Jak działa monitoring w komunikacji miejskiej?

Na terenie Europy nie brakuje inspirujących przykładów unowocześnienia transportu zbiorowego. W pełni zautomatyzowane metro w Norymberdze jest jednym z nich. Kierowany bez pomocy maszynisty pojazd wymaga jednak najwyższych środków bezpieczeństwa. Jak działa system automatycznego monitoringu opisujemy na przykładzie rozwiązania Funkwerk plettac, który strzeże metra w Norymberdze.

Jak działa monitoring w komunikacji miejskiej?
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
SKOMENTUJ

Zrealizowany w 201. roku projekt metra w Norymberdze był pierwszą inwestycją o tak wysokim stopniu innowacyjności w Europie. Po raz pierwszy, poprzez eksploatację mieszaną, możliwe było zsynchronizowanie zadań centrali administracyjnej metra z automatyzacją pociągu. Taka synergia działań zapewniła zarówno szybszy i bezkolizyjny sposób przemieszczania się, jak i mobilny system przekazywania alarmu w sytuacji zagrożenia.

Funkcjonalność monitoringu wizyjnego

Poza podwyższeniem dyspozycyjności pociągów, uwzględniono działania prewencyjne mające na celu zapobieganie przestępstwom, wandalizmowi oraz zapisywanie obrazu w celu jego późniejszej analizy. Jest to możliwe dzięki obrazom video rejestrowanym na bieżąco przez cztery stałe kamery kopułowe zamontowane w podwójnych wagonach motorowych. Uzyskane w ten sposób nagranie jest przekazywane do centrali poprzez Wireless-LAN, dzięki czemu możliwy jest podgląd monitorowanej strefy w czasie rzeczywistym.

Rozpoczęcie transmisji i archiwizowanie danych zapewniają Surveillance Media Controller (SMC), czyli jednostki transmisji video i sterowania radiowego z cyfrowym zapisem. Przeniesienie sygnału radiowego do rozmieszczonych w tunelu punktów dostępowych ułatwia antena WLAN, zainstalowana na dachu jadącego pociągu. Uzyskany w ten sposób roaming zapewnia centrali relację „na żywo”. z przedziału pasażerskiego. Do momentu, gdy pociąg nie przekracza szybkości 100 km/h, obraz pozbawiony jest wszelkich zakłóceń i niejasności. Wraz z nagraniem udostępniane są również informacje o numerach wagonu, kamery i pociągu, godzinie oraz dacie. Taki zestaw danych umożliwia jednoznaczną identyfikację.

Obraz
© (fot. Materiały prasowe)

Co istotne, wszystkie sekwencje filmowe są archiwizowane, zarówno w bazie sytemu zainstalowanej w pociągu, jak i w centrali administracyjnej metra. Dostęp do obu miejsc przechowywania danych możliwy jest jednak wyłącznie z centrali, a wgląd do zgromadzonych informacji mają tylko uprawnione osoby.

Korzyści nadzoru video w czasie rzeczywistym

Dokonywany w czasie rzeczywistym przekaz obrazów z wnętrz przedziałów pasażerskich do centrali umożliwia szybką reakcję w krytycznych sytuacjach. Taki też był główny zamysł systemu monitoringu z zastosowaniem Wireless-LAN dla metra w Norymberdze. System Funkwerk plettac bierze pod uwagę następujące scenariusze zdarzeń:

  1. Alarm z przedziału pasażerskiego

Jeżeli z przedziału pasażerskiego zostanie nadany sygnał alarmowy, zarejestrowane obrazy w tym sektorze mogą być równolegle oglądane w centrali. Dostarczane informacje precyzują aktualną lokalizację pociągu i wagonu silnikowego, w którym został nadany sygnał. W razie potrzeby pracownicy poprzez zaalarmowanie policji i/lub służb ratowniczych mogą uruchomić konieczne procedury bezpieczeństwa. Ponadto, poprzez nagłośnienie zintegrowane z systemem monitoringu można nawiązać kontakt z przebywającymi w pociągu pasażerami.

  1. Pociągnięcie hamulca awaryjnego lub też awaryjne otwieranie drzwi

W razie pociągnięcia hamulca bezpieczeństwa lub też awaryjnego otwarcia drzwi pracownicy mogą szybko zapanować nad sytuacją i łatwiej odróżnić rzeczywistą sytuację alarmową od nadużycia. W obu przypadkach, dzięki szczegółowej analizie materiału, możliwie jest podjęcie stosownych środków.

  1. Zagrożenie pożarowe Pracownicy poinformowani o wybuchu pożaru dzięki relacji „na żywo”. mogą prawidłowo ocenić stopień zagrożenia i działać stosownie do sytuacji. Ponadto, pasażerowie mogą być przez nich uspokajani, a w przypadku ewakuacji - na bieżąco instruowani.
  1. Czyny karalne i wandalizm

Stały monitoring video ułatwia skuteczne ściganie przestępców. Zdjęcia w wysokiej rozdzielczości umożliwiają dokładne zidentyfikowanie sprawcy oraz stanowią materiał dowodowy. Nadany z pociągu sygnał alarmowy pozwala operatorom w centrali zatrzymać pociąg i zaalarmować odpowiednie służby.

Wybrane dla Ciebie

Nowe odkrycie. Czy naukowcy wykryli piątą tajemniczą siłę?
Nowe odkrycie. Czy naukowcy wykryli piątą tajemniczą siłę?
Nowe Airbusy A220 dla LOT-u. Dalekie podróże i mniejsza produkcja CO2
Nowe Airbusy A220 dla LOT-u. Dalekie podróże i mniejsza produkcja CO2
Rosja modernizuje bazy broni jądrowej. Szwecja potwierdza
Rosja modernizuje bazy broni jądrowej. Szwecja potwierdza
To przyszłość komputerów. Dyski SSD PCIe 5.0 coraz lepsze i tańsze
To przyszłość komputerów. Dyski SSD PCIe 5.0 coraz lepsze i tańsze
Startuje Paris Air Show 2025. "Pekin pokazuje muskuły"
Startuje Paris Air Show 2025. "Pekin pokazuje muskuły"
Mają 236 mln lat. Najstarsze skamieniałości motyli
Mają 236 mln lat. Najstarsze skamieniałości motyli
Iran chwali się zniszczeniem F-35. Zdjęcia świadczą o czymś innym
Iran chwali się zniszczeniem F-35. Zdjęcia świadczą o czymś innym
Pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Pogromcy AWACS-ów i latających cystern
Pociski powietrze-powietrze dalekiego zasięgu. Pogromcy AWACS-ów i latających cystern
Nowa data startu Uznańskiego. Ważny komunikat od organizatorów
Nowa data startu Uznańskiego. Ważny komunikat od organizatorów
Izrael, Iran i pizza. Pentagon wiedział?
Izrael, Iran i pizza. Pentagon wiedział?
Polak leci w kosmos. Jest nowa data startu misji Ax-4
Polak leci w kosmos. Jest nowa data startu misji Ax-4
Izraelski Arrow w akcji. System pokazał, do czego został stworzony
Izraelski Arrow w akcji. System pokazał, do czego został stworzony