Pierwsze pionowe lądowanie myśliwca F35 JSF

Pierwsze pionowe lądowanie myśliwca F35 JSF

21.04.2010 11:29, aktual.: 21.04.2010 15:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Naddźwiękowy samolot wielozadaniowy Lockheed Martin 35B Lightning II w pierwszym teście pionowego lądowania wygenerował siłę ciągu ok. 18,5 tys. kg, co potwierdza zdolność samolotu do lądowania na ograniczonej powierzchni zarówno na lądzie jak i na okrętach.

"Manewr lądowania przeprowadzony w dniu dzisiejszym na lądowisku w kształcie kwadratu o boku ok. 2. metrów potwierdził, że samolot posiada odpowiednią moc i sterowność umożliwiającą precyzyjne manewry zarówno w powietrzu jak i podczas schodzenia do lądowania" – powiedział główny oblatywacz F-35 Graham Tomlinson.
O godz. 13,0. czasu lokalnego, Tomlinson wykonał krótki lot z prędkością 80 węzłów (148,8 km/h) z bazy lotniczej amerykańskiej marynarki wojennej w Patuxent River w stanie Maryland. Po upływie 13 minut od startu ustawił samolot F-35 na wysokości ok. 46 metrów nad lądowiskiem a następnie zawisł w powietrzu na ok. 1 minutę, po czym wylądował w wyznaczonym miejscu pasa startowego.

"W F-35 praca pilota w kokpicie jest nieporównywalnie łatwiejsza niż ma to miejsce w starszych samolotach krótkiego startu i pionowego lądowania" – stwierdził Tomlinson, który służył jako pilot myśliwców w Royal Air Force, a od 1986r. pracuje w koncernie BAE Systems. "Mając za sobą pracę nad systemami sterującymi samolotem przy niskich prędkościach, wyniki dzisiejszego testu stanowią potwierdzenie że mamy do dyspozycji wspaniałą platformę do dalszego rozwijania możliwości krótkiego startu i pionowego lądowania." Samolot biorący udział w dzisiejszym teście, oznaczony kodem BF-1. to jeden z trzech modeli F-35B STOVL testowanych obecnie w bazie w Patuxent River. Wyposażony jest w pojedynczy silnik turbowentylatorowy Pratt & Whitney F135 z przeciwbieżnym wentylatorem Rolls-Royce LiftFan. Napędzany wałem system LiftFan, w skład którego wchodzi opracowana przez Rolls-Royce dysza obrotowa w odpowiedni sposób kierująca spalinami z silnika oraz dysze skrzydłowe zapewniające samolotowi stabilność boczną, zapewnia ok.
18,5 tys. kg udźwigu pionowego. F135 to najmocniejszy silnik, jaki kiedykolwiek zamontowano w samolocie wielozadaniowym.

F-35. ma zastąpić używane w Korpusie Piechoty Morskiej USA myśliwce AV-8B STOVL oraz samoloty myśliwsko-szturmowe F/A-18. Samoloty F-35B będą również latały w siłach powietrznych oraz marynarki Wielkiej Brytanii i Włoch. Dzięki możliwości krótkiego startu i pionowego lądowania armie sojusznicze dysponujące samolotem F-35B będą mogły przeprowadzać operacje z małych okrętów oraz tymczasowych lądowisk, co umożliwia prowadzenie misji ekspedycyjnych na całym świecie.

Obraz
© (fot. Lockheed Martin)

F-35 Lightning II to samolot wielozadaniowy piątej generacji wykorzystujący technologię stealth czyniącą go niewidocznym dla radarów. Dysponuje prędkością i zwrotnością myśliwca, został wyposażony w specjalny zintegrowany system czujników, funkcje sieciowe, a jednocześnie oferuje niższe koszty operacyjne i serwisowe. Koncern Lockheed Martin buduje samolot F-35 we współpracy ze swoimi głównymi partnerami – firmami Northrop Grumman oraz BAE Systems. Prace rozwojowe prowadzone są nad dwoma oddzielnymi, zamiennymi silnikami dla F-35: Pratt & Whitney F135 oraz GE Rolls-Royce Fighter Engine Team F136.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (115)
Zobacz także