Samsung wprowadza klientów w błąd? UOKiK wszczął śledztwo

Samsung wprowadza klientów w błąd? UOKiK wszczął śledztwo

Samsung wprowadza klientów w błąd? UOKiK wszczął śledztwo
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
17.12.2012 14:03, aktualizacja: 17.12.2012 15:57

Reklama producenta telewizorów Samsung mogła błędnie sugerować, że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji telewizji. UOKiK wszczął postępowanie w tej sprawie. Ponadto Inspekcja Handlowa sprawdza czy sprzedawcy telewizorów zgodnie z prawem informują konsumentów, które odbiorniki umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko spółce Samsung Electronics Polska - poinformował UOKiK. Spółka w reklamie mogła błędnie sugerować,że jest częścią rządowej kampanii informacyjnej dotyczącej cyfryzacji telewizji.

Urząd przypomniał, że trwa w Polsce proces cyfryzacji telewizji naziemnej, czyli zastępowania tradycyjnego nadawania analogowego sygnałem cyfrowym. W związku z tym Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji przygotowało kampanię reklamową, która wyjaśnia, na czym polega ten proces. Urząd zaznaczył, że również wspiera proces cyfryzacji sprawdzając czy przedsiębiorcy sprzedający telewizory i dekodery działają zgodnie z przepisami dotyczącymi cyfryzacji.

"W ostatnich dniach Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko spółce Samsung Electronics Polska. Spółka w przekazie reklamowym zawarła wiele elementów naśladujących spoty Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Urząd sprawdzi czy reklama wprowadzała konsumentów w błąd poprzez sugerowanie, że jest częścią kampanii społecznej. W efekcie konsumenci mogą zdecydować się na zakup, którego nie zrobiliby, gdyby nie uzyskali mylącej informacji" - poinformował w poniedziałek Urząd.

UOKiK podał, że postępowanie w sprawie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów powinno zakończyć się w terminie dwóch, a w sprawach szczególnie skomplikowanych trzech miesięcy od daty jego wszczęcia. W przypadku potwierdzenia się zarzutów Urzędu, przedsiębiorcy grozi kara finansowa - w maksymalnej wysokości do 1. proc. przychodu osiągniętego w roku poprzedzającym wydanie decyzji.

Urząd poinformował, że działania kontrolne dot. procesu cyfryzacji prowadzi na zlecenie UOKiK również Inspekcja Handlowa.

"Cyfryzacja oznacza bowiem dodatkowe obowiązki dla sprzedawców odbiorników. Jeżeli posiadają w ofercie telewizor lub dekoder nieprzystosowany do odbioru naziemnej telewizji cyfrowej powinni o tym zawiadomić kupującego, i odebrać od niego pisemne potwierdzenie, że został on o tym poinformowany. W przypadku sklepów internetowych, nabywca musi, najpóźniej w chwili złożenia propozycji zawarcia umowy, otrzymać informację, że odbiornik nie jest przystosowany do odbioru telewizji cyfrowej - czytamy w komunikacie. Ponadto - jak zauważa UOKiK - w sklepach, w widocznym miejscu powinna znaleźć się informacja, że jedynie odpowiednie odbiorniki umożliwiają odbiór naziemnej telewizji cyfrowej.

Zgodnie z prawem za niedopełnienie obowiązków informacyjnych sprzedawcy grozi kara od tysiąca do 50 tys. zł. Inspekcja Handlowa na bieżąco przeprowadza kontrole przestrzegania tych przepisów. Rozpoczęły się one pod koniec 201. r. Do końca listopada 2012 r. skontrolowanych zostało 463 przedsiębiorców. Nieprawidłowości wykryto u 33 z nich (7,1 proc.). Dotyczyły one zarówno braku oświadczeń konsumentów kupujących telewizory starego typu i dekodery, jak i wymaganych informacji w sklepie.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (5)