F-16 na froncie. Gorzkie słowa Ukraińca

Ukraiński ekspert lotniczy Walerij Romanenko podsumował pierwsze tygodnie obecności myśliwców F-16 w Ukrainie. Chociaż w jego ocenie amerykańskie maszyny mają niepodważalne atuty, póki co nie zmieniają reguł gry na froncie, ponieważ nie zostały wyposażone we wszystko co najlepsze.

F-16 w UkrainieF-16 w Ukrainie
Źródło zdjęć: © X, @United24media
Mateusz Tomczak

Myśliwce F-16 to jedna z broni, na którą Ukraińcy czekali najdłużej. Wynikało to nie tylko z problemów Zachodu z wygospodarowaniem i odpowiednim przygotowaniem takich maszyn, ale również z konieczności przygotowania odpowiedniej infrastruktury oraz przeszkolenia ukraińskich pilotów. Pierwsze F-16 pojawiły się w Ukrainie pod koniec lipca. Było to tylko kilka sztuk, kolejne mają dołączać w ciągu następnych miesięcy. Chociaż szeroko komentowano skalę pierwszej dostawy, Romanenko uważa, że nie tylko to okazało się problemem.

F-16 w Ukrainie

"Nie chodzi o ilość, ale o jakość. Po pierwsze, nie otrzymaliśmy systemu informacji taktycznej Link-16 dla tych samolotów, a liczyliśmy na informacyjną wyższość F-16 nad rosyjskimi samolotami. Po drugie, nie opanowaliśmy jeszcze latających radarów w postaci AWACS. Pomogłyby one naszym samolotom nie wpadać w zasadzki rosyjskich myśliwców" – podkreślił Romanenko cytowany przez agencję Unian.

Link-16 to standard przesyłu danych taktycznych, główny system wymiany danych, jaki wykorzystują kraje NATO (oraz sojusznicy USA). Zachód nie zdecydował się udostępnić go Ukraińcom z powodu obaw, że mógłby wpaść w ręce Rosjan, którzy tym samym poznaliby jedno z ważniejszych narzędzi NATO.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Przekazane Ukrainie myśliwce F-16 to zmodyfikowane warianty F-16A/B MLU (Mid-Life Update). Posiadają lepsze radary, a przede wszystkim zostały przystosowane do współpracy z pociskami AIM-120 AMRAAM o zasięgu ok. 100 km. Dobre opinie na temat możliwości tych pocisków wyraził również Romanenko.

Samoloty AWACS dla Ukrainy

W kwestii samolotów AWACS (wczesnego ostrzegania i kontroli) wyjątkowe wsparcie zapowiedział rząd Szwecji deklarując, że przekaże Ukrainie dwa samoloty Saab 340 AEW&. To maszyny mogące przebywać w powietrzu przez 5 godzin, które są wyposażone w radar z elektronicznym skanowaniem fazowym Erieye AESA (Active Electronically Scanned Array).

Mateusz Tomczak, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Odparowuje wszystko co żywe. Rosjanie zaczęli demontować potężną broń
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Najstarsze powietrze w historii. Było uwięzione w 6-milionowym lodzie
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Sprawdzono ją w Ukrainie. Polska chce nią zwalczać drony
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Chiny mają nowy okręt. Rzuca wyzwanie największym mocarstwom
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Nie tylko Koreańczycy. Ujawniono, kto jeszcze walczy za Rosję
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Mówią, że są lepsze niż F-35. Będą produkowane w Ukrainie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
Lotnicze marzenie Ukraińców. Chcą je składać u siebie
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
USA wsparły Polskę w zwalczaniu dronów. Rozstawiły system z Turcji
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Polskie satelity ICEYE i PIAST lecą w kosmos. Start planowany na wtorek
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Widziały je tysiące osób. Czym były jasne kule na niebie?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Ewolucyjna zagadka. Dlaczego ludzie nie mają ogonów?
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach
Kopiują Rosjan. Montują klatki na swoich czołgach