochłaniać energię pionowego lądowania uszkodzoną jednostką przy prędkości opadania 11,6 metrów na sekundę, a siłę uderzenia pochłaniać mają podwozie, kadłub i fotele.

Obraz
© (fot. PZL Mielec)

• Stałe przekładnie główne i ogonowe posiadają dwustopniowe amortyzatory olejowo-pneumatyczne, które umożliwiają przyklęk śmigłowca i zapewniają odporność na siły działające przy gwałtownym lądowaniu. Podwozie przystosowane jest do standardowej prędkości opadania w pionie 2,7 metra na sekundę.

• Produkowane dziś śmigłowce BLACK HAWK napędzane są dwoma silnikami General Electric T700-GE-701. zamontowanymi nad kabiną, tuż za główną skrzynką przekładniową i po obu jej bokach. Silniki uruchamiane są pneumatycznie za pomocą powietrza przekazywanego z pokładowego pomocniczego zespołu energetycznego (APU). Pozwala to śmigłowcowi wzbijać się w powietrze bez pomocy zewnętrznych źródeł energii.

• Śmigłowiec BLACK HAWK wyposażony jest w nadmiarowy, hydromechaniczny układ sterowania lotem. Posiada on trzy dwustopniowe serwomotory wirnika nośnego, układ stabilizujący (SAS), układ stabilnego toru lotu (FPS) oraz potrójnie nadmiarowe zasilanie hydrauliczne.