Nowe rozwiązania dla inteligentnej Warszawy

Nowe rozwiązania dla inteligentnej Warszawy

Nowe rozwiązania dla inteligentnej Warszawy
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
14.04.2015 13:24, aktualizacja: 14.04.2015 15:03

Jedna z najważniejszych konferencji branży projektowania doświadczeń w Europie - UX Poland, po raz szósty odbędzie się w Warszawie. Na jednym z warsztatów podjęta zostanie próba wypracowania nowych, dodatkowych rozwiązań dla miejskiej aplikacji Virtualna Warszawa.

Projektowanie doświadczeń przejawia się w każdej dziedzinie naszego codziennego życia. To, jak zaprojektowana jest deska rozdzielcza naszego samochodu, jak wyglądają tabliczki w szpitalach, w jaki sposób jesteśmy obsługiwani w sklepach, albo to, że w sieci kawiarni obsługa pisze nasze imię na kubku, a sprzedawca w sieci drogerii mówi „Płaci pani…”, a nie „Należy się…” – we wszystkich tych aspektach maczają palce projektanci doświadczeń. Tym razem użyją swojej wiedzy z korzyścią dla warszawiaków i osób odwiedzających nasze miasto.

Warsztat o Virtualnej Warszawie

W ramach konferencji UX Poland 2015, która w dniach 20-23 kwietnia 2015 r. odbędzie się w Warszawie, przeprowadzonych zostanie osiem warsztatów. Jeden z nich zaprojektowany został specjalnie z myślą o stolicy. W ramach dwudniowego warsztatu „Service Design for Smarter Warsaw” uczestnicy będą pracować nad zbudowaniem realnego rozwiązania dla Warszawy i jej mieszkańców w ramach aplikacji Virtualna Warszawa.

- Razem z organizatorami chcemy, aby podczas tego warsztatu wypracowane zostały nowe rozwiązania sprawiające, że stolica będzie miastem inteligentnym i jeszcze bardziej przyjaznym dla mieszkańców – mówi Michał Olszewski, wiceprezydent m.st. Warszawy.

W oparciu o powstającą w ramach projektu Virtualna Warszawa infrastrukturę, projektanci z całego świata pod okiem doświadczonych moderatorów będą projektować prototypy usług dla nowych i obecnych mieszkańców oraz dla turystów.

Warsztat będzie prowadzony w oparciu o proces projektowy Service Design, bazujący na kluczowych etapach:

1.Definicja potrzeb miasta jako klienta
2.Analiza interesariuszy i ich potrzeb
3.Definicja tematu i generowanie pomysłów
4.Nadawanie kształtu wybranej koncepcji usługi

Uczestnikami warsztatu będą projektanci doświadczeń i usług z całego świata oraz przedstawiciele Miasta Stołecznego Warszawy. Efektem dwudniowych prac będzie 5-6 prototypów nowych usług, które przekazane zostaną Urzędowi Miasta i będą miały szansę zostać wdrożone w przestrzeni miejskiej.

Warsztat poprowadzą: Alisan Atvur - projektant usług z wieloletnim doświadczeniem, Senior R&D User Experience Researcher w Novo Nordis, wykładowca California University of Arts, MIT oraz Szymon Staniszkis - Research & Strategy Director w UseLab. Z kolei eksperci MasterCard, Aleksander Naganowski i Maciej Kornatowski, będą podczas warsztatu dzielić się z uczestnikami doświadczeniem i wiedzą z obszaru wykorzystania dostępnych rozwiązań technologicznych, ich możliwości i ograniczeń.

- Wraz z rosnącą liczbą urządzeń mobilnych otwierają się nowe możliwości kontaktu z mieszkańcami miast czy turystami. Dzisiejsza technologia pozwala na to, by poruszanie się po mieście, korzystanie z komunikacji miejskiej, parkingów czy oferty kulturalnej i rozrywkowej było łatwe i przyjemne. Naszą rolą, jako Partnera Technologicznego warsztatu, będzie wskazanie rozwiązań, które umożliwią realizację tych celów – mówi Kamila Kaliszyk, Dyrektor ds. Rozwoju Rynku i Akceptacji Kart Płatniczych w polskim oddziale MasterCard Europe.

Virtualna Warszawa – opis projektu

Virtualna Warszawa stanowi technologiczny przełom w dostępie do usług miejskich dla mieszkańców, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. Jest to pierwsza na świecie mobilna nawigacja dla osób z dysfunkcją wzroku, która pomoże każdemu odnaleźć interesujące go punkty w mieście, załatwić sprawę w urzędzie oraz sprawdzić, gdzie w danym momencie znajduje się oczekiwany pojazd komunikacji miejskiej. Projekt w kolejnych etapach będzie wspierać osoby z dysfunkcjami wzroku w poszukiwaniu pracy i w zakupie smartfonów.

Projekt Virtualna Warszawa został zgłoszony do międzynarodowego konkursu „Mayors Challenge” organizowanego przez Bloomberg Philanthropies. Otrzymał nagrodę w wysokości 1 000 000 euro na realizację.

Virtualna Warszawa jest na etapie wdrażania i dotychczas przeprowadzone zostały dwie fazy pilotażowe: w Stołecznym Centrum Osób Niepełnosprawnych oraz na linii autobusowej nr 185. - Przed nami testy miejsc, w których spędzamy wolny czas. Obejmują one obszar bulwarów Wiślanych, jedną stację metra i budynek Centrum Nauki Kopernik wraz z Parkiem Odkrywców oraz Warszawską Strefę Rodziny wraz z Multimedialnym Parkiem Fontann – mówi Tomasz Pactwa, dyrektor Biura Pomocy i Projektów Społecznych Urzędu m.st. Warszawy - Na każdym etapie pilotażu przetestowane są także inne funkcjonalności aplikacji, ważne z perspektywy odbiorcy, np. otrzymywanie informacji nt. wybranych obiektów turystycznych, wyznaczanie trasy pomiędzy obiektami, czy możliwość zagrania w specjalnie stworzone kontekstowe gry w aplikacji. Każdy użytkownik będzie mógł pobrać aplikację bezpłatnie na telefon z systemem iOS lub Android, z ogólnodostępnych sklepów z aplikacjami.

System mikronawigacji opiera się na instalacji nadajników, zwanych Beaconami. Są one połączone za pomocą technologii Bluetooth Low Energy ze specjalnie stworzoną aplikacją mobilną. Użytkownik aplikacji znajdujący się w zasięgu takiego nadajnika otrzymuje informacje w nim zakodowane. Informacje trafiają na smartphona, który ma włączoną funkcję Bluetooth.

Konferencja UX Poland

UX Poland to wydarzenie, które od lat integruje i stymuluje do rozwoju międzynarodową branżę UX (od ang. user experience), czyli branżę projektowania doświadczeń, która zajmuje się projektowaniem usług, produktów, procesów, przestrzeni pod kątem wrażeń i emocji, jakich ludzie doświadczają w kontakcie z nimi. Jest też źródłem inspiracji dla polskich przedsiębiorców do wdrażania rozwiązań z zakresu projektowania doświadczeń. Podczas pięciu poprzednich edycji na konferencji spotkało się blisko 1,5 tysiąca uczestników, a wykłady poprowadziło ponad 120 prelegentów z 13 krajów.

Organizatorzy konferencji, warszawski UseLab, za cel stawiają sobie zaproszenie o Polski jak największej liczby najważniejszych ekspertów z całego świata i stworzenie miejsca, w którym rodzimi specjaliści będą mogli ich poznać, wymienić się doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat dynamicznie zmieniającej się branży.

W tym roku program konferencji został wydłużony o dodatkowy dzień, na który zaplanowano Experience Showroom – serię skondensowanych, kilkunastominutowych wystąpień, w których praktycy z Polski i ze świata przedstawią wdrożone rozwiązania z zakresu UX. To nowa formuła, pozwalająca uczestnikom poznać prawdziwe wyzwania i sposoby ich rozwiązywania w praktyce, nie tylko w teorii.

Dwa kolejne dni wypełnione będą warsztatami, podczas których zainteresowani będą mogli swobodnie dzielić się doświadczeniami. Największy nacisk położony zostanie na praktykę, pożyteczną wiedzę, omawianie konkretnych, gotowych do wdrożenia rozwiązań.

Na ostatni dzień konferencji zaplanowano serię dziewięciu inspirujących wykładów, ukazujących międzynarodowe trendy w branży UX. Wśród prelegentów znajdą się specjaliści ze wszystkich kontynentów, między innymi Michael Smuga z Microsoft, Matt Lee z Booking.com, czy Nathan Shedroff z California College of the Arts.

Konferencja będzie się odbywać pod hasłem Experience Everywhere, podkreślając tym samym coraz bardziej widoczny na świecie następujący trend: podczas, gdy większość usług ulega digitalizacji, projektowanie doświadczeń przenosi się z trybu online do świata rzeczywistego, skupiając się na doświadczeniach ludzi (Human Experience). Specjaliści wieszczą wręcz nadejście ery ekonomii doświadczenia (exponomy), w której o przewadze konkurencyjnej firm nie decyduje już tylko innowacyjność, czy najlepsza cena, ale pozytywne wrażenia zarówno klienta, jak i pracowników. Dzięki tak uniwersalnemu ujęciu tematu, konferencja UX Poland 2015 jest wydarzeniem ważnym nie tylko dla branży, ale przede wszystkim dla przedsiębiorców, projektantów i szeroko pojętego sektora publicznego, prezentując im realne korzyści, jakie może im przynieść inwestycja w projektowanie doświadczeń.

Partnerami konferencji UX Poland 2015 są m.in. Microsoft, Asseco, Kina’ole, UXPin, Brand24 oraz UXeria. Wydarzenie odbywa się pod honorowym patronatem Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy. Konferencja rozpocznie się 20 kwietnia i potrwa do 23 kwietnia 2015 roku. Program wydarzenia i bilety są dostępne pod adresem www.uxpoland.com.

Konferencja UX Poland 201. odbędzie się pod honorowym patronatem Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy. Partnerem technologicznym warsztatu jest MasterCard.

Źródło artykułu:Informacja prasowa
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)