Mobilne płatności za parkowanie w Opolu

18.07.2007 19:14

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Platforma płatności mobilnych moBILET, czyli niezależny od parkomatów system płatności za rzeczywisty czas parkowania za pomocą telefonu komórkowego, od czerwca działa w Opolu. Trwają rozmowy w sprawie zastosowania systemu dla realizacji płatności w komunikacji zbiorowej i innych dziedzinach.

W połowie czerwca tego roku w Opolu - jako pierwszym mieście w Polsce - ruszył system, który umożliwia kierowcom płacenie za rzeczywisty czas parkowania za pomocą telefonu komórkowego. Platformę płatności mobilnych wprowadziła we współpracy z Miejskim Zarządem Dróg w Opolu poznańska spółka Projekt & Parking Serwis Polska, która administruje tamtejszą strefą płatnego parkowania.

System moBILET ułatwia kierowcom wnoszenie opłat parkingowych. Wystarczy za pomocą specjalnej aplikacji na telefonie komórkowym wybrać ustawienia odnośnie pojazdu, strefy i czasu parkowania, a następnie - za pomocą połączenia GPRS w telefonie komórkowym - powiadomić system o rozpoczętym postoju. Istotne jest, że czas parkowania rozlicza się z dokładnością co do 1 minuty, kierowca płaci więc za rzeczywiście wykorzystany czas. W każdej chwili można również przedłużyć ważność biletu, bez potrzeby odwiedzania parkomatu.

By skorzystać z platformy płatności mobilnych moBILET, należy, za pośrednictwem strony internetowej, bezpłatnie zarejestrować się w systemie podając m.in. numer telefonu komórkowego oraz numery rejestracyjne pojazdów, którymi będziemy parkować w strefie. Po zarejestrowaniu się w systemie, użytkownik otrzyma indywidualny numer konta moBILET, na który będzie mógł wpłacać pieniądze wykorzystywane na parkowanie. Osoba zarejestrowana otrzyma również wiadomość WAP lub SMS z linkiem, pod którym można pobrać aplikację moBILET na telefon komórkowy.

Płacenie za rzeczywisty czas parkowania to nie jedyna funkcja systemu moBILET. Prowadzone są intensywne rozmowy z miastami, które chciałyby wprowadzić taki system dla miejskiej komunikacji publicznej. Przedsiębiorstwa komunikacyjne poszukują bowiem nowych sposobów dystrybucji biletów, zdając sobie sprawę z często małej ich dostępności w punktach sprzedaży.

System ma też znaleźć zastosowanie przy mobilnym zakupie biletów komercyjnych - np. do kina lub na imprezy masowe. Użytkownik raz zarejestrowany w systemie będzie miał wtedy możliwość korzystania z wszystkich jego funkcji w każdym mieście, w którym system zostanie uruchomiony. Telefon komórkowy mógłby więc stać się elektroniczną portmonetką, umożliwiającą płacenie za parkowanie, komunikację miejską i inne bilety, przejmując w zasadzie funkcje elektronicznej karty miejskiej, której wdrażanie - jak pokazuje doświadczenie polskich miast - jest kosztowne i kłopotliwe.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Komentarze (0)
Zobacz także