Jak Polacy dbają o swoje ubrania?

Jak Polacy dbają o swoje ubrania?

Jak Polacy dbają o swoje ubrania?
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
24.10.2013 10:54

"Jak Cię widzą tak Cię piszą!" To dość znane przysłowie, które jednak słyszymy już coraz rzadziej.Nie oznacza to jednak, ze jego przesłanie straciło na ważności lub prawdziwości. Whirlpool przeprowadził ankietę w pięciu krajach - Francji, Belgii, Włoszech, Polsce i Czechach. Celem badania było dokonanie analizy narodowych i międzynarodowych trendów w podejściu do pielęgnacji tkanin, wykorzystania urządzeń i sposobu, w jaki użytkownicy traktują swoje ubrania.

"Jak Cię widzą tak Cię piszą!" To dość znane przysłowie, które jednak słyszymy już coraz rzadziej.Nie oznacza to jednak, ze jego przesłanie straciło na ważności lub prawdziwości. Whirlpool przeprowadził ankietę w pięciu krajach - Francji, Belgii, Włoszech, Polsce i Czechach. Celem badania było dokonanie analizy narodowych i międzynarodowych trendów w podejściu do pielęgnacji tkanin, wykorzystania urządzeń i sposobu, w jaki użytkownicy traktują swoje ubrania.

Badanie wykazało, że 5. procent Europejczyków przyznaje, że przywiązuje bardzo dużą wagę do tego, by ich ubrania były utrzymane w czystości. Po prostu dobra pielęgnacja ulubionych części garderoby nie jest w stanie ich zadowolić. Postępujemy tak, bo wierzymy, że ubrania odzwierciedlają nasze upodobania, osobowość i styl życia.
Okazuje się, że wolimy prać ulubione ubrania w pralce niż ręcznie. Statystyki mówią, że 89. Europejczyków pierze swoje ubrania w pralce. Wyjątek stanowią ubrania z delikatnych tkanin, takich jak wełna i jedwab, oraz bielizna. Co więcej, 80% Europejczyków nie uważa prania za kłopotliwy obowiązek. Przeciwnie, połowa ankietowanych twierdzi, że zapach świeżo wypranych ubrań daje im poczucie zadowolenia. Aż 73% Europejczyków deklaruje gotowość kupna droższej pralki, jeśli miałaby ona gwarantować lepsze rezultaty pielęgnacji tkanin.

Jak wielką wagę przywiązujemy do pielęgnacji naszych ubrań odzwierciedla ogromny wybór środków piorących dopasowanych do poszczególnych rodzajów tkanin i typów plam. Na rynku dostępne są delikatne płyny zapachowe, usługi przywracające nasze ulubione ubrania do dobrego stanu, a nawet wirtualne fora poświęcone pielęgnacji ubrań. Wszystko to dowodzi, że Europejczycy mają bardzo osobisty stosunek do swojej garderoby, który różni się nieco w zależności od narodowości.

I tak, zgodnie z naszą ankietą, dla Francuzów i Belgów najważniejszą częścią garderoby są jeansy, które stanowią dla nich połączenie komfortu, wygody i uniwersalnego stylu. Włosi są z kolei, wbrew klimatowi, przywiązani są do ciepłych, miękkich swetrów, które dostają w prezencie od ukochanych osób. Miękki materiał, z którego są wykonane, przywołuje na myśl ciepło bliskich osób. Polacy i Polki cenią sobie praktyczną wartość ubrań, dlatego ich ulubione części garderoby to zwykle spodnie lub jeansy.

Dla Czechów, ulubiona część garderoby to bawełniana koszulka, która pozwala im wyrażać swoją osobowość w nieskrępowany sposób. Cenią ją za uniwersalność, wygodę i prostotę.

Aż 81. Europejczyków przyznaje, że są gotowi wydać więcej na pralkę należącą do wyższej klasy energetycznej, aby osiągnąć jak najmniejsze zużycie wody i energii. Nie ogranicza się to wyłącznie do dobrych chęci; okazuje się, że 71% konsumentów w Europie już posiada pralkę o klasie energetycznej A+ lub A++, a połowa użytkowników pralek zredukowała temperaturę prania.

Konsumenci stali się także bardziej odpowiedzialni pod względem zużycia środków piorących. Zdecydowanie unikają zużywania zbyt dużych ilości detergentów. Ponadto, 33. konsumentów w Europie wybiera ekologiczne środki piorące, a 21% kupuje środki piorące i detergenty z dyspozytora, aby zredukować zużycie opakowań, których trudno jest się pozbyć.

  1. konsumentów w Europie chciałoby dowiedzieć się więcej na temat prania i sposobów pielęgnacji tkanin. Mimo że nieustannie obserwujemy znaczne postępy w rozwoju technologii, 44% Europejczyków wciąż polega na radach i wskazówkach swoich matek i babć, wymieniając się nimi zarówno w sieci, jak poza nią. Wybielanie białych tkanin za pomocą sody oczyszczonej i soku z cytryny czy dodawanie octu zamiast płynu do zmiękczania tkanin to metody, które wciąż stosuje się w naszych domach, pomimo powszechnej dostępności nowoczesnych detergentów.

“Zrób to sam”. to bardzo popularny trend, dzięki któremu 34% konsumentów w Europie odnawia swoje ulubione ubrania, a nawet samodzielnie wykonuje niepowtarzalne produkty według własnego projektu: zjawisko to nazywamy up-cyclingiem. Choć działania te pojawiły się jako sposób na przezwyciężenie kryzysu, nie uważa się ich za półśrodki czy wyrzeczenia, ale za świadomy wybór, który dziś jest powszechnie akceptowany i uważany za okazję do dobrej zabawy oraz niedrogi sposób na wyrażanie kreatywności i indywidualności.

Europejczycy są otwarci na techniczne nowinki; 15. konsumentów w Europie przyznało, że posiada wyszczuplającą bieliznę, a 11% ma jeansy z aktywnymi składnikami. Ubrania z domieszką zaawansowanych technologicznie, przepuszczających powietrze włókien znajdziemy u 32% konsumentów w Europie, podczas gdy 18% Europejczyków posiada ubrania z domieszką ekologicznych włókien (bambusa, mleka, itp.).

  1. Europejczyków uważa, że wspólne korzystanie z pralki byłoby dobrym pomysłem na zmniejszenie kosztów eksploatacji urządzenia i zapobiegło sytuacji, w której przez długi czas pozostawałaby niewykorzystana.

POLSKA

Polacy doskonale wpisują się w ogólnoeuropejskie trendy. Wykazują się niezwykłą dbałością o ubrania; można wręcz powiedzieć, że zachowują się maniakalnie. Ich ulubione części garderoby to spodnie, w szczególności jeansy, które są praktyczne, uniwersalne, dopasowują się do kształtu ciała i zapewniają wygodę, swobodę ruchów i ekspresji. Drugie miejsce na liście zajmują bawełniane koszulki, które również pozwalają swobodnie i w prosty sposób wyrażać własną osobowość.

Oprócz kroju, ubrania wyróżniają się poprzez tkaniny, z jakich są wykonane, barwę, jak również wspomnienia, które wywołują. Polacy mają skłonność do romantyzmu, a poszczególne ubrania przywołują im na myśl ważne wspomnienia związane z uczuciami. Jednym z najczęściej przywoływanych wspomnień jest pierwsza randka. Szczególne znaczenie Polacy przypisują sukniom ślubnym, które mają wyjątkowo głęboką symboliczną wymowę i które wzbudzają wyjątkowo romantyczne skojarzenia.

Większość Polaków chciałaby mieć kontrolę nad pielęgnacją tkanin; z tego powodu 84. z nich pozostaje w domu w trakcie prania, zaś połowa populacji regularnie sprawdza stan techniczny pralki, aby upewnić się, że wszystko działa jak należy. 74% pytanych nigdy nie powierza swojego prania innym osobom, nawet swoim rodzicom, ponieważ nieodpowiednio załadowane pranie może ulec zniszczeniom. Są też skłonni powierzać swoje rzeczy ekspertom w celu dokonania drobnych poprawek i zmian. Zaskakujące może wydać się to, że mężczyźni w Polsce są bardziej chętni pomagać swoim partnerkom w rozwieszaniu prania i prasowaniu niż mieszkańcy innych krajów Europy. W kwestii wyboru detergentów; 73% respondentów uważa, że stosowanie odpowiednich środków piorących pomaga zapobiegać odbarwieniom tkanin i pozwala na dłużej zachować atrakcyjny wygląd delikatnych tkanin.
To ostrożne podejście do tkanin można także zaobserwować w ekologicznym stylu życia, który ma na celu zminimalizować wpływ prania na środowisko naturalne. 65. Polaków pierze w niskiej temperaturze, a 19% używa ekologicznych środków piorących. 33% konsumentów zaufało nowoczesnej technologii, kupując pralki wyposażone w specjalne czujniki, które automatycznie dostosowują pobór wody i energii do wielkości ładunku prania, zaś 76% posiada pralki o klasie energetycznej A+ lub A++.

W Polsce, dbałość o środowisko naturalne łączy się z modą na samodzielnie wykonane produkty. 15. Polaków wytwarza domowym sposobem detergenty i środki czyszczące, które wykorzystuje w praniu, korzystając z cenionych przepisów babć i porad przyjaciół, udostępnianych w sieci i poza siecią. Jednym ze źrodeł tych przepisów są popularne filmy na kanale YouTube.
Polacy uważają, że dzięki samodzielnemu wytwarzaniu środków do prania można zredukować wydatki, a zarazem rozwinąć swoją kreatywność; to dobra zabawa, która niewiele kosztuje i pomaga chronić środowisko. Trend ten ma wpływ także na świat mody: 55. Polaków przyznaje, że przynajmniej raz w życiu przerabiało stare ubrania, aby ponownie wykorzystać materiał wysokiej jakości (43%) albo by niewielkim kosztem zmienić coś w swojej garderobie (33%).
Obecnie, nasze ulubione ubrania są nie tylko ściśle związane z emocjami i wspomnieniami, które chcemy pielęgnować, ale także wzmocnione nowoczesnymi włóknami, które podbiły serca polskich konsumentów: 26. konsumentów wybiera tkaniny przepuszczające powietrze, 15% posiada ubrania wykonane z włókien ekologicznych (np. mleka, bambusa, itp.), 14% posiada tkaniny o właściwościach bakteriobójczych, a 27% ma w domu ubrania wykonane z materiałów odpornych na plamy. Ale to nie wszystko; tkaniny stały się naszymi sprzymierzeńcami w walce o atrakcyjny wygląd; 14% Polaków posiada bieliznę modelującą sylwetkę, która zawiera lecznicze składniki, uwalniane do skóry podczas noszenia.

Co więcej, Polacy są zainteresowani poszerzaniem wiedzy na temat prania i pielęgnacji tkanin, poczynając od usuwania najbardziej uporczywych plam. Podczas gdy Europejczycy wierzą, że stare domowe metody takie jak dodawanie octu do środków piorących są najbardziej skuteczne (uważa tak 58. mieszkańców Europy), w Polsce cieszą się one znacznie mniejszą popularnością (tylko 44% uważa je za wiarygodne). Polacy wolą szukać wskazówek i dzielić się radami na forach internetowych.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)