Blu-ray wygrał - tylko kto go kupi?

Blu‑ray wygrał - tylko kto go kupi?

Blu-ray wygrał - tylko kto go kupi?
Źródło zdjęć: © IDG
25.02.2008 12:30, aktualizacja: 25.02.2008 12:55

Standard Blu-ray co prawda wygrał tzw. wojnę formatów - ale nie znaczy to, że jego zwycięstwo na rynku wideo wysokiej rozdzielczości jest przesądzone - mówią analitycy z firm Gartner oraz iSuppli. Głównym konkurentem płyt Blu-ray w tym sektorze nie jest jednak żaden inny nośnik optyczny lecz internetowe serwisy wideo dostarczające materiały HD bezpośrednio do komputera lub stacjonarnego odtwarzacza w domu klienta.

Zdaniem ekspertów, jest całkiem możliwe, że promowany przez Sony format - mimo iż przed kilkoma dniami wreszcie pokonał HD DVD - wcale nie jest "skazany na sukces rynkowy". Nie wiadomo bowiem, czy w świecie popularyzujących się łączy szerokopasmowych i wydajnych systemów P2P konsumenci tak naprawdę wciąż potrzebuję fizycznego nośnika filmów. _ "Teraz, po rozstrzygnięciu trwającej lata "wojny formatów", pojawia się nowe pytanie - czy w świecie wideo dostarczanego przez Internet klienci będą wciąż chcieli korzystać z jakiegokolwiek nośnika optycznego" _ - zastanawia się David Carnevale z iSuppli.

Obraz
© Odtwarzacz Sony BlueRay (fot. IDG)

W ostatnich miesiącach w USA coraz bardziej popularyzują się serwisy wideo, dostarczające klientom filmy w HD za pośrednictwem Internetu ( można je kupić m.in. w iTunes oraz w Amazon.com ). Takie rozwiązanie ma oczywiście pewne wady ( wielu klientów lubi gromadzić kolekcję płyt z filmami ), jednak ma także wiele zalet - choćby łatwy dostęp do ogromnej kolekcji filmów, czy niższe ceny. Zdaniem Carnevale'a, popularyzowanie się takich serwisów z czasem sprawi, że filmy dystrybuowane na fizycznych nośnikach znikną z rynku.

Zjawisko to może zostać znacznie przyspieszone, jeśli ceny sprzętu i nośników HD wkrótce gwałtownie nie spadną. Większość sprzedawanych obecnie komputerów jest już w stanie odtworzyć filmy HD - klienci mogą więc stwierdzić, że skoro posiadany już przez nich sprzęt jest w stanie obsłużyć pobrany z sieci materiał HD, to inwestycja w urządzenia obsługujące Blu-ray może okazać się zbędnym wydatkiem.

_ "Większość producentów wciąż próbuje przekonać klientów, że inwestycja w stacjonarny odtwarzacz płyt HD jest niezbędna. Jednak konsumenci coraz częściej zaczynają postrzegać internetowe systemy dystrybucji wideo jako rozsądną alternatywę dla takich urządzeń" _ - czytamy w raporcie Gartnera.

Źródło artykułu:WP Tech
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)