Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o e-podpisach

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o e‑podpisach

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o e-podpisach
27.04.2010 14:56

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podpisach elektronicznych - poinformowało we wtorek Centrum Informacyjne Rządu. E-podpisy mają stać się popularniejsze zarówno
w administracji publicznej, jak i w firmach.

O pracach nad projektem nowelizacji, który wprowadza nowy rodzaj e-podpisu - tzw. zaawansowany - resort gospodarki informował już w 200. r.

Obecnie w prawie funkcjonują dwa rodzaje podpisów elektronicznych - zwykły i bezpieczny. Ten pierwszy służy tylko potwierdzeniu tożsamości i nie wymaga uzyskania specjalnego certyfikatu. Podpis bezpieczny wymaga natomiast uzyskania certyfikatu, posiadania specjalnego urządzenia do jego składania i jest równoznaczny z podpisem odręcznym.

Obraz
© (fot. sxc.hu)

Projekt zmienia nazwę bezpiecznego e-podpisu na kwalifikowany. Jak podano w komunikacie CIR, dotychczasowa nazwa była często błędnie traktowana jako bezwzględna gwarancja bezpieczeństwa tego narzędzia i z tego względu w projekcie nowej ustawy podpis ten został opatrzony nową nazwą. Złożenie tego podpisu będzie mieć nadal moc prawną równą w każdym przypadku podpisowi własnoręcznemu. Ma on też służyć wyłącznie do podpisywania oświadczeń wiedzy oraz woli.

Podpis zaawansowany natomiast będzie mógł być składany zarówno z użyciem bezpiecznego urządzenia do składania e-podpisu, jak i bez niego. Będzie on przyporządkowany wyłącznie podpisującemu, co umożliwi jego identyfikację, oraz powiązany z danymi, do których się odnosi w taki sposób, by każda późniejsza zmiana tych danych była wykrywalna. Ponadto zapewni, że dane w postaci elektronicznej, opatrzone przez osobę fizyczną posługującą się tym rodzajem podpisu, będą umożliwiały wywołanie skutków prawnych w relacji z podmiotami publicznymi.

Nowe przepisy wprowadzają także tzw. pieczęć elektroniczną. Ma ona służyć uwierzytelnianiu wiarygodności dokumentów i będzie mieć zastosowanie przy wydawaniu elektronicznych zaświadczeń z rejestrów.

Źródło artykułu:PAP
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (7)