Polacy uwielbiają jedną e‑usługę. Ministerstwo Cyfryzacji ujawnia statystyki

Polacy wysyłają dziesiątki tysięcy pism ogólnych miesięcznie. Ta internetowa forma kontaktu z urzędami najbardziej przypadła do gustu naszym rodakom w 2020 roku. Łącznie, od początku roku do końca kwietnia wysłano 355 tysięcy zgłoszeń.

Polacy uwielbiają jedną e-usługę. Ministerstwo Cyfryzacji ujawnia statystyki
Źródło zdjęć: © WP
Arkadiusz Stando

24.05.2020 | aktual.: 24.05.2020 17:33

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Zacznijmy może od tego, czym właściwie jest pismo ogólne? Dla wielu z nas ta nazwa może brzmieć całkowicie obco. Jest to pismo, służące do komunikacji z administracją w sprawach, które można załatwić przez internet, ale nie mają one oddzielnych formularzy.

Można zadać pytanie, napisać wyjaśnienie, złożyć zażalenie, żądanie, podanie lub wniosek. Każdy z nich uzupełnia się samodzielnie na komputerze a następnie przesyła na adres elektronicznej skrzynki pocztowej. Po przesłaniu, otrzymujemy elektroniczne urządzenie poświadczenie przedłożenia (UPP) pisma. Jest ono równoważne odbiorowi listu poleconego.

Polacy wysyłają tysiące pism ogólnych do urzędów

Zdarzają się dni kiedy do urzędów trafia ich nawet ponad siedem tysięcy. Najchętniej wysyłamy je w poniedziałki, ale i w niedzielę potrafimy napisać kilkaset. Pismo ogólne to jedna z ulubionych e-usług Polaków.

Żadna inna e-usługa urzędowa nie ma takich wyników. W sumie od początku tego roku do końca kwietnia Polacy wysłali do urzędów ponad 355 tysięcy pism ogólnych. W styczniu – 61 461, w lutym – 58 257, w marcu – 96 934 i w kwietniu – 138 880. Skąd ta popularność?

- Dzięki pismu ogólnemu możemy załatwić lub przynajmniej zainicjować załatwienie niemal każdej sprawy urzędowej – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. Aby z niego skorzystać nie potrzebujecie pieczątek, ani teczek. Potrzebujecie za to internetu i profilu zaufanego. Jeśli macie internet, w większości przypadków szybko założycie też profil zaufany.

Sprawdź, jak założyć profil zaufany. Od niedawna przez ograniczoną ilość czasu można założyć także tymczasowy profil zaufany [PORADNIK].

Pismo ogólne możecie wysłać do urzędu o dowolnej porze dowolnego dnia tygodnia. Jeśli chcecie – możecie to zrobić nawet w nocy. Co dalej? Ten krok zawsze wygląda tak samo – wejdźcie na portal www.GOV.pl i zalogujcie się profilem zaufanym na konto Mój GOV (prawy górny róg strony). A tam wybierzcie e-usługę "Wyślij pismo ogólne".

Żeby szybciej Wam poszło, wcześniej przygotujcie elektroniczne wersje załączników, które chcecie wysłać razem z pismem. Jeśli nie chcecie, nie musicie nic załączać. Co dalej?

  • Będąc na stronie www.GOV.PL lub na koncie Mój GOV wybierz e-usługę "Wyślij pismo ogólne". Kliknij "Wyślij pismo ogólne".
  • Wybierz urząd lub instytucję, do których chcesz wysłać pismo. (WAŻNE! Dokumenty możesz wysłać do np. ministerstw, urzędów gminy, urzędów centralnych, urzędów skarbowych, szkół publicznych, publicznych zakładów opieki zdrowotnej czy sanepidu.)
  • Wypełnij formularz.
  • Dodaj potrzebne załączniki, jeśli masz je w wersji elektronicznej.
  • Kliknij Dalej, a potem Wyślij bez podpisu lub Podpisz i wyślij. (WAŻNE! Jeśli wyślesz pismo bez podpisu, nie załatwisz spraw, które wymagają podpisu. Tłumacząc na prostszy język: zanim wyślesz pismo, sprawdź czy w sprawie na temat której piszesz nie jest wymagany podpis. Jeśli jest – wyślij podpisane pismo.)
  • Wyświetli się komunikat, że pismo zostało wysłane. Dostaniesz urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP).
  • Czekaj na odpowiedź. To, ile będziesz czekać zależy od rodzaju Twojej sprawy.

Poznaj pismo ogólne i korzystaj! #ePolakpotrafi – obejrzyj instruktaż.

Komentarze (4)