Szef Google’a: przejęcie gazety mało prawdopodobne

Szef Google’a: przejęcie gazety mało prawdopodobne

Szef Google’a: przejęcie gazety mało prawdopodobne
Źródło zdjęć: © Google
22.05.2009 15:49

Internetowy koncern Google nie będzie się na razie angażował w rynek wydawnictw papierowych. Z uwagi na kryzys w branży medialnej korporacja z Mountain View badała możliwość przejęcia bądź współfinansowania papierowej gazety, lecz obydwie koncepcje zostały zarzucone – poinformował w rozmowie z serwisem FinancialTimes.com Eric Schmidt.

Szef firmy wyraził się także sceptycznie na temat skuteczności modeli biznesowych stosowanych obecnie przez wielu wydawców gazet o międzynarodowym zasięgu. Schmidt uważa, że sprzedawanie abonamentów pozwalających na przeglądanie ich internetowych wydań nie jest dobrym pomysłem i rozsądniejsze byłoby oferowanie pojedynczych artykułów za niewielkie kwoty (oraz –. oczywiście – reklama). Konkurencja ze strony darmowych serwisów internetowych szczególnie daje się we znaki gazetom o profilu ogólnoinformacyjnym. Sytuacja wygląda lepiej w przypadku wydawnictw specjalistycznych. Schmidt odrzucił też żądania przedstawicieli branży medialnej, aby jego koncern płacił za materiały pokazywane przez Google News. Szef internetowego giganta przyznał wprawdzie, że Google potrzebuje "wartościowych treści", ale zaznaczył jednocześnie, że rolą wspomnianego serwisu jest kierowanie jak największej liczby użytkowników na strony internetowe dostawców informacji.

Poza tym koncern nie zarabia bezpośrednio na internetowych wiadomościach –. zapewnił Schmidt. Jego zdaniem nie może zatem dojść do sytuacji, w której Google przeznacza pieniądze uzyskane z innej działalności na subwencjonowanie publikacji wiadomości. "Jeśli musielibyśmy za to dodatkowo płacić, pieniądze wzięlibyśmy z zysków wypracowywanych przez usługi, które nie są związane z gazetami; to nie wygląda na dobry, konsekwentny model biznesowy".

W związku z kryzysem na rynku reklamowym i medialnym od pewnego czasu pojawiały się spekulacje na temat ewentualnego zaangażowania koncernu Google w wydawanie papierowej gazety. Ostatnie pogłoski mówiły o wejściu internetowego giganta do renomowanego dziennika "The New York Times”. Schmidt podkreślił jednak: "Próbujemy nie przekraczać granicy między infrastrukturą i technologią, na których bazuje Google, a treściami dostarczanymi nam przez partnerów". Zamiast tego koncern współpracuje intensywnie z wydawnictwami nad opracowaniem lepszego modelu reklamowania dostarczanych przez nie treści oraz nad opracowywaniem nowych koncepcji korzystania z tych materiałów w Sieci. Na początku kwietnia Schmidt zaproponował amerykańskim wydawnictwom podjęcie współpracy związanej z nowymi modelami sprzedaży.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)