Wyniki Centertela po 4Q2008
Centertel w 2008 roku zanotował 8,635 mld zł przychodów - o 7,1% więcej niż w 2007 roku, kiedy wyniosły one 8,064 mld zł. 31. grudnia operator miał 14,182 mln klientów telefonii komórkowej (przyrost o 128 tys. w 4Q08 i o zaledwie 24 tys. w całym 2008 roku) co oznacza, że oddał w tej kwestii prowadzenie Polkomtelowi.
Centertel w 2008 roku zanotował 8,635 mld zł przychodów - o 7,1% więcej niż w 2007 roku, kiedy wyniosły one 8,064 mld zł. 31. grudnia operator miał 14,182 mln klientów telefonii komórkowej (przyrost o 128 tys. w 4Q08 i o zaledwie 24 tys. w całym 2008 roku) co oznacza, że oddał w tej kwestii prowadzenie Polkomtelowi.
Klienci postpaid stanowili 31. grudnia 43,5% bazy abonenckiej, czyli 6,167 mln (o 204 tys. więcej niż po III kwartale i o 611 tys. więcej niż na koniec 2007 roku). Klientów prepaid było 8,015 mln (spadek o 76 tys. w porównaniu z III kwartałem i aż o 588 tys. w 2008 roku).
_ Znaczącą część wzrostu rynku komórkowego w Polsce przejął czwarty operator infrastrukturalny oraz operatorzy wirtualni (MVNO). Według szacunków Grupy TP, łącznie przypadło na nich 30% przyrostu rynku pod względem wartości oraz prawie 50% aktywacji netto w 2008 roku _ - napisano w komunikacie.
| Liczba klientów | 4Q07 | 3Q08 | 4Q08 |
| --- | --- | --- | --- |
| Postpaid | 5,556 mln | 5,963 mln | 6,167 mln |
| Prepaid | 8,603 mln | 8,091 mln | 8,015 mln |
| NMT | 1 tys. | 1 tys. | 1 tys. |
| Razem | 14,158 mln | 14,054 mln | 14,182 mln |
Jak podaje Centertel w raporcie, w caym 2008 roku nie zwiększył się procent ludności w zasięgu EDGE - ciągle wynosi on 99,5%. Wyraźnie w IV kwartale zwiększył się zasięg UMTS (do 51,8% ludności z 34,8% z końca III kwartału i 25,5% z końca 2007 roku).
Centertel miał na koniec 2008 roku udział w rynku na poziomie 32,2% pod względem ilości klientów i 33,3% pod względem wartości sprzedaży. To w ciągu roku spadek odpowiednio o 1,9 oraz 1,2 punktów procentowych.
Oferta Orange Freedom osiągnęła udział na poziomie 28% w segmencie usług BSA.
| | Aktywacje netto | Razem |
| --- | --- | --- |
| 4Q07 | 6 tys. | 6 tys. |
| 1Q08 | 17 tys. | 23 tys. |
| 2Q08 | 17 tys. | 40 tys. |
| 3Q08 | 30 tys. | 70 tys. |
| 4Q08 | 27 tys. | 97 tys. |
Kluczowe wskaźniki:
Usługi niegłosowe:
udział w przychodach usług niegłosowych | klienci usług szerokopasmowych (tys.) | |
---|---|---|
1Q07 | 22,2% | 105 |
2Q07 | 20,7% | 131 |
3Q07 | 20,3% | 159 |
4Q07 | 21,7% | 223 |
1Q08 | 21,7% | 262 |
2Q08 | 20,2% | 297 |
3Q08 | 23,9% | 327 |
4Q08 | 25,8% | 352 |
ARPU w zł (ang. _ Average Revenue Per User _, czyli średni przychód z abonenta)
prepaid | postpaid | zagregowane | |
---|---|---|---|
1Q07 | 20,9 | 89,7 | 47,5 |
2Q07 | 21,8 | 91,8 | 49,3 |
3Q07 | 23,6 | 93,2 | 51,5 |
4Q07 | 21,9 | 89,8 | 48,9 |
1Q08 | 21,0 | 88,2 | 47,8 |
2Q08 | 22,0 | 87,0 | 48,8 |
3Q08 | 22,6 | 88,5 | 50,6 |
4Q08 | 23,3 | 85,1 | 50,0 |
AUPU (ang. _ Average Usage Per User _, czyli średnia ilość minut wykorzystywana przez użytkownika)
prepaid | postpaid | zagregowane | |
---|---|---|---|
1Q07 | 36,1 | 190,6 | 95,7 |
2Q07 | 44,5 | 196,7 | 104,4 |
3Q07 | 44,5 | 192,9 | 103,9 |
4Q07 | 38,5 | 193,5 | 101,1 |
1Q08 | 39,4 | 195,4 | 101,6 |
2Q08 | 43,2 | 209,3 | 111,6 |
3Q08 | 44,8 | 205,2 | 112,8 |
4Q08 | 58,0 | 208,6 | 123,1 |
SAC w zł (ang. _ Subscriber Acquisition Cost _, czyli koszt pozyskania klienta)
prepaid | postpaid | zagregowane | |
---|---|---|---|
1Q07 | 14,7 | 502,0 | 136,8 |
2Q07 | 12,0 | 567,9 | 137,4 |
3Q07 | 13,0 | 546,3 | 125,8 |
4Q07 | 16,0 | 496,0 | 121,1 |
1Q08 | 13,4 | 509,8 | 127,0 |
2Q08 | 12,0 | 501,0 | 118,5 |
3Q08 | 12,2 | 468,5 | 103,8 |
4Q08 | 15,4 | 476,0 | 121,2 |
CHURN (wskaźnik odejść)
prepaid | postpaid | |
---|---|---|
1Q07 | 11,2% | 3,1% |
2Q07 | 13,1% | 2,6% |
3Q07 | 12,3% | 2,9% |
4Q07 | 9,3% | 3,1% |
1Q08 | 16,0% | 3,3% |
2Q08 | 16,6% | 2,9% |
3Q08 | 15,7% | 2,7% |
4Q08 | 15,1% | 2,5% |