F‑16V dla Słowacji. Producent przekazał pierwsze dwa samoloty

Koncern Lockheed Martin wyprodukował i oficjalnie przekazał do pośrednika, którym jest rząd amerykański, pierwsze F-16V zamówione przez Słowację. To najnowocześniejsze samoloty tego typu w Europie. Wyjaśniamy, czym charakteryzuje się słowacka wersja Vipera.

F-16V
F-16V
Źródło zdjęć: © PZL Mielec
Łukasz Michalik

11.01.2024 20:11

Słowacja zdecydowała się na zakup 16 egzemplarzy F-16 w 2018 roku. Słowacy szukali wówczas następców dla starzejącej się floty samolotów MiG-29, a obok Amerykanów o słowackie zamówienie konkurowali także Szwedzi z samolotami JAS-39 Gripen.

Choć początkowo Bratysława rozważała zakup używanych F-16, ostatecznie wybór padł na najnowszą, najbardziej zaawansowaną wersję Vipera.

Jest nią F-16 Block 70, znany także pod nazwą F-16V. Symboliczne rozpoczęcie produkcji samolotów dla Słowacji miało miejsce w październiku 2021 roku, a oficjalne przekazanie dwóch pierwszych egzemplarzy – na razie do pośrednika – nastąpiło 10 stycznia 2024 roku.

Słowackie F-16 Block 70/72 będą najnowocześniejszymi Viperami w Europie – to samoloty bardziej zaawansowane zarówno od polskich Jastrzębi (Block 52+), stacjonujących w Europie w ramach USAFE amerykańskich F-16 (warianty Block 40 i Block 50) czy różnych wersji samolotów użytkowanych przez kraje NATO. Co je wyróżnia?

F-16V – nowa wersja Vipera

F-16V to wariant, który – zrywając z dotychczasową praktyką nazywania kolejnych wersji kolejnymi literami alfabetu – został oznaczony literą V, pochodząca od nieoficjalnej nazwy Viper (Żmija).

Samolot jest reklamowany i oferowany jako tańszy, pozbawiony cech stealth substytut F-35, a jego modernizacja została zaprojektowana wokół kluczowego komponentu, jakim jest nowy radar AESA AN/APG-83 SABR.

Zdaniem producenta nowa stacja radiolokacyjna zapewnia skokowy wzrost możliwości, w tym śledzenie wszystkich rodzajów celów na poziomie porównywalnym z maszynami 5. generacji. W samolocie zastosowano także nowy komputer misji, systemy wymiany danych i łączności, nowy system walki radioelektronicznej i odporny na zakłócenia system nawigacyjny.

Zmiany dotyczą także kabiny pilota, który ma dysponować znacznie lepszą, niż w poprzednich wariantach samolotu, świadomością sytuacyjną.

F-16V powstają w Polsce

Słowacja jest jednym z kilku krajów, których zamówienie na F-16 jest obecnie w trakcie realizacji. Pakiet zamówień na tę wersję Vipera opiewa obecnie na co najmniej 136 egzemplarzy.

Równolegle z samolotami dla Słowacji Lockheed Martin produkuje F-16V m.in. dla Rumunii i Bahrajnu. Tylne części kadłubów tych samolotów są produkowane w Polsce, w zakładach PZL Mielec.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (8)