Zupełnie nowa era dotyku w telefonach! Nadciąga ViviTouch
Bayer MaterialScience stworzył wykonane z polimerów „sztuczne mięśnie”, które pozwalają wkroczyć w świat realistycznych odczuć dotykowych podczas gry na tabletach PC i smartfonach. Obok ekranów, które wibrują i pozwalają odczuć znacznie więcej, niż klasyczne wibracje telefonu, technologii ViviTouch można też użyć do skonstruowania zupełnie odmiennych słuchawek.
Dotychczas urządzenia mobilne oferowały ograniczony zakres jednolitych sygnałów wibracyjnych, które nie zapewniały graczom zróżnicowanych wrażeń dotykowych. ViviTouch daje w praktyce nieograniczone spektrum precyzyjnych i symultanicznych efektów, które oddziałują na zmysł dotyku. W połączeniu z dźwiękiem i obrazem sprawiają, że wrażenia z gry osiągają nowy poziom realności: przesuwanie piłki odczuwa się w odmienny sposób niż drgania silnika podczas jazdy czy bicie ludzkiego serca.
Co ciekawe, technologia ViviTouch zużywa do 70. mniej energii niż konwencjonalne systemy wibracyjne, co wprost przekłada się na znacznie rzadsze ładowanie urządzeń przenośnych.
W najbliższej przyszłości na rynek wprowadzone zostaną również słuchawki wyposażone w technologię ViviTouch. Według deklaracji producenta, ViviTouch ma zapewnić o wiele bardziej intensywne i realistyczne doświadczenia dźwiękowe bez zwiększania poziomu głośności.
Efekt jest najbardziej wyraźny przy niskich, basowych częstotliwościach. Nowa technologia nie wpływa na same fale dźwiękowe –. działa raczej poprzez bezpośredni kontakt ze skórą czaszki, przekazując dźwięki poprzez kości. Efekt jest porównywalny z koncertem na żywo, podczas którego słuchacze całym ciałem odczuwają basowe wibracje. Jedyna różnica polega na tym, że ViviTouch nie generuje ciśnienia dźwiękowego.
Najnowsza technologia spółki Bayer MaterialScience opiera się na cienkich polimerowych powłokach, które przekształcają energię w ruch. Rozciągają się, gdy wystawi się je na działanie odpowiedniego napięcia, a następnie kurczą niczym mięśnie. Te tak zwane elektroaktywne polimery generują kontrolowane ruchy w ciągu milisekund, umożliwiając symulowanie wysoce zróżnicowanych efektów działających na zmysł dotyku.