Koci wzrok w aucie - nowa technologia dla kierowców

Koci wzrok w aucie - nowa technologia dla kierowców

Koci wzrok w aucie - nowa technologia dla kierowców
28.10.2008 14:14, aktualizacja: 28.10.2008 15:05

Sześć europejskich konsorcjów związanych z przemysłem motoryzacyjnym współpracuje na płaszczyźnie naukowej,
by wspólnie opracować nowoczesny system umożliwiający wyraźne
widzenie w nocy. W nowo opracowywane urządzenie mają być
wyposażane samochody przyszłości, donosi "EuroPhotonics".

Obecnie produkowane auta w większości przypadków posiadają czujniki parkowania, które zdecydowanie ułatwiają bezpieczne parkowanie pojazdu tyłem w zatłoczonych miastach. Bardziej luksusowe auta, wyposażane są dodatkowo w "podążające" za ruchem auta reflektory przednie, dzięki czemu podczas pokonywania zakrętów, światła samochodu zawsze oświetlają najważniejsze miejsca na drodze. Oba te urządzenia zwiększają bezpieczeństwo użytkowania pojazdów.

Kolejnym, niemal naturalnym etapem zwiększania bezpieczeństwa jazdy samochodem jest opracowanie systemu, który ułatwiałby podróżowanie nocą, dzięki urządzeniu pozwalającemu na wizualizację niebezpieczeństw, jakie czają się w słabo oświetlonych miejscach drogi.

Obraz
© (fot. Daimler)

By sprostać temu zadaniu, sześć europejskich firm związanych z przemysłem motoryzacyjnym rozpoczęło współpracę naukową, w ramach projektu "Infrared Imaging Components for Use in Automotive Safety Applications" w skrócie ICU, w celu opracowania taniego systemu kamer działających na podczerwień, który mógłby być instalowany w nowoczesnych pojazdach.

Choć kamery, które dzięki detektorowi wrażliwemu na podczerwień "widzą w nocy" są od dawna dostępne na rynku, to jednak ani wyrazistość generowanego obrazu, ani ich cena nie pozwalają na to, by systemy te można było na masową skalę montować w cywilnych autach.

Konieczność obniżenia kosztów systemu nocnej wizji oraz zwiększenie jakości obrazu to główne zadania, jakie stawiają sobie połączone firmy europejskie funkcjonujące w ramach projektu ICU.

Nowe urządzenia można będzie wykorzystać nie tylko w przemyśle motoryzacyjnym, ale również w nowoczesnych kamerach przemysłowych stosowanych do ochrony budynków, w tym wypadku również nocą, czy przy konstrukcji "inteligentnych" - w pełni zautomatyzowanych - budynków. (PAP)

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (4)