Mobilne płatności za parkowanie w Opolu

Mobilne płatności za parkowanie w Opolu
18.07.2007 19:14

Platforma płatności mobilnych moBILET, czyli niezależny od parkomatów system płatności za rzeczywisty czas parkowania za pomocą telefonu komórkowego, od czerwca działa w Opolu. Trwają rozmowy w sprawie zastosowania systemu dla realizacji płatności w komunikacji zbiorowej i innych dziedzinach.

W połowie czerwca tego roku w Opolu - jako pierwszym mieście w Polsce - ruszył system, który umożliwia kierowcom płacenie za rzeczywisty czas parkowania za pomocą telefonu komórkowego. Platformę płatności mobilnych wprowadziła we współpracy z Miejskim Zarządem Dróg w Opolu poznańska spółka Projekt & Parking Serwis Polska, która administruje tamtejszą strefą płatnego parkowania.

System moBILET ułatwia kierowcom wnoszenie opłat parkingowych. Wystarczy za pomocą specjalnej aplikacji na telefonie komórkowym wybrać ustawienia odnośnie pojazdu, strefy i czasu parkowania, a następnie - za pomocą połączenia GPRS w telefonie komórkowym - powiadomić system o rozpoczętym postoju. Istotne jest, że czas parkowania rozlicza się z dokładnością co do 1 minuty, kierowca płaci więc za rzeczywiście wykorzystany czas. W każdej chwili można również przedłużyć ważność biletu, bez potrzeby odwiedzania parkomatu.

By skorzystać z platformy płatności mobilnych moBILET, należy, za pośrednictwem strony internetowej, bezpłatnie zarejestrować się w systemie podając m.in. numer telefonu komórkowego oraz numery rejestracyjne pojazdów, którymi będziemy parkować w strefie. Po zarejestrowaniu się w systemie, użytkownik otrzyma indywidualny numer konta moBILET, na który będzie mógł wpłacać pieniądze wykorzystywane na parkowanie. Osoba zarejestrowana otrzyma również wiadomość WAP lub SMS z linkiem, pod którym można pobrać aplikację moBILET na telefon komórkowy.

Płacenie za rzeczywisty czas parkowania to nie jedyna funkcja systemu moBILET. Prowadzone są intensywne rozmowy z miastami, które chciałyby wprowadzić taki system dla miejskiej komunikacji publicznej. Przedsiębiorstwa komunikacyjne poszukują bowiem nowych sposobów dystrybucji biletów, zdając sobie sprawę z często małej ich dostępności w punktach sprzedaży.

System ma też znaleźć zastosowanie przy mobilnym zakupie biletów komercyjnych - np. do kina lub na imprezy masowe. Użytkownik raz zarejestrowany w systemie będzie miał wtedy możliwość korzystania z wszystkich jego funkcji w każdym mieście, w którym system zostanie uruchomiony. Telefon komórkowy mógłby więc stać się elektroniczną portmonetką, umożliwiającą płacenie za parkowanie, komunikację miejską i inne bilety, przejmując w zasadzie funkcje elektronicznej karty miejskiej, której wdrażanie - jak pokazuje doświadczenie polskich miast - jest kosztowne i kłopotliwe.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)