Zapach inspiruje Polaków do robienia zdjęć

Zapach inspiruje Polaków do robienia zdjęć07.04.2010 12:54
Zapach inspiruje Polaków do robienia zdjęć
Źródło zdjęć: © Nikon

Ponad 76% Polaków zrobiłoby zdjęcie danego obiektu wyłącznie z powodu jego zapachu - wynika z badania firmy Nikon. Z tym wynikiem Polacy znacząco przewyższają średnią europejską, która wynosi 56%. Zarówno w Europie, jak i w Polsce, na zapach podczas fotografowania częściej zwracają uwagę kobiety niż mężczyźni. Badanie firmy Nikon przeprowadzone zostało w 23 krajach Europy z okazji wprowadzenia na rynek najnowszej linii aparatów kompaktowych serii COOLPIX

Jak pokazują wyniki badania, ponad 82. Polaków (przy średniej europejskiej 61%) twierdzi, że pamięta zapach związany z okolicznościami powstania danego zdjęcia. Narodem najsilniej kojarzącym zapachy ze zdjęciami są Hiszpanie, z kolei najsłabiej - Brytyjczycy.

Kobiety lepiej pamiętają zapachy: 85,8. z ankietowanych Polek potwierdziło, że jest w stanie przypomnieć sobie zapach związany ze zdjęciem. Wśród mężczyzn odsetek ten wyniósł 77,1%.

288764415690750099
Źródło zdjęć: © (fot. Nikon)

Ponadto, badania pokazały, jakie wspomnienia przywoływane są przez określone zapachy. Ponad 69. Polaków aromat świeżo skoszonej trawy kojarzy z wakacjami oraz zabawą i grami sportowymi na dworze. Zarówno dla Polaków, jak i Europejczyków, zapach drewna płonącego w ognisku przywołuje wspomnienia wycieczek i biwaków, a woń olejku do opalania - wakacji na plaży.

5 zapachów najczęściej przywołujących wspomnienia u Polaków:

  1. Świeżo skoszona trawa - wakacje w dzieciństwie, sport
  2. Drewno płonące w ognisku - wycieczki i biwaki
  3. Olejek do opalania - wakacje na plaży
  4. Grzane wino i sosny - zimowy wypoczynek na nartach lub Boże Narodzenie
  5. Wata cukrowa - wesołe miasteczka i festyny

_ "Przeprowadzone badania wskazują na silny związek łączący wspomnienia i zapachy. Fotografia może przywoływać wizualne wspomnienia o danym momencie, ale w połączeniu z zapachem powoduje skojarzenia emocjonalne, silniejsze niż w przypadku innych wyzwalaczy” _ - skomentowała wyniki badań Rachel Herz, światowej klasy specjalistka w dziedzinie psychologii zapachów i profesor na Uniwersytecie Browna w Stanach Zjednoczonych. _ "Naukowcy od wielu lat badają powiązania między naszymi zmysłami i zdolnością do przywoływania wspomnień. Wyniki mojej pracy potwierdzają, że zmysł węchu zapewnia szczególnie silną, bezpośrednią łączność z obszarem mózgu odpowiedzialnym za pamięć emocjonalną. Nic zatem dziwnego, że tak wiele osób wskazuje wonie świeżo skoszonej trawy czy olejku do opalania jako najważniejsze zapachy. Silnie kojarzą się one z dzieciństwem, czyli okresem kształtowania się pierwszych wspomnień” _ - dodała profesor Rachel Herz.

W badaniu firmy Nikon ankietowanych było 11,5 tys. osób z 23 krajów Europy. W Polsce przeprowadzone zostało w dniach 26-29 stycznia 2010 r. Badanie przygotowano z okazji wprowadzenia na rynek najnowszych modeli kompaktowych aparatów cyfrowych Nikon COOLPIX: S8000, S4000, S3000, P100, L110, L21 oraz L22. Badanie prowadziła firma Opion Matters.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)