Gorączka złota w krainie pozycjonowania

Gorączka złota w krainie pozycjonowania

Gorączka złota w krainie pozycjonowania
02.08.2007 22:30, aktualizacja: 03.08.2007 10:55

Są dobry i źli kowboje. Można trafić na uczciwych poszukiwaczy skarbów jak i na szulerów, czyhających na łatwy łup. Jednych ogarnia gorączka złota, inni obiecują złote góry. Z przestrzeganiem prawa bywa różnie. Nad niepokornymi władzę ma szeryf, choć są tacy, którzy i jego przechytrzą. Jest oczywiście ryzyko odsiadki. To wszystko czeka na Ciebie w krainie pozycjonowania, Dzikim Zachodzie internetu. Może tu być niebezpiecznie, może być trochę nieswojo, ale do zdobycia jest naprawdę mnóstwo. Pozycjoner może liczyć na zarobki przekraczające kilkakrotnie średnią krajową. Zamawiający - na czołowe miejsce w wynikach wyszukiwania. Zapraszamy na krótką wycieczkę po Dzikim Zachodzie.

*Są dobry i źli kowboje. Można trafić na uczciwych poszukiwaczy skarbów jak i na szulerów, czyhających na łatwy łup. Jednych ogarnia gorączka złota, inni obiecują złote góry. Z przestrzeganiem prawa bywa różnie. Nad niepokornymi władzę ma szeryf, choć są tacy, którzy i jego przechytrzą. Jest oczywiście ryzyko odsiadki. To wszystko czeka na Ciebie w krainie pozycjonowania, Dzikim Zachodzie internetu. Może tu być niebezpiecznie, może być trochę nieswojo, ale do zdobycia jest naprawdę mnóstwo. Pozycjoner może liczyć na zarobki przekraczające kilkakrotnie średnią krajową. Zamawiający - na czołowe miejsce w wynikach wyszukiwania. Zapraszamy na krótką wycieczkę po Dzikim Zachodzie. *

Pozycjonowanie to przeprowadzenie takich działań, dzięki którym pozycjonowana strona osiąga jak najwyższą pozycję w wynikach organicznych wyszukiwarki po wpisaniu określonej frazy. Wiadomo nie od dziś, że prawie każdy właściciel strony internetowej chce by jego serwis znalazł się wśród wyników na pierwszej stronie. Oczywiście przekłada się to bezpośrednio na liczbę odwiedzających. Jak znaleźć dobrego pozycjonera? Jak nie dać się nabić w butelkę przy podpisywaniu umowy? Ile może kosztować taka usługa? Skąd na rynku tak wiele firm i osób zajmujących się pozycjonowaniem? Zapytaliśmy o to kilku specjalistów oraz współautora książki "Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW", wydanej przez Wydawnictwo Helion S.A.

List gończy

Jak znaleźć dobrego pozycjonera? _ - W tej chwili jest z tym problem. Rynek cierpi na deficyt pozycjonerów. Ci naprawdę dobrzy mają już tyle pracy, że nie przyjmują nowych zleceń. Ludzie często szukają pozycjonera z polecenia znajomych, którzy są zadowoleni z usług _ -mówi Michał Makaruk, jeden z autorów książki dotyczącej pozycjonowania, wydanej nakładem Wydawnictwa Helion.

_ - Dobrego pozycjonera najlepiej znaleźć z polecenia. Nawet na firmach z top 10 wyników na hasło "pozycjonowanie" można się bardzo przejechać- _ wtóruje mu Oleg, jeden z użytkowników Forum.Optymalizacja.Com, który zajmuje się pozycjonowaniem od przeszło roku. _ -Dla osoby zupełnie nie znającej rynku i zagadnienia, jest to zadanie bardzo trudne i łatwe zarazem. Wpisanie w wyszukiwarkę słowa "pozycjonowanie" jest swego rodzaju testem skuteczności pozycjonerów, z drugiej strony jasno pokazuje, że osoby znajdujące się "na szczycie" w wynikach wyszukiwania zainwestowały w to spore pieniądze, co zwykle oznacza dość wysokie ceny świadczonych usług _- wyjaśnia Maciej Lisiewski, zajmujący się pozycjonowaniem od trzech lat.

Lecz jak "z polecenia" można znaleźć kogoś, jeśli brak nam... polecającego? Jedną najlepszych metod jest ogłoszenie się na jednym z forów internetowych dotyczących pozycjonowania: _ - Najprościej dać ogłoszenie na forum internetowym poświęconym tematyce SEO [Search Engine Optimaztion - przyp. red.] i przeanalizować otrzymywane oferty. Szczerze odradzam "tanich pozycjonerów", których oferty można znaleźć na Allegro _ - przestrzega Lisiewski.

_ -Dobry pozycjoner powinien posiadać wiarygodne portfolio, które pozwoli zleceniodawcy zapoznać się z poziomem trudności projektów, które do tej pory wykonał. Osoba bardzo dobra w tej branży na pewno nie będzie wyróżniała się niskimi cenami - przeciwnie, firmy/osoby oferujące wykonanie pozycjonowania po cenach dużo niższych niż konkurencja należy omijać z daleka - często bowiem dochodzi do sytuacji, w której firma po jakimś czasie rezygnuje z wykonania zlecenia, ponieważ kwota jaką za nie otrzyma nawet nie pokryje kosztów- _ przestrzega Łukasz Iwanek, zajmujący się pozycjonowaniem od kilku lat.

Napad na bank

Jakiego rzędu mogą to być koszty? Najtańsze hasła, jak legendarne "wypas owiec w Bieszczadach", które jest synonimem łatwej do wypozycjonowania frazy, to dla pozycjonera koszt rzędu od kilku do kilkunastu złotych. Jednak najtrudniejsze, takie jak "pozycjonowanie", czy zawierające słowa "kredyty", "nieruchomości" mogą łączyć się z kosztem kilku a nawet kilkunastu tysięcy złotych miesięcznie. Koszty to przede wszystkim inwestycja w "zaplecze" czyli serwisy i domeny rozlokowane po całym świecie, które zawierają linki do pozycjonowanego serwisu związane z określoną frazą. A to nie wszystkie potrzebne środki, w grę wchodzi np. oprogramowanie, które generuje strony zawierające odnośniki w tekście. Czasem też trzeba po prostu zapłacić osobie podwykonującej część zlecenia.

Pozycjonowanie wielu fraz jest kosztowne i pracochłonne, stąd wysokie zarobki najlepszych pozycjonerów. _ -Słyszałem o zleceniach za kilkadziesiąt tysięcy złotych miesięcznie. No i są też pozycjonerzy, którzy oferują usługę za 9.99 zł na Allegro - _ mówi Michał Makaruk ._ -W miarę dobry pozycjoner świadczący usługi kilku klientom bez trudu zapewni sobie miesięczne wynagrodzenie w wysokości kilkukrotnej średniej krajowej _- uważa Iwanek.

O dużych kwotach mówią też inni pozycjonerzy, z którymi rozmawialiśmy. _ -Pracując samodzielnie i zlecając podwykonawcom niektóre prace pozycjoner może osiągać dochody na poziomie kilkunastu-kilkudziesięciu tysięcy miesięcznie- _ twierdzi Lisiewski. _ Warto pamiętać że samo pozycjonowanie nie jest jedynym dochodem pozycjonera. Sprzedaż linków, punktów w systemach wymiany linków, dochody z programów partnerskich i reklamowych często znacznie przewyższają dochód z pozycjonowania _- dodaje Oleg.

I właśnie te relatywnie duże pieniądze możliwe do zarobienia przez pojedyncze osoby w połączeniu z, wydawałoby się na pierwszy rzut oka, łatwym fachem, powodują, że ofert pozycjonowania jest bardzo dużo. Jednak część z nich pochodzi od hochsztaplerów.

Nie ma gwarancji, że znajdziesz złoto

To czy strona internetowa trafi na wysoką pozycję w wyszukiwarce zależy od bardzo wielu czynników. Silniki wyszukiwarek są coraz sprytniejsze i lepiej odróżniają linki dodane spontanicznie przez internuatów od tych generowanych sztucznie i umieszczanych przez pozycjonerów. Odnośniki pochodzące ze stron tematycznie związanych z daną frazą są bardziej istotne od tych zupełnie niezwiązanych. Można powiedzieć, że trwa bezustanna walka wyszukiwarek z pozycjonerami.

W związku z tym ciężko cokolwiek zagwarantować klientowi w umowie. _ -Prawdą jest, że w pozycjonowaniu nie ma gwarancji. Te osoby co dają gwarancję to albo przestaną ją dawać albo przestaną pozycjonować _-mówi Makaruk. Można mówić o poprawieniu pozycji, ale gwarantowanie pierwszego miejsca w wynikach, jest w większości przypadków po prostu niemożliwe.

_ -Pozycjonowanie wiąże się z ryzykiem, które muszą ponieść dwie strony: pozycjoner i zleceniodawca. Ważna jest też cierpliwość, bo to zajmuje sporo czasu. O tym wszystkim klient powinien być powiadomiony. Jeżeli próbuje się na siłę zdobyć klienta i pomija ten niewygodny temat to w końcu będzie się miało problemy _ -dodaje.

_ -Pozycjoner gwarantuje wyniki których jest pewny, jednak za lepsze klient musi zapłacić dodatkowo. Każda gwarancja wiąże się z podwyższonym ryzykiem co jest wkalkulowane w cenę. Często w umowach występuje zapis o tym że pozycjoner nie bierze na siebie odpowiedzialności za zmiany algorytmów wyszukiwarek, a co za tym idzie nie odpowiada za nic, a co najwyżej nie otrzyma zapłaty _ - wyjaśnia Oleg.

Zmiana algorytmu wyszukiwarki może spowodować, że strona, która jest wysoko wypozycjonowana na daną frazę, może nagle zająć w indeksie dużo dalszą pozycję i np. z pierwszej strony wyników spaść na 53. W wyszukiwarce Google taka zmiana algorytmu ma nawet specjalną nazwę: Google Dance. Umowy dotyczące pozcyjonowania należy więc czytać bardzo uważnie. _ Różne firmy inaczej konstruują umowy. Standardem jest jednak comiesięczna opłata abonamentowa- _ wyjaśnia Łukasz Iwanek. _ -Generalnie klient ma prawo żądać jakichś indywidualnych zapisów w umowie, dostosowanych do jego potrzeb- _ dodaje.

Czarne kapelusze czają się wszędzie

Mówiąc o pozycjonowaniu nie da się ominąć kwestii etyki. Spośród metod stosowanych przez pozycjonerów, wiele uchodzi za nieetyczne. "Odnosząc sukcesy w pozycjonowaniu, musisz się liczyć z tym, że prędzej czy później zostaniesz nazwany spamerem" - możemy przeczytać w książce "Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to się robi". Mówi się o black-hat ( nieetycznym ) i white-hat ( etyczym ) SEO - http://www.internetstandard.pl/news/97212.html. Jednak granica między nimi jest bardzo bardzo śliska. Jest oczywiście kilka technik ewidetnie nieetycznych - jak np. cloaking - czyli ukrywanie prawdziwej wersji strony przed wyszukiwarką.

_ -Podział black hat-white hat SEO jak najbardziej istnieje, choć definicja etycznego pozycjonowania jest dość wyidealizowana, przez co wielu pozycjonerów w najlepszym wypadku trzyma się szarej strefy _ - uważa Lisiewski. Jednak z samego założenia działania współczesnych wyszukiwarek, wynika, że powinny je interesować tylko naturalne odnośniki, czyli takie, które zostały dodane przez internautów samodzielnie. Według takiego założenia każdy link stworzony przez pozycjonera jest sztuczny, czyli nienaturalnie wpływa na wyniki wyszukiwania. Kilka lat temu IAB Polska przedstawiło kodeks etyczny SEO, jednak wielu pozycjonerów uważa, że jest on zupełnie nierealistyczny.

_ -W tej kwestii zdania są zawsze podzielone. Są ludzie, którzy kurczowo trzymają się wytycznych wyszukiwarek, z tym że w taki sposób nie da się wypozycjonować bardziej konkurencyjnych fraz- _ wyjaśnia Michał Makaruk. _ -Jedyne nieetyczne pozycjonowanie, ( zastrzegam, że to wyłącznie moja opinia ) to pozycjonowanie na frazy niezwiązane z tematyką strony. Np. szukając bajek dla dzieci wchodzimy na stronę dla dorosłych. _

Nieetyczne pozycjonowanie grozi osłabieniem pozycji serwisu w wyszukiwarce - witryny zawierające podejrzane odnośniki do pozycjonowanej strony są wykluczane z indeksu wyszukiwarek. W najgorszym wypadku nawet usuwany jest nawet sam pozycjonowany serwis. Dlatego wybierając specjalistów od pozycjonowania, trzeba dokładnie sprawdzać ich portfolio i uważnie czytać stosowne zapisy w umowie. Bo wykluczenie serwisu z indeksu wyszukiwarki to dla zamawiającego dramat. Jednak takie jest ryzyko przebywania na Dzikim Zachodzie.

_ Dziękujemy wydawnictwu Helion za udostępnienie książki "Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to się robi. - http://helion.pl/ksiazki/pozopt.htm" _Dziękujemy wydawnictwu Helion za udostępnienie książki "Pozycjonowanie i optymalizacja stron WWW. Jak to się robi. - http://helion.pl/ksiazki/pozopt.htm"

Źródło artykułu:internetstandard.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)