Facebook miesza nam w głowach

Facebook miesza nam w głowach

Facebook miesza nam w głowach
Źródło zdjęć: © flickr.com / CC / dkalo
18.01.2013 09:42, aktualizacja: 18.01.2013 14:54

Opisy statusu zapamiętujemy szybciej niż podobnej długości zdania z książek

Szacuje się, że na całym świecie co godzinę generowanych jest ponad 3. milionów krótkich opisów. Naukowcy wykorzystali 200 wiadomości, losowo wybranych z Facebooka. Losowy dobór oznaczał, że badani nie znali osobiście autorów wpisów, dzięki czemu wyeliminowano potencjalnie ułatwiający zapamiętywanie czynnik emocjonalnego zaangażowania. Osoby uczestniczące w badaniu proszone były o zapamiętywanie zarówno tekstów z internetu, jak i zdań z książek oraz zdjęć ludzkich twarzy.

Okazało się, że uczestnicy badania o wiele lepiej pamiętali treść opisów z Facebooka niż zdania z książek lub postaci ze zdjęć. Wyniki zaskoczyły badaczy, ponieważ różnice w ilości zapamiętanego materiału były naprawdę znaczne.

Te rozbieżności w poziomie wykonania są tak duże, jakbyśmy porównywali osoby zdrowe i osoby z zaburzeniami amnestycznymi Badanie powtarzano kilkakrotnie, za każdym razu uzyskując podobne rezultaty. Nawet kiedy usunięto emotikony, skróty oraz wykrzykniki, i zmieniono wyrazy pisane dużymi literami (eliminując tym samym wszelkie dodatkowe elementy, które mogą potencjalnie ułatwiać zapamiętanie materiału) - różnice dalej się utrzymywały.

Badacze doszli do wniosku, że nasza pamięć jest ewolucyjnie zaprogramowana na zapamiętywanie spontanicznych, naturalnych wypowiedzi, a nie wielokrotnie poprawianych i zmienianych tekstów. Styl pisania, który jest zbliżony do potocznej mowy, bardziej na nas oddziałuje.

Christine Harris, kolejna z autorek, sugeruje, że preferencja ta ma ewolucyjne uzasadnienie, ponieważ zwracanie uwagi na społeczne zachowania innych ludzi i zapamiętywanie przekazywanych nam przez nich informacji, mogło w przeszłości przesądzić o życiu lub śmierci jednostki (ułatwiało przewidzenie nagrody bądź niebezpieczeństwa).

Dokładniejsze zrozumienie i poznanie naszych preferencji dla tego rodzaju informacji może wpłynąć na sposób przekazywania rozmaitych treści w edukacji bądź reklamie.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (3)