Polacy nie potrafią kupować telewizorów

Polacy nie potrafią kupować telewizorów

Polacy nie potrafią kupować telewizorów
Źródło zdjęć: © IDG
21.11.2008 12:51, aktualizacja: 21.11.2008 13:01

Podczas, gdy co trzeci Polak zamierza kupić nowy telewizor w ciągu najbliższych 12 miesięcy to jednocześnie ponad 2/3 z nas nie potrafi wskazać różnic między nowoczesnymi technologiami obrazu, wynika z Raportu Centrum Dobrego Obrazu, powstałego w oparciu o przeprowadzone w październiku br. badanie opinii publicznej. Przy wyborze nowoczesnego telewizora chcemy kierować się przede wszystkim jakością obrazu, a więcej pozytywnych i neutralnych skojarzeń mamy z technologią plazmową niż LCD.

Inaugurujące właśnie działalność Centrum Dobrego Obrazu ma na celu propagowanie wiedzy w zakresie technologii prezentacji obrazu. O ile wciąż ponad połowa odbiorników telewizyjnych w polskich domach to „tradycyjne”. telewizory kineskopowe, liczba nowoczesnych, płaskich ekranów plazmowych i LCD dynamicznie rośnie. Większość bo aż ¾ z nich została zakupiona mniej niż roku temu. Boom telewizyjny w Polsce, jak potwierdzają badania, nie słabnie.

Obraz
© (fot. Centrum Dobrego Obrazu)

Jednocześnie, jak wykazują dane Raportu Centrum Dobrego Obrazu, poziom wiedzy Polaków, na temat technologii obrazu jest niski, lecz chęć poszerzenia wiedzy, która pozwoli dokonywać przemyślanych i słusznych wyborów zakupowych przeciwnie –. wysoka. Przekonanie, że przed zakupem telewizora należy się „wyedukować”, zasięgnąć rzetelnej opinii podziela aż 86% badanych. Najchętniej chcielibyśmy zasięgnąć porady w sklepie (75% odpowiedzi), czerpać wiedzę od naszych „liderów opinii” (znajomi, rodzina – 60%) oraz z mediów/Internetu (58%). W wyszukiwarkach najchętniej korzystamy ze stron producentów oraz witryn dedykowanych technologii, takich jak uruchomiony właśnie serwis centrumdobregoobrazu.pl (od 34% do 40% wskazań na takie źródła informacji w sieci).

Najważniejszym kryterium, jakim kierujemy się przy wyborze odbiornika jest –. to nie zaskoczenie – jakość obrazu (83% wskazań). Generalnie, technologia plazmowa kojarzy się pozytywnie lub neutralnie dla 63% badanych. Odsetek ten dla LCD jest niższy i wynosi 36%. Plazmę cenimy przede wszystkim za wysoką jakość obrazu (19%), wygodę (płaska, można zawiesić na ścianie) oraz wygląd (po 8% wskazań). Jakość LCD jest zdecydowanym wyróżnikiem dla 13% badanych. Wygodę i wygląd telewizorów w tej technologii docenia porównywalny odsetek badanych, jak w przypadku plazmy (7%).
Jednocześnie, zarówno w przypadku plazmy oraz LCD, ponad połowa respondentów nie potrafi wskazać cech, za które ceni te technologie. Porównanie cech plazmy i LCD wykazuję przewagę technologii plazmowej w opinii Polaków w obszarze ogólnej jakości, jak i ostrości obrazu, gamy kolorów, szerokiego kąt oglądania (między 25-30% odpowiedzi dla plazmy vs. 15-16% dla LCD). LCD jest postrzegane jako korzystniejsza oferta w zakresie ceny i żywotności (22-27% wskazań dla LCD vs. 11-16% dla plazmy). Te wyniki Raportu Centrum Dobrego Obrazu wykazują zatem szerokie pole do edukacji, jako że wiedza Polaków jest generalnie niska, a opinie na temat nowoczesnych technologii obrazu powielają szereg mitów.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)