W 2018 roku wydatki na reklamę w internecie większe niż na reklamę telewizyjną
Można się spodziewać, że polska gospodarka na koniec roku 2018 zanotuje 4,6 proc. wzrostu mierzonego PKB, a to m.in. dzięki wzrostowi wydatków na inwestycje, w tym także na reklamę – czytamy w najnowszym raporcie Interaktywnie.com, branżowego portalu o marketingu, pt.: „Reklama w internecie”.
Według szacunków agencji Starcom, przełoży się to na 13,3 proc. zwiększenie nakładów na promocję internetową rok do roku. Nieźle! A przyszły rok zapowiada się jeszcze lepiej.
To oznacza żniwa dla agencji marketingowych, SEO, social media, lead genartion a także firm zajmujących się big data. Ale przede wszystkim będą to ogromne zyski Google i Facebooka. Nieco mniejsze tradycyjnych wydawców mediów.
Do podziału jest 4,6 – 4,8 mld złotych za rok 2018, a do wzięcia w 2019 roku aż 5,4-5,6 mld zł.
Interaktywnie.com prognozuje, że internet będzie królował nad telewizją i stanie się to już w tym roku, kiedy z rynku spłyną wszystkie dane i dokonamy ich analizy oraz podsumowania. To będzie historyczna chwila dla branży medialnej. Wielu da do myślenia.
Czy reklama cyfrowa to najskuteczniejsza forma marketingu? Na tak postawione pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie, bo - ze względu na fragmentaryczność cyfrowego świata - wymaga bardziej wszechstronnego podejścia niż reklama w tradycyjnych mediach. Globalnie, marketerzy wydają się jednak wierzyć w jej przewagę.
Reklama online na świecie nie tylko wyprzedziła już reklamę telewizyjną, ale zrobiła to w imponującym stylu. W ubiegłorocznym raporcie "Global Entertainment & Media Outlook" analitycy firmy doradczej PwC szacowali, że rynek reklamy internetowej był o około 15 miliardów dolarów większy niż rynek reklamy telewizyjnej. W tym roku różnica ta niemal się podwoiła, ponieważ reklama internetowa - przy prawie 100 miliardach dolarów - jest o blisko 30 miliardów dolarów większa niż reklama telewizyjna (71 miliardów dolarów).
Obaw związanych reklamą online w ostatnim czasie się namnożyło. Internet przez lata rósł jako medium wolne, stosunkowo tanie, a przede wszystkim - w pełni mierzalne, co dla marketerów rozliczanych za każdą wydaną złotówkę, było koronnym argumentem do zwiększania wydatków. Jak jest teraz? Oprócz stanu świadomości marketerów wiele się co prawda nie zmieniło, ale to, co czego w ostatnim czasie dowiedzieliśmy się o kulisach działania tech-gigantów, cyberprzestępców, ale i pospolitych oszustów wszystkich sprowokowało do głębszej refleksji na temat kosztów - nie tylko finansowych - i efektów - czasem przekłamanych - reklamy online. Bo owszem, reklama w sieci może być skuteczna, ale nie, nie jest to żaden marketingowy samograj ani - tym bardziej - cudowne remedium na słabą sprzedaż. A przede wszystkim, reklama w internecie - jeśli ma być skuteczna - nie może być tania. W Polsce jest tak samo.
*Cały raport wydany pod patronatem WP można pobrać w pdf za darmo tutaj *.