Loterie SMS-owe pod okiem UOKiK

Nieetyczna, wprowadzająca odbiorców w błąd - tak Komisja Etyki Reklamy oceniła reklamę loterii "Pusty sms", która przekonuje, że jeden darmowy sms wystarczy, by mieć szansę na wygraną nawet pół miliona zł. Tę i podobne loterie wziął też pod lupę UOKiK

Loterie SMS-owe pod okiem UOKiK
454

"Pusty sms" to loteria, organizowana przez Spółkę Internetq Poland Sp. z o.o., z siedzibą w Warszawie. Loterię promuje emitowany w telewizji oraz internecie spot, w którym znany prezenter Zygmunt Chajzer przekonuje, że do wygrania jest "ogromna gotówka", w sumie 2,5 mln zł. "Wystarczy, że wyślesz pusty sms pod darmowy numer (...)." - mówi Chajzer, dodając, że codziennie do wygrania jest 1. tys. zł, a w wielkim finale nawet 500 tys. zł.

Obraz

W skardze, jaka napłynęła do Komisji Etyki Reklamy, wskazano, że "reklama z panem Zygmuntem Chajzerem wprowadza w błąd i nie informuje widza o realnych kosztach. Nie wspomina, że jest to łańcuszek, który wymaga wysyłania sms-ów każdy po 4 zł z groszami".

"Każdy z otrzymanych sms-ów zwrotnych zachęca do wysłania kolejnej wiadomości, nie wiadomo, ile smsów należy wysłać. Pierwsza z wiadomości nie powoduje absolutnie nic, tzn. nie bierzemy udziału w żadnym losowaniu, a na antenie jesteśmy informowani, że wystarczy jeden sms (...)" - brzmiała skarga.

Organizująca loterię spółka odpierała zarzuty, wskazując m.in., że udział w loterii był dobrowolny, a o kosztach informował jej regulamin. Ponadto spółka podkreślała, że Ustawa o grach hazardowych jasno wskazuje, iż w loterii audio-tekstowej uczestniczy się poprzez przesłanie odpłatnej wiadomości sms lub nawiązanie odpłatnego połączenia telefonicznego, zatem z definicji przesłanie nieodpłatnej wiadomości sms nie może uprawniać do udziału w losowaniu nagród i powoduje jedynie rejestrację danej osoby w loterii.

Według Internetq Poland Sp. z o.o. "przeciętny konsument przy odbiorze opisanej reklamy miał możliwość podjęcia świadomej decyzji odnośnie swojego udziału w loterii +Pusty sms+". Komisja Etyki Reklamy stwierdziła jednak, że reklama wprowadza konsumentów w błąd i nadużywa zaufania odbiorców, wykorzystując ich brak doświadczenia lub wiedzy. "Przeciętny konsument ma prawo uważać, że tym pierwszym wysłanym sms-em został włączony do udziału w loterii i bierze udział w losowaniu nagród" - orzekła Komisja.

Jednocześnie zaapelowała "do wszystkich organizatorów loterii i konkursów o zwrócenie szczególnej uwagi na działanie, które - nawet nieświadomie - może wprowadzać odbiorców w błąd lub powodować nieprawidłowe odczytanie intencji lub reguł konkursów".

"Szczególnie ważne jest jasne przedstawianie reguł loterii i konkursów w taki sposób, aby nie stwarzać wrażenia możliwości wygrania nagrody poprzez przesyłanie wiadomości tekstowych, które faktycznie nie uprawniają do udziału w losowaniu nagród. Organizatorzy powinni również zapewnić konsumentom jak najlepszy dostęp do regulaminów oraz informować o konieczności ich akceptacji przed przystąpieniem do loterii lub konkursu. Ponadto organizatorzy powinni jasno komunikować możliwość i sposób przerwania gry przez konsumenta" - podkreśla Komisja Etyki Reklamy.

Sprawą loterii "Pusty sms" i jej podobnych zajmuje się także Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Do Urzędu wpłynęło już blisko sto skarg m.in. na nieudostępnianie regulaminu loterii, czy uzależnianie zdobycia nagrody od wysłania tylko jednego sms-a, gdy okazuje się, że należy ich wysłać wiele.

Urząd przypomina, że wywoływanie wrażenia, iż konsument bezwarunkowo wygra nagrodę - np. po wysłaniu sms-a, wykonaniu telefonu, wysłaniu listu, gdy w rzeczywistości odbywa się to na innych niekorzystnych zasadach - jest niezgodne z prawem. Konsumenci, którzy uważają, że zostali wprowadzeni w błąd, mogą skorzystać z pomocy m.in. rzeczników konsumentów, bezpłatne porady są udzielane pod numerem 0 80. 800 008.

Komisja Etyki Reklamy - działająca w ramach Związku Stowarzyszeń Rada Reklamy - jest organem rozstrzygającym o zgodności przekazów reklamowych z Kodeksem Etyki Reklamy. W skład KER wchodzi 30 arbitrów powoływanych przez przedstawicieli trzech środowisk związanych z reklamą: reklamodawców, media oraz agencje reklamowe.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

Blackout w Cannes. Poważna awaria prądu podczas festiwalu
Blackout w Cannes. Poważna awaria prądu podczas festiwalu
Sztuczna inteligencja w debatach. Jest bardziej przekonująca niż ludzie
Sztuczna inteligencja w debatach. Jest bardziej przekonująca niż ludzie
Odkryli nową planetę za Plutonem. Kraniec świata nadal skrywa sekrety
Odkryli nową planetę za Plutonem. Kraniec świata nadal skrywa sekrety
Polska uruchamia superkomputer kwantowy Odra 5. Pierwszy w tej części Europy
Polska uruchamia superkomputer kwantowy Odra 5. Pierwszy w tej części Europy
Rosyjski Su-24 przechwycony przez polskie samoloty. Rozkaz wydało NATO
Rosyjski Su-24 przechwycony przez polskie samoloty. Rozkaz wydało NATO
Ukraińcy krótko o abramsach. Użyli tylko kilku słów
Ukraińcy krótko o abramsach. Użyli tylko kilku słów
Cenna broń dotarła do Polski. Przybyła z Korei
Cenna broń dotarła do Polski. Przybyła z Korei
Rosyjski AWACS A-100 Premier. Stał się przestarzały, zanim wszedł do służby
Rosyjski AWACS A-100 Premier. Stał się przestarzały, zanim wszedł do służby
Gigant amunicyjny inwestuje w Indiach. Celem 200 tys. pocisków rocznie
Gigant amunicyjny inwestuje w Indiach. Celem 200 tys. pocisków rocznie
Bezpieczeństwo Polski. Na jakim etapie jest "zbrojeniówka"?
Bezpieczeństwo Polski. Na jakim etapie jest "zbrojeniówka"?
Wypadek okrętu w Korei Płn. Reakcja Kima zadziwia
Wypadek okrętu w Korei Płn. Reakcja Kima zadziwia
Satelity SAR dla Japonii. Powstaną przy pomocy polsko-fińskiej firmy
Satelity SAR dla Japonii. Powstaną przy pomocy polsko-fińskiej firmy