Zapisy regulaminów Centertela w Rejestrze klauzul niedozwolonych

Zapisy regulaminów Centertela w Rejestrze klauzul niedozwolonych

Zapisy regulaminów Centertela w Rejestrze klauzul niedozwolonych
Źródło zdjęć: © UOKIK
29.10.2010 10:37, aktualizacja: 02.11.2010 09:46

Operator telekomunikacyjny nie może rozwiązać umowy z konsumentem bez wcześniejszego powiadomienia - to jeden z efektów wpisania do Rejestru klauzul niedozwolonych dziewięciu postanowień stosowanych przez Centertela. Pozew do sądu w tej sprawie wniosła Prezes UOKiK.

UOKiK prowadzi stały monitoring wzorców umownych stosowanych przez przedsiębiorców działających w różnych branżach. W przypadku wykrycia w nich klauzul, które rażąco naruszają interesy konsumentów, kierowane są pozwy do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Postanowienia uznane prawomocnym wyrokiem sądu za niezgodne z prawem wpisywane są do Rejestru klauzul niedozwolonych. Od tego momentu ich stosowanie w obrocie prawnym z udziałem konsumentów jest zakazane. Obecnie w Rejestrze znajduje się ponad 2 tysiące klauzul, z czego 134 dotyczy usług telekomunikacyjnych i internetowych.

W kwietniu 2009 roku Prezes UOKiK złożyła pozew w sprawie uznania za niedozwolone klauzul stosowanych przez Centertela. Zakwestionowanych zostało dziewięć postanowień stosowanych przez spółkę - znajdujących się w regulaminie świadczenia usług oraz cenniku. Część z nich dotyczyła możliwości rozwiązania umowy z konsumentem ze skutkiem natychmiastowym bez wcześniejszego powiadomienia, np. w przypadku zalegania z opłatami. Urząd nie negował prawa operatora do rozwiązania umowy z dłużnikiem - jednak wcześniej powinien on poinformować konsumenta o zaległościach i wyznaczyć mu dodatkowy termin na dokonanie wpłaty.

Urząd zakwestionował również pobieranie opłaty np. za ponowne włączenie do sieci lub zdjęcie blokady połączeń w przypadku przekroczenia terminu płatności. W przypadku zawieszenia usług operator pobierał pełna opłatę abonamentową, a także mógł nałożyć na konsumenta ustawowe odsetki. Dlatego nie powinien obciążać go jeszcze kolejna opłatą.

W listopadzie 2009 roku Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podzielił zdanie Prezes Urzędu i uznał za niedozwolone zakwestionowane klauzule. Centertel skorzystała z przysługującego mu prawa i złożył apelację od wyroku do Sądu Apelacyjnego. Jednak wycofał ją przed rozpatrzeniem sprawy, dlatego sąd umorzył postępowanie, a wyrok SOKiK uprawomocnił się. W efekcie dziewięć postanowień stosowanych przez Centertela zostało wpisanych do Rejestru klauzul niedozwolonych. Tym samym ich używanie stało się zabronione, również przez innych przedsiębiorców działających na rynku. Za bezprawne ich stosowanie UOKiK może wszcząć postępowanie w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów i w konsekwencji nałożyć karę w wysokości do 10% ubiegłorocznego przychodu.

W kwietniu 2009 roku Prezes UOKiK złożył również pozew o uznanie za niedozwolone klauzul stosowanych przez dwóch innych operatorów PTC oraz P4. W lutym 2010 roku sąd uznał za niezgodne z prawem niektóre klauzule PTC, a kwietniu pięć postanowień znajdujących się w umowach P4. Przedsiębiorcy złożyli apelacje od tych wyroków. Termin rozpraw apelacyjnych nie został jeszcze ustalony.

Skierowanie pozwu do SOKiK było efektem kontroli wzorców umów operatorów telefonii komórkowej przeprowadzonej przez UOKiK na początku 2009 roku.

Rejestr klauzul niedozwolonych dostępny jest na stronach UOKiK.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (20)