Producent aplikacji wprowadził klientów w błąd - teraz zapłaci

Producent aplikacji wprowadził klientów w błąd - teraz zapłaci
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos

31.07.2012 11:13, aktual.: 31.07.2012 12:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Spółka CT Creative Team oferująca aplikacje na telefony komórkowe oraz właściciel witryny internetowej www.najlepszecv.us wprowadzali konsumentów w błąd

Wprowadzanie konsumentów w błąd jest uznawane za nieuczciwą praktykę rynkową, której stosowanie jest zabronione. Pod wpływem nieprawdziwych informacji konsument jest narażony na zakup produktu lub usługi, czego nie zrobiłby, gdyby wiedział o rzeczywistych warunkach oferty.

Urząd regularnie monitoruje rynek aby przeciwdziałać stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych. Ostatnim efektem są dwa zakończone postępowania przeciwko: warszawskiej spółce telekomunikacyjnej CT Creative Team, która oferuje przeznaczoną na telefony komórkowe grę "Wojna czołgów" oraz warszawskiemu przedsiębiorcy działającemu pod szyldem Web Apps, który prowadzi witrynę www.najlepszecv.us.

Postępowanie przeciwko CT Creative Team Urząd wszczął we wrześniu 201. roku w związku ze skargą konsumenta. Zastrzeżenia Prezes UOKiK dotyczyły reklam interaktywnej gry na telefony komórkowe Wojna czołgów. Z treści reklamy, która ukazywała się w gazetach od marca 2011 r. wynikało, że zamówienie i korzystanie z gry jest całkowicie bezpłatne.

W rzeczywistości użytkownicy mogli korzystać z szeregu odpłatnych opcji (np. zakup dodatkowego wyposażenia wirtualnego czołgu) a uczestnictwo w grze bez ponoszenia kosztów było możliwe praktycznie tylko na jej wstępnym etapie. Tymczasem, zgodnie z prawem, reklama powinna informować o cechach oferowanego produktu w sposób rzetelny i prawdziwy a konsument nie powinien być zaskakiwany koniecznością uiszczana opłat, po tym jak zdecyduje się na skorzystanie z oferty. Prezes UOKiK nakazała przedsiębiorcy zaniechanie stosowania niedozwolonych praktyk i nałożyła karę pieniężną w wysokości 3. 951 zł. Decyzja nie jest prawomocna ponieważ przedsiębiorca odwołał się do sądu.

Postępowanie przeciwko Web Apps prowadzącemu witrynę www.najlepszecv.us zostało wszczęte w styczniu 201. r. po informacji skierowanej do Urzędu przez konsumenta. W toku postępowania ustalono, że przedsiębiorca informował o możliwości pobrania plików z wzorami życiorysów za cenę 0,62 zł. Tymczasem uzyskanie dostępu do plików we wspomnianej cenie było możliwe jedynie po dokonaniu płatności przelewem lub kartą kredytową natomiast płacąc za pośrednictwem sms-a konsument ponosił koszt w wysokości 61,50 zł.

W opinii Urzędu informacja o tym, że cena usługi różni się w zależności od sposobu dokonania płatności nie była podana przez przedsiębiorcę w sposób jednoznaczny i czytelny. W konsekwencji konsument został wprowadzony w błąd i był narażony na zapłacenie większej kwoty niż się spodziewał. Za stosowanie praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów Prezes UOKiK nałożyła na przedsiębiorcę karę w wysokości 348. zł. Decyzja jest prawomocna.

W tym roku Prezes UOKiK wydała już 6 decyzji stwierdzających stosowanie przez przedsiębiorców praktyk, które wprowadzały konsumentów w błąd. Największa kara pieniężna, w wysokości 24. 829, 62 zł, została nałożona na spółkę wydawniczą International Masters Publishers. W ocenie Urzędu prasowe reklamy wydawnictw spółki mogły wprowadzać konsumentów w błąd.

W przypadku indywidualnego sporu z przedsiębiorcą konsumenci mogą zwrócić się o bezpłatną poradę do miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów lub zadzwonić pod bezpłatny numer infolinii 80. 007 707. Porady udzielane są także w oddziałach Federacji Konsumentów. Dochodzenie roszczeń może ułatwić również ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, która daje konsumentom możliwość wytoczenia powództwa w ich indywidualnych sporach z przedsiębiorcami. W toku takiego postępowania sąd weryfikuje, czy dana praktyka rynkowa przedsiębiorcy jest nieuczciwa. W takim przypadku to przedsiębiorca musi udowodnić przed sądem, że stosowana przez niego praktyka rynkowa nie wprowadza konsumentów w błąd.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (82)