NASA chce kupić miejsca na komercyjnym statku suborbitalnym. Agencja zwiększa budżet na eksperymenty

NASA chce kupić miejsca na komercyjnym statku suborbitalnym. Agencja zwiększa budżet na eksperymenty

24.06.2020 12:03, aktualizacja: 24.06.2020 12:33

NASA po raz kolejny przygotowuje się do współpracy z komercyjnymi pomiotami. Po udanej misji, w której uczestniczył Elon Musk i jego firma SpaceX, NASA stawia na komercyjne loty suborbitalne i poszukuje ich dostawców.

W niedawno opublikowanym komunikacie prasowym NASA poinformowała o przygotowaniach do wysłania swoich astronautów w kosmos na pokładzie komercyjnych statków suborbitalnych.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, będzie to kolejny duży krok dla NASA. Agencja od dawna nie realizuje misji suborbitalnych. Ostatnie takie projekty to Mercury i hipersoniczny program badawczy X-15.

NASA poszukuje komercyjnych współpracowników

Program NASA Flight Opportunities ma na celu szybkie sprawdzanie obiecujących technologii eksploracji kosmosu, odkrywanie i ekspansję handlu kosmicznego poprzez testy suborbitalne z udziałem m.in. komercyjnych dostawców usług.

Takie testy pozwalają przenieść technologie weryfikowane w naziemnych laboratoriach do odpowiednich środowisk, aby sprawdzić ich skuteczność i użyteczność. To z kolei umożliwia zmniejszenie kosztów i ryzyka technicznego przyszłych misji.

NASA planuje kolejne eksperymenty

NASA planuje zbudować infrastrukturę niezbędną do uczestnictwa jej personelu w komercyjnych lotach suborbitalnych. Zanim to się stanie, Agencja musi przeprowadzić ocenę bezpieczeństwa takiego systemu. Jeśli wszystko pójdzie pomyślnie, NASA kupi miejsca w komercyjnych suborbitalnych.

- Teraz przyjrzymy się nowemu sposobowi umożliwienia personelowi NASA latania na komercyjnych systemach przestrzeni suborbitalnej, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak doświadczenie lotu i historia lotu - powiedział Kathy Lueders z NASA.

NASA zakłada, że komercyjne suborbitalne loty kosmiczne będą bardziej przystępne niż misje na samej Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Pozwolą na realizację częstszych podróży w przestrzeń kosmiczną, testy sprzętu kosmicznego, badanie mikrograwitacji czy dodatkowe szkolenia personelu NASA.