Przesiadki między pociągami w biegu

Przesiadki między pociągami w biegu

Przesiadki między pociągami w biegu
Źródło zdjęć: © priestmangoode.com
30.11.2011 09:52, aktualizacja: 07.12.2011 14:13

Brytyjski inżynier zaprojektował nowy system transportu kolejowego łączący tramwaj miejski i koleje dużych prędkości. Umożliwia on pasażerom bezpośrednie przesiadanie się do pociągów

Obraz
© (fot. priestmangoode.com)

Brytyjski inżynier zaprojektował nowy system transportu kolejowego łączący tramwaj miejski i koleje dużych prędkości. Umożliwia on pasażerom bezpośrednie przesiadanie się do pociągów - poinformowały CNN i magazyn "New Scientist".

Paul Priestman, brytyjski inżynier i specjalista wzornictwa przemysłowego wraz z zespołem naukowców i inżynierów transportu, zaprojektował nowy system komunikacji, który może spowodować wielkie zmiany w transporcie kolejowym. Zdaniem Priestmana, w proponowanym systemie "Moving Platform" następuje unifikacja transportu kolejowego podmiejskiego, komunikacji miejskiej i kolei dużych prędkości (HSR).

System ten eliminuje bowiem użycie stacji kolejowych. W "Moving Platform”. w mieście, po położonych specjalnie w tym celu szynach, krążą wozy specjalnej linii tramwajowej. Zabiera ona pasażerów i dojeżdża do długiego odcinka prostych torów położonych równolegle do torów pociągów wielkich szybkości. Tam, na przestrzeni kilku kilometrów, tramwaj spotyka się z pociągiem wielkich szybkości, który zwalnia, całkowicie jednak nie hamując. Pociąg i tramwaj jadą równolegle do siebie. Między wejściami tramwaju i pociągu otwierają się śluzy, którymi przechodzą pasażerowie.

Rozkład jazdy i schemat połączeń wyświetlane są w wagonie każdego tramwaju, a także w pociągu dużych prędkości - w każdym mieście bowiem pasażerowie mogą nie tylko wejść do pociągu, ale także przejść do tramwaju.

Jak powiedział CNN Priestman, śluzy będą wyposażone w duże drzwi przesuwne i wysuwane od strony tramwaju łączniki tak, aby zapewnić pasażerom bezpiecznie wsiadanie i wysiadanie. Następnie tramwaj będzie wracał do miasta, aby odwieźć pasażerów i zabrać następnych, zainteresowanych przejazdem innym pociągiem.

Aby ułatwić jazdę i przesiadanie, pasażerowie nie posługiwaliby się zwykłym biletem, ale biletem ze znacznikiem RFID. Obecnie znaczniki radiowe RFID są zwykle używane do metkowania towarów; jednak próby wykorzystania ich jako nośników biletów kolejowych prowadzono z sukcesem na początku obecnej dekady w Japonii.

Jak powiedział Priestman CNN, jego system "Moving Platform”. spowodowałby znaczne zmniejszenie rozmiarów i powierzchni dworców kolejowych, zmniejszyłby koszty transportu dalekosiężnego i mimo konieczności budowy specjalnej linii tramwajowej, ostatecznie byłby tańszy i bardziej punktualny niż obecny system szybkich kolei.

SPRAWDŹ:

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (121)