Centertel, Polkomtel i Tele2 ukarani za nieuczciwą reklamę

Strona głównaCentertel, Polkomtel i Tele2 ukarani za nieuczciwą reklamę
19.09.2008 16:10
Centertel, Polkomtel i Tele2 ukarani za nieuczciwą reklamę

Zgodnie z prawem, reklama wprowadza w błąd, gdy na jej podstawie konsument uzyskuje fałszywe wyobrażenie na temat towaru lub usługi. Nie ma przy tym znaczenia, czy zdecyduje się na skorzystanie z danej oferty. Prezes UOKiK prowadzi rocznie około 30 postępowań dotyczących reklamy. Trzy z nich właśnie się zakończyły stwierdzeniem naruszenia prawa.

Wątpliwości Prezes UOKiK wzbudziła kampania Centertela, operatora sieci telefonii komórkowej Orange, prowadzona w okresie Świąt Bożego Narodzenia pod hasłem _ Bliskość tworzy święta _. Zdaniem Prezes Urzędu działanie przedsiębiorcy, który reklamował promocyjne usługi w czasie świąt, nawiązując do ich tematyki i symboliki, a jednocześnie uniemożliwiał korzystanie z niej w tym okresie, stanowi nieuczciwą praktykę rynkową. Przedsiębiorca wprowadził bowiem konsumentów w błąd sugerując, że oferta specjalna _ Oferta promocyjna - Wybrane 3 numery _, promowana w ramach prowadzonej kampanii, obowiązuje na takich samych zasadach przez cały rok. Tymczasem nie obowiązuje właśnie w czasie świąt: 24, 25, 26 i 31 grudnia oraz w Nowy Rok. Na spółkę została nałożona kara w wysokości ponad 800 tys. zł.

Zastrzeżenia Urzędu wzbudziła również akcja promocyjna spółki Polkomtel, operatora sieci telefonii komórkowej Plus. W kampanii przedsiębiorcy pojawiły się hasła, które mogły wprowadzać konsumentów w błąd, m.in. _ Laptop z modemem iPlus tylko za 1 zł _ oraz _ Przyjdź do sklepu Vobis. Kup wysokiej klasy laptopa w zestawie z modemem iPlus tylko za 1 zł _. Na ich podstawie konsumenci mogli odnieść mylne wrażenie, że kupią komputer wraz z modemem za symboliczną złotówkę. Tymczasem atrakcyjna cena dotyczyła jedynie modemu. W ocenie Urzędu takie działanie, podobnie jak stosowanie mylących elementów graficznych - cena 1 zł umieszczona została na ekranie komputera, a nie na modemie - mogło wprowadzać zainteresowanych ofertą w błąd co do rzeczywistego przedmiotu reklamy. Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości ponad 840 tys. zł.

Stosowanie zakazanych prawem działań udowodniono również spółce Tele2. _ Gdy korzystasz z abonamentu Darmowe rozmowy NON STOP możesz dzwonić za darmo przez całą dobę, a Twój rachunek i tak pozostanie bez zmian _ - w ten sposób przedsiębiorca reklamował swoją ofertę jednocześnie wprowadzając konsumentów w błąd. Jak ustalono w toku postępowania, abonent w ramach planu taryfowego _ Darmowe rozmowy NON STOP _ otrzymywał 2000 minut miesięcznie na połączenia lokalne, międzymiastowe lub dostęp do Internetu przez modem. Nie miała przy tym znaczenia pora dnia czy dzień tygodnia. Konsumet nie otrzymywał jednak informacji, że po wykorzystaniu limitu, usługi rozliczane będą według stawek określonych w cenniku. Tym samym konsumenci narażeni byli na straty ekonomiczne - zyskiwali bowiem przekonanie, że oferta dotyczy wszystkich połączeń.

We wszystkich trzech przypadkach spółki mają przez sześć miesięcy publikować decyzję Prezesa UOKiK na swoich stronach internetowych - na stronie głównej ma się znaleźć odnośnik do jej pełnej wersji. Muszą również zamieścić dwukrotnie, w dzienniku ogólnopolskim, ogłoszenie zawierające sentencję decyzji. Prezes Urzędu nadała tym zobowiązaniom rygor natychmiastowej wykonalności. Należy dodać, że wszystkie trzy spółki nie prowadzą już zakwestionowanych przez Urząd kampanii.

Decyzje nie są ostateczne, przedsiębiorcy mogą się odwołać do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Prezes UOKiK stale monitoruje rynek usług telekomunikacyjnych, w tym ze szczególnym uwzględnieniem treści kampanii reklamowych, przy pomocy których bardzo często promowane są nowe usługi. W związku z tym, w przypadku stwierdzenia naruszeń, można liczyć się z wszczęciem kolejnych postępowań wobec operatorów. Urząd przypomina konsumentom, którzy zostali wprowadzeni w błąd, że mogą w takiej sytuacji skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić im również - obowiązująca od 21. grudnia 2007 roku - ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Zgodnie z nią to przedsiębiorca musi udowodnić, że udzielił konsumentowi jasnej, pełnej i rzetelnej informacji, na podstawie której mógł podjąć właściwą decyzję.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)