Bryce - projektowanie krajobrazów dla każdego

05.10.2007 12:30

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Z programami do generowania fraktalowych krajobrazów spotkałem się dawno temu, jeszcze za czasów użytkowania Amigi 500 wyposażonej w 1MB pamięci RAM. Praca na aplikacji o nazwie Scenery Animator dostarczała mi niezapomnianych wrażeń. Można do nich było zaliczyć także czas generowania obrazu, który w zależności od skomplikowania i rozdzielczości sceny, mógł trwać od kilkunastu minut do kilkunastu godzin. Często zdarzało się tak, że celem przeliczenia danej sceny zostawiało się na noc włączony komputer, a nad ranem odkrywało się jedynie komunikat "out of memory". Nie ukrywam, że nieco mnie to zniechęciło do dalszej eksploracji tego fascynującego tematu i zgodnie z hiszpańskim powiedzeniem "maniana", studiowanie go odłożyłem do nieokreślonej przyszłości.

Zajęty innymi ważnymi sprawami ( ratowania świata itp. ) całkiem niedawno wspomniałem tą młodzieńczą fascynację. Postanowiłem więc nadrobić zaległości i zacząłem poszukiwania odpowiedniego programu. Nie mam ambicji zostania zawodowym grafikiem, nie miałem też czasu ani ochoty na przegryzanie się przez dziesiątki menu i podmenu. Z tego powodu odpadały wszelkie profesjonalne pozycje pokroju _ 3D Studio Max _. Lubię lekturę do poduszki, ale zamiast "cegły" w której zawarto by zapewnie jedynie wstęp do tego skądinąd znakomitego programu, preferuję literaturę znacznie bardziej rozrywkową. Aplikacja powinna więc być prosta w obsłudze - ale też umożliwiać uzyskanie dobrych efektów, tak aby po paru dniach nie poszukiwać programu o większych możliwościach. Nie mniej ważną cechą miała być jej cena - inwestycję w program którego być może nigdy więcej nie będę używał uważam za nietrafioną. Nieoceniony pan Google wskazał mi między innymi na program Bryce firmy DAZ Productions. Wielokrotnie słyszałem o tej pozycji i
widziałem efekty jego działań, więc pierwsze kroki skierowałem właśnie w jego stronę. Najnowszy _ Bryce _ w wersji 6.1 reklamowany jest jako "The First Name in 3D Landscapes", ale aby zweryfikować to stwierdzenie zaopatrując się w wersję pudełkową produktu, należy stać się uboższym o kwotę około 100 USD.

Zanim jednak zakupimy dany produkt, warto byłoby go najpierw przetestować. Firma umożliwia nam to udostępniając za darmo wersję _ Bryce _ o numerze 5.5. W stosunku do najnowszej brak mu obsługi HDRI czy też wieloprocesorowości. Nie posiada on także paru innych ulepszeń ( jak choćby modelowania ), ale jest to pełnowartościowy produkt o możliwościach, których nie należy lekceważyć. Aby stać się legalnym właścicielem _ Bryce 5.5 _ niezbędna jest jedynie rejestracja na stronie producenta, co powinno nam zająć nie więcej jak kilka minut. _ Bryce _ jest aplikacją nastawioną na projektowanie krajobrazów, ale na tym nie kończą się jego możliwości. Jest to także potężne narzędzie do tworzenia modeli 3D, ich animacji i renderowania. Dzięki temu w swej budowie, Bryce bardziej przypomina tradycyjny program 3D. Przy zachowaniu prostej i przejrzystej obsługi można równocześnie uzyskać niesamowite efekty. Pakiet _ Bryce _ instaluje się wraz z modelerem _ DAZ Studio _, który umożliwia między innymi łatwą konwersję obiektów
bezpośrednio do programu _ Bryce _.

Nie bez znaczenia jest fakt, że istnieje olbrzymia biblioteka obiektów do tego programu. Na stronie www.daz3d.com możemy założyć darmowe konto, które da nam dostęp do bazy obiektów ( są to między innymi postacie, budynki, twarze, zwierzęta, fryzury, pojazdy, ubrania, czy gotowe sceny ), oprogramowania do ich animacji ( mimika ), czy teksturowania. DAZ 3D to także społeczność osób zajmujących się grafiką 3D, dzięki której uzyskasz wiele cennych porad, wymienisz doświadczenia i wkroczysz na własną ścieżkę projektowania.

Tak w olbrzymim skrócie przedstawiają się możliwości i korzyści wynikające z użytkowania _ Bryce _, ale zgodnie z tytułem, skupmy się na temacie tworzenia trójwymiarowych krajobrazów.Już pierwszy rzut oka na niestandardowy interfejs programu ujawnia fakt, że _ Bryce _ bez problemu może obsługiwać osoba, która dotąd nie miała styczności z podobnymi programami. Pracę na nim może w każdej chwili zacząć każdy amator, co wcale nie oznacza, że jest to program amatorski. Świadczy o tym fakt, że cieszy się on ogromnym powodzeniem również w środowisku osób profesjonalnie zajmujących się trójwymiarową grafiką.

Zabawę/pracę z programem możemy rozpocząć od kreacji własnego terenu. Jak łatwo się domyśleć, służy do tego górny panel o nazwie Create.

Panel kreacyjny umożliwia nam dodawanie do sceny elementów krajobrazu jak woda, chmury, podłoże, a także obiektów jak skały, drzewa, kamienie, elementy pseudo organiczne, geometryczne jak kule, torusy, cylindry, sześciany, piramidy, czy stożki, obiekty dwuwymiarowe ( w tym dowolną bitmapę ), a także różne rodzaje źródła światła punktowego.Na osobną wzmiankę zasługuje edytor terenów. _ Bryce _ umożliwia nam korzystanie z modeli DEM _ ( Digital Elevation Model ) _, czy też posługując się rodzimą terminologią NMT _ ( Numeryczny Model Terenu ) _. Oznacza to ni mniej ni więcej, a trójwymiarowy model rzeźby terenu zbudowany na podstawie zbioru danych przestrzennych, oparty na koncepcji mapy wysokości. Własną mapę możemy stworzyć w dowolnym programie do edycji grafiki bitmapowej, a następnie importować ją do edytora _ Bryce _. W tym celu można także skorzystać z narzędzi wbudowanych w program. W sieci można znaleźć wiele plików DEM obrazujących lokacje istniejące w rzeczywistości.

Dobrym źródłem map istniejących w rzeczywistości są strony GTOPO30 - http://edc.usgs.gov/products/elevation/gtopo30/gtopo30.html oraz SRTM ( Shuttle Radar Topography Mission ) - http://srtm.usgs.gov/. Znajdziemy tu pliki DEM odwzorowujące cały świat. Dzięki NASA i zdjęciom wykonanym za pomocą ich sondy _ Mars Global Surveyor _ możemy tworzyć własne wirtualne wycieczki po Marsie. Zainteresowani podobnymi atrakcjami z pewnością znajdą wiele innych map do wykorzystania.

Panel Edit daje nam dostęp do edycji materiałów, zmiany wielkości i obrotów obiektów ( także ich grup ), ich przemieszczania w płaszczyznach XYZ, wyrównanie względem konkretnego boku, a także ich losowe rozrzucenie. System materiałów użyty w programie _ Bryce _ pozwala uzyskać znakomite wyniki, jednak dało się słyszeć głosy użytkowników, że w porównaniu do innych opcji jest on zbyt skomplikowany i zdecydowanie mniej przyjazny w obsłudze.Panel Sky & Fog daje nam z kolei dostęp do edycji efektów atmosferycznych. Dobieramy tu tryby oświetlania nieba, intensywności cieni, zamglenia, wysokości i gęstości zachmurzenia, zmianę rodzaju chmur, koloru rzucanego przez słońce, oraz jego zmiany względem obserwatora.

Z panelu tego mamy także dostęp do zaawansowanych funkcji edycyjnych nieba, losowego wyboru ustawień dotyczących zachowania i wyglądu atmosfery oraz możemy ustawiać dowolną porę dnia i nocy.

Panel po lewej służy nam do poruszania w trójwymiarowym obszarze operacyjnym i ustawianiu widoku. Możemy edytować zarówno rozmieszczenie sceny, jak i obserwatora. Mamy tu do dyspozycji możliwość zmiany kata pod którym oglądasz całą scenę jak i możliwość przybliżania i oddalania. Przydatnym dodatkiem jest możliwość podglądu z różnych ustawień, bez ich zmiany na stałe. Znajdziesz tu także opcje wyłączenia niektórych funkcji podczas renderowania całej sceny ( np. wyłączenie tekstur, czy danych efektów ). Jest to przydatne na przykład podczas próbnego raytracingu, gdy chcemy zobaczyć jego podgląd, bowiem znacząco przyśpiesza to wykonywanie całej operacji.

W prawym dolny rogu ekranu znajduje się panel, dający możliwość selekcjonowania obiektów na scenie lub edycję animacji. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w przypadku występowania na scenie dużej ilości obiektów. Jednym kliknięciem możemy zaznaczać tu wszystkie obiekty jednego rodzaju ( np. torusy ), a także korzystać ze skrótów klawiszowych, by dostać się do obiektów zasłoniętych przez inne.

Mamy tutaj opcje przydzielania grupom obiektów danych kolorów, przez co edycja staje się znacznie bardziej przejrzysta i czytelna. Natychmiast docenisz te funkcje, jak tylko Twoje umiejętności pozwolą na tworzenie złożonych i skomplikowanych scen, na których łatwo się pogubić.

Ten skrótowy opis przedstawiający jedynie wybrane opcje, daje zaledwie wyobrażenie, jakie możliwości niesie ze sobą _ Bryce _. Aplikacja ta wydaje się znakomitą alternatywą dla każdego kto chce wkroczyć w świat projektowania wirtualnych krajobrazów. Łącząc ze sobą prostotę obsługi, bogatą bazę gotowych obiektów, zaawansowane narzędzia wspomagające tworzenie, możliwość uzyskania niebanalnych efektów - oraz cenę - jest z pewnością pozycją godną uwagi.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także