Komputer nie powinien być jedyną rozrywką dzieci w wakacje

Komputer nie powinien być jedyną rozrywką dzieci w wakacje18.07.2011 12:25
Komputer nie powinien być jedyną rozrywką dzieci w wakacje
Źródło zdjęć: © jupiterimages

Fundacja Dzieci Niczyje (FDN) ostrzega, że w czasie wakacji dzieci są bardziej narażone na niebezpieczeństwa związane z używaniem internetu. Dbajmy o to, by komputer nie stał się jedyną rozrywką dziecka podczas wakacji

Fundacja Dzieci Niczyje (FDN) ostrzega, że w czasie wakacji dzieci są bardziej narażone na niebezpieczeństwa związane z używaniem internetu. Dbajmy o to, by komputer nie stał się jedyną rozrywką dziecka podczas wakacji - radzi FDN.

Specjaliści z zespołu Helpline.org.pl działającego w FDN ostrzegają, że dzieci, które w wakacje nigdzie nie wyjeżdżają ani nie korzystają z innych form letnich aktywności, spędzają więcej czasu w sieci i są narażone na szereg niebezpiecznych sytuacji.

288770141402183827
Źródło zdjęć: © (fot. jupiterimages)

"W czasie wakacji obserwujemy wzrost liczby zgłoszeń związanych z podejrzeniem uzależnienia od internetu, ekspozycją na szkodliwe treści, a także ryzykiem spotkania osób, których intencją jest kradzież konta, danych lub uwiedzenie dziecka online w celu uzyskania intymnych zdjęć i wykorzystania seksualnego. Dlatego tak ważne jest, szczególnie w czasie wakacji, aby rodzice zwracali uwagę na to, w jaki sposób dzieci korzystają z internetu" - podkreśla koordynatorka projektu Helpline.org.pl Marta Wojtas.

Z badań EU Kids Online II (przeprowadzonych w 201. r. w 25 krajach europejskich, wśród ponad 23 tys. dzieci i ich rodziców) wynika, że większość rodziców nie jest świadoma tego, co robią ich dzieci online.

"Zdarza się, że rodzice mają wiedzę dotyczącą zagrożeń w internecie, ale nie odnoszą ich do swojego dziecka. Nie dowierzają, że mogło się zaangażować w relację z osobą poznaną w sieci. Tymczasem świadomość tego, że każde dziecko popełnia błędy, pozwala w porę zapobiec problemom, np. przez rozmowę czy ustalenie konkretnych zasad korzystania z sieci" - dodaje Wojtas.

Specjaliści z Helpline.org.pl radzą, aby w czasie wakacji starać się tak organizaować dziecku czas, by komputer nie był jego jedyną rozrywką: poświęcić więcej czasu na wspólne aktywności, czy - jeśli jest taka możliwość - skorzystać z oferty przygotowanej w ramach akcji "Lato w mieście".

Zachęcają, aby rozmawiać z dzieckiem o tym, co robi w sieci, pytać, jakie strony odwiedza, co interesującego ostatnio robiło online, polecać mu bezpieczne strony, a także rozmawiać o zagrożeniach. Konsultacji z Helpline.org.pl przekonują, że warto tłumaczyć dziecku, co to jest cyberprzemoc, jakie treści mogą być szkodliwe, uświadamiać, że osoba poznana w sieci nie musi być tym, za kogo się podaje.

Trzeba ustalić także zasady bezpieczeństwa: wytłumaczyć, że nie można podawać informacji o sobie (imienia, wieku, adresu, zdjęć, czy terminu wyjazdu na wakacje), że nie wolno umawiać się z osobami poznanymi w sieci bez wiedzy rodziców, pokazać, co powinno zrobić, gdy zdarzy się coś niepokojącego, zapoznać z zasadami "netykiety", a także ustalić, ile czasu o może spędzać podczas wakacji w internecie.

Jeżeli dziecko korzysta z portali społecznościowych, rodzic powinien pomóc mu stworzyć bezpieczny profil i nauczyć je, jak chronić swoją prywatność.

Specjaliści radzą, by odpowiednio zabezpieczyć komputer: dbać o regularne aktualizacje programów, dobry program antywirusowy i zaporę sieciową (program typu firewall)
, a także nauczyć dziecko korzystać z filtrów antyspamowych w poczcie elektronicznej. Ich zdaniem warto stosować oprogramowanie filtrujące i korzystać z programów ochrony rodzicielskiej, co pozwala chronić dziecko nie tylko przed nielegalnymi treściami (jak niezabezpieczona pornografia czy treści rasistowskie), ale ograniczyć także dostęp do szkodliwych materiałów, np. promujących agresję czy niezdrowy styl życia.

Helpline.org.pl to projekt, który FDN prowadzi od 2007 r. w ramach programu Komisji Europejskiej Safer Internet w Polsce. Konsultanci Helpline.org.pl udzielają pomocy młodym internautom, rodzicom i profesjonalistom przypadkach zagrożeń związanych z korzystaniem z internetu oraz telefonów komórkowych przez dzieci i młodzież. Można się z nimi skontaktować telefonicznie: 800 100 100 (połączenie bezpłatne), mailowo: helpline@helpline.org.pl, za pomocą chatu oraz przez zadanie pytania na stronie www.helpline.org.pl.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)