Media zwiększają nasz iloraz inteligencji

Zdaniem profesor Patricii Greenfield z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles kontakt z grami komputerowymi, Internetem lub telewizją jest główną przyczyną wzrostu ilorazu inteligencji u kolejnych pokoleń. Dlatego tym bardziej szkoły powinny wykorzystywać media elektroniczne w swoich programach nauczania. Z badań profesor Greenfield wynika, że historia zaprezentowana na wideo jest lepiej zapamiętana przez dzieci niż podczas tradycyjnej lekcji.

Media zwiększają nasz iloraz inteligencji

*Zdaniem profesor Patricii Greenfield z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles kontakt z grami komputerowymi, Internetem lub telewizją jest główną przyczyną wzrostu ilorazu inteligencji u kolejnych pokoleń. Dlatego tym bardziej szkoły powinny wykorzystywać media elektroniczne w swoich programach nauczania. Z badań profesor Greenfield wynika, że historia zaprezentowana na wideo jest lepiej zapamiętana przez dzieci niż podczas tradycyjnej lekcji. *

Według profesor Patricii Greenfield z Uniwersytetu Kalifornijskiego dziecku w trakcie nauki potrzebna jest odpowiednia dawka mediów elektronicznych jak i tradycyjna forma lekcji. Jak podaje Gazeta Wyborcza interaktywne media, poprzez szybki przekaz informacji i wysoką animację, stawiają swoim odbiorcom coraz wyższe wymagania. Profesor z Kalifornii uważa, że taki trening przed telewizorem lub w Internecie skutecznie podnosi inteligencję dziecka, jeszcze przed jego pójściem do szkoły.

Obraz
© (fot. JupiterImages/EAST NEWS)

"Dzięki Internetowi już dzieci w podstawówce wiedzą o wiele więcej niż ich poprzednicy w tym samym wieku. Jednak zastanówmy się jaka to jest wiedza. Nie mamy do czynienia z informacjami praktycznymi, które obowiązują w szkole np. z zakresu historii lub biologii. Są to zazwyczaj ciekawostki lub informacje bieżące" - mówi dla PC World Anna Matusiak, nauczycielka z 16 letnim stażem pracy ze Szkoły Podstawowej nr. 122 w Warszawie

Potwierdza to również profesor Greenfield na łamach pisma "Science". Nowoczesne media podnoszą inteligencję, ale i powodują zmniejszenie czytanych książek i poziomu rzetelnej wiedzy. To oczywiście odbija się na wynikach w szkole.

"Istnieje olbrzymi rozdźwięk między tym, jak rozwijają się dziś dzieci, i tym, w jaki sposób są w szkole oceniane i uczone" - mówi profesor Greenfield.

Szkoły kładą dużą wagę na tradycyjne wykłady i książki. Według nich słowo pisane ma zdecydowaną przewagę nad przekazem medialnym. I tutaj mają rację. Tylko poprzez czytanie, dziecko może rozwinąć swoją wyobraźnię, umiejętności analityczne i zdolności twórcze.

Profesor Greenfield nie zaprzecza, ale i przywołuje swoje badania, które mówią zupełnie co innego. Jak się okazuje historia zaprezentowana na wideo jest lepiej zapamiętana przez dzieci niż podczas tradycyjnej lekcji.

Wniosek jest prosty: szkoła powinna otworzyć się na nowe media. Świadczą za tym liczne eksperymenty, które dowodzą, że gry komputerowe pomagają w nauce matematyki lub fizyki. Szczególnie tyczy się to uczniów, którzy odnosili dotąd słabsze wyniki w nauce.

Poza tym nowe technologie rozwijają umiejętności związane z obrazami. Badania dowodzą, że "lepsi gracze wśród chirurgów robią mniej błędów w trakcie zabiegów laparoskopowych, gdy lekarz musi radzić sobie, bazując na obrazie z malutkiej kamery wprowadzonej do organizmu chorego".

Jak czytamy w Gazecie Wyborczej, rozwiązania potrzebne w szkołach już dawno wykorzystuje amerykańska armia. Od ponad 60 lat przy użyciu komputerów żołnierze podnoszą swoje kwalifikacje i umiejętności np. symulator lotów, prowadzenia czołgu a nawet efektywnej pracy w grupie podczas walki. Warto wspomnieć, że również i polska armia wykorzystuje podobne technologie.

Żródło: Gazeta Wyborcza - http://wyborcza.pl

Źródło artykułu: idg.pl

Wybrane dla Ciebie

Prawda wyszła na jaw. USA ukrywały te straty przed światem
Prawda wyszła na jaw. USA ukrywały te straty przed światem
Polak wraca z kosmosu. Można oglądać na żywo
Polak wraca z kosmosu. Można oglądać na żywo
Prof. Wrochna: Polski astronauta mógłby polecieć nawet na Księżyc
Prof. Wrochna: Polski astronauta mógłby polecieć nawet na Księżyc
Polski astronauta wraca na Ziemię. Misja zrealizowana w 100 proc.
Polski astronauta wraca na Ziemię. Misja zrealizowana w 100 proc.
Policzyli pociski balistyczne Rosjan. Liczby stanowią jasno
Policzyli pociski balistyczne Rosjan. Liczby stanowią jasno
Polski astronauta żegna się z ISS. "Symbol pięknej współpracy międzynarodowej"
Polski astronauta żegna się z ISS. "Symbol pięknej współpracy międzynarodowej"
"Polskie piramidy". Odkryto tajemnicze struktury sprzed 5 tys. lat
"Polskie piramidy". Odkryto tajemnicze struktury sprzed 5 tys. lat
Sławosz Uznański nad Polską. ISS przetnie nocne niebo
Sławosz Uznański nad Polską. ISS przetnie nocne niebo
Mi-80 zamiast Mi-8. Rosja ma ambitne plany, ale realizacja jest trudna
Mi-80 zamiast Mi-8. Rosja ma ambitne plany, ale realizacja jest trudna
Wiele samolotów, ograniczone możliwości. Problemy rosyjskiego lotnictwa
Wiele samolotów, ograniczone możliwości. Problemy rosyjskiego lotnictwa
Polska misja kosmiczna. Największe wyzwania stawiane astronautom
Polska misja kosmiczna. Największe wyzwania stawiane astronautom
Sławosz Uznański wraca. Załoga Ax-4 żegna się z kosmosem
Sławosz Uznański wraca. Załoga Ax-4 żegna się z kosmosem