Technologia Kinect posłuży rehabilitacji polskich dzieci

Technologia Kinect posłuży rehabilitacji polskich dzieci
Źródło zdjęć: © zdjęcie producenta

12.09.2012 15:34

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Przeznaczone do rehabilitacji konsole do gier zostały we wtorek przekazane Oddziałowi Dziennemu Chemioterapii Kliniki Onkologii, Instytutu -Pomnika Centrum Zdrowia Dziecka w Warszawie w ramach projektu „Kinect - innowacja w rehabilitacji".

„Kinect –. innowacja w rehabilitacji” to ogólnopolski projekt zastosowania odpowiednio dobranych gier komputerowych do rehabilitacji dzieci z chorobami nowotworowymi. Wspiera pracę fizjoterapeutów, psychologów oraz pedagogów na dziecięcych oddziałach szpitalnych. Projekt jest realizowany przez Fundację Iskierka dzięki wsparciu firmy Microsoft.

Pierwsze zestawy technologii Kinect zostały zainstalowane pod koniec grudnia 201. roku na dziecięcych oddziałach onkologicznych w Katowicach i Chorzowie, obecna instalacja na Oddziale Dziennym Chemioterapii Kliniki Onkologii Centrum Zdrowia Dziecka jest zwieńczeniem akcji.

Nowatorski program terapeutyczny był dużym zaskoczeniem zarówno dla personelu medycznego, jak i dla producenta, do którego zwróciła się z fundacja. Po prawie dwóch latach realizacji zyskał uznanie środowiska medycznego. Nawiązano współpracę międzynarodową, pojawiły się zupełnie nowe obszary zastosowania. Skierowany był do wszystkich 1. ośrodków onkologii dziecięcej w Polsce.

Korzystające z technologii chore dzieci mogą się zaprzyjaźnić wirtualnym kotkiem (prawdziwego nie wpuszczono by do szpitala), zagrać w siatkówkę plażową, tenisa stołowego, piłkę nożną czy kręgle, rzucać dyskiem, a nawet walczyć na bokserskim ringu.

Nawet jeśli początkowo osłabienie czy brak kończyny sprawiają, że potrzebują pomocy, dzieci podchodzą do takiej rehabilitacji entuzjastycznie i wkrótce nabierają wprawy.

Kluczowym elementem technologii jest sensor ruchu - niewielkie urządzenie, które, skanując ciała graczy, przenosi ich sylwetki do wirtualnego świata na ekranie telewizora. W efekcie gracze widzą siebie jako postaci z gry, a każdy wykonany przez nich gest wywołuje identyczną reakcję ich bohatera. Nie potrzeba żadnych czujników ani kabli. Dzieci mają swobodę ruchu, skaczą, pokonując przeszkodę, balansują ciałem, by nie wypaść na przykład z „łódki”. Świetnie się bawią, a jednocześnie skutecznie rehabilitują ruchowo. Potwierdzają to opinie uczestniczących w programie specjalistów.

"Mobilizacja do aktywności fizycznej zdecydowanie poprawia sprawność dzieci. Jest to cenne w rehabilitacji ruchowej po okresie długiego leżenia, ograniczenia ruchowości ze względu na przebieg choroby”. - pokreśliła dr n. med. Maria Wieczorek, ordynator Oddziału Hematologii i Onkologii Dziecięcej w Centrum Pediatrii i Onkologii w Chorzowie.

"W odniesieniu do naszych pacjentów rehabilitacja jest to zastąpienie funkcji, która definitywnie zniknęła - inną (na przykład po operacji guza mózgu dziecko już nie jest w stanie czegoś wykonać). Przez wielokrotne powtarzanie tej samej czynności doprowadzamy do sytuacji, w której inne ośrodki mózgu podejmują kontrolę nad tą czynnością. Kinect pomaga, usprawnia ruchowo, uaktywnia i angażuje dzieci do zajęć pozamedycznych”. - mówił prof. Tomasz Urasiński, Kierownik Kliniki Pediatrii, Hematologii i Onkologii Dziecięcej w Szczecinie.

Istniejąca od 2006 r. Fundacja Iskierka działa na rzecz dzieci z chorobą nowotworową. Oprócz autorskiego projektu zastosowania konsol do gier z czujnikami ruchu w rehabilitacji chorych na nowotwory dzieci, fundacja między innymi wspiera finansowo projekty badawcze obejmujące hematologię i onkologię dziecięcą; prowadzi też arteterapię, czyli całoroczne warsztaty artystyczne na oddziałach.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)