UOKiK: reklamy firm telekomunikacyjnych wprowadzają w błąd
08.10.2019 13:05
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
UOKiK zaapelował do 10 największych operatorów telekomunikacyjnych w kraju o zmianę sposobu prezentacji ofert w przekazie reklamowym. - Konsument powinien otrzymywać jasną i czytelną informację o cenie - tłumaczy prezes, Marek Niechciał.
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest zdania, że podawanie ceny rabatowej jako standardowej jest wprowadzaniem konsumentów w błąd. Prezes UOKiK wystosował apel do dziesięciu operatorów telekomunikacyjnych o podawanie rzetelnych informacji na temat rzeczywistej ceny usług.
UOKiK zaapelował, aby firmy zmieniły sposób prezentowania cen w materiałach reklamowych, na stronach internetowych lub w rozmowach sprzedażowych. Operatorzy mają czas do końca roku, aby dostosować się do tych zaleceń.
Według urzędu, materiały reklamowe powinny prezentować podstawową cenę usługi, a przy zawieraniu umowy firmy powinny także informować konsumentów, że nieudzielenie określonych zgód lub ich wycofanie może się wiązać z wyższymi opłatami.
- Konsument powinien już w przekazie marketingowym otrzymywać jasną i czytelną informację o cenie. Musi być świadomy warunków usługi, bez konieczności szukania informacji, dlatego przedsiębiorcy telekomunikacyjni powinni prezentować ceny podstawowe. Jeśli będą podawali również cenę po rabacie, powinni jasno o tym poinformować – mówi cytowany w komunikacie urzędu Marek Niechciał, prezes UOKiK.
Apel do największych operatorów
O zmiany w sposobie prezentowania cen w materiałach reklamowych, UOKiK zaapelował do 10 największych operatorów telekomunikacyjnych w kraju. Na liście adresatów znalazły się następujące firmy:
- Cyfrowy Polsat,
- ITI Neovision,
- Multimedia Polska,
- Netia,
- Orange,
- P4 (operator sieci Play),
- Polkomtel (operator sieci Plus),
- T-Mobile,
- UPC,
- Vectra.
- Liczymy na to, że przedsiębiorcy pozytywnie odpowiedzą na nasz apel i zmienią sposób prezentowania cen. Skorzystają na tym konsumenci, którzy będą od początku jasno informowani, kiedy i za co zapłacą. Ważne jest, żeby każdy miał rzetelną informację o warunkach oferty. Jeśli firmy telekomunikacyjne nie dostosują się do naszych oczekiwań w wyznaczonym terminie, podejmiemy decyzję o wszczęciu postępowań. Mogą się one zakończyć karą nawet do 10 procent rocznego obrotu - powiedział Tomasz Chróstny, wiceprezes UOKiK.
Urząd wysłał listy do firm i dał im czas do 31 grudnia 2019 r. na dostosowanie się do zaleceń.