Więcej F‑16 dla Ukrainy. Kolejny kraj podbija stawkę i oferuje dodatkowe środki
Norwegia zapowiedziała dodatkowy pakiet wsparcia o wartości 119 mln dolarów oraz dostawę pierwszych obiecanych samolotów jeszcze do końca 2024 r. Oto co dostarczy Norwegia.
Norwegia jest jednym z państw obok Holandii, Belgi i Danii, które zdecydowało się Ukrainie przekazać posiadane samoloty F-16 Ukrainie. Teraz norweski MON zaznaczył, że pierwsze maszyny trafią do Ukrainy w br. oraz przeznaczył dodatkowe 118,8 mln dolarów na zakup uzbrojenia i części zamiennych.
Oslo deklarowało przekazanie łącznie 22 samolotów, z czego 12 byłoby w stanie lotnym, a dziesięć służyło w charakterze magazynu części zamiennych. Teraz dodatkowe środki mogą poprawić tę relację sprzętową.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Norweskie samoloty F-16 dla Ukrainy
Norwegia pozyskała swoje maszyny wraz z Holandią, Danią i Belgią w latach 70. XX wieku. Były to samoloty w wariancie F-16A/B (jednomiejscowe i dwumiejscowe), które w latach. 90. XX wieku otrzymały pakiet MLU (Mid-Life Update) mający doprowadzić je do poziomu możliwości reprezentowanych przez wariant F-16C/D Block 50/52.
Pakiet obejmował poza naprawami także modyfikację awioniki i wymianę radaru, aby móc korzystać m.in. z pocisków AIM-120 AMRAAM o zasięgu do około 100 km w zależności od wersji.
Warto zaznaczyć, że maszyny przed wysłaniem do Ukrainy są dodatkowo modyfikowane w celu poprawy ich osiągów. Zakres zmian nie jest znany, ale poza integracją z wyspecjalizowanym uzbrojeniem pokroju np. pocisków AGM-88 HARM, wabików ADM-160B MALD, pocisków AIM-9X Sidewinder czy bomb JDAM-ER przeznaczone dla Ukrainy F-16 mogą mieć modyfikowane radary AN/APG-66 bądź AN/APG-68 i są wyposażane z zasobniki celownicze typu AN/ASQ-213 HTS lub podobne.
Ponadto modyfikacje mają też na celu demontaż systemów zastrzeżonych dla NATO pokroju systemu identyfikacji swój-obcy (IFF) i systemu informacji taktycznej Link-16, który zapewnia szyfrowaną łączność w czasie rzeczywistym z innymi maszynami.
Przygotowania do wysyłki F-16
Z kolei prace wykonane przed przekazaniem samolotów Ukrainie obejmowały np. demontaż systemów zastrzeżonych dla NATO pokroju systemu identyfikacji swój-obcy (IFF) oraz szereg modyfikacji poprawiających osiągi maszyn. Możliwe, że istotnie poprawiono parametry radarów AN/APG-66 i AN/APG-68 lub może nawet zamontowano nowszy AN/APG-83 SABR.
Z kolei dodatkowe fundusze pozwolą na wyposażenie samolotów m.in. w większy zapas amunicji kal. 20 mm do działek M61, bomb lotniczych z rodziny Mk 82/83/84 o masie kolejno 225, 450 i 900 kg stanowiących bazę dla wariantów kierowanych JDAM-ER, pocisków przeciwpancernych AGM-65 Maverick, pocisków powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM czy AIM-9X Sidewinder.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski