Użytkownicy chętniej kupują zaawansowane smartfony i tablety zamiast netbooków i notebooków dotąd stanowiących siłę napędową rynku komputerowego. Światowa sprzedaż komputerów powoli spada - stwierdzają analitycy - poinformował Computerworld.
Światowa sprzedaż komputerów PC w II kw. 201. roku wyniosła 87,5 mln sztuk. Oznacza to iż spadła w stosunku do II kw. 2011 roku o 0,1 proc. i była szóstym z rzędu kwartałem w którym nie zanotowano jej wzrostu – poinformowała w swoim raporcie firma analityczna Gartner.
Jak zauważył w raporcie główny analityk Gartner, Mikako Kitagawa, mniejsze zainteresowanie komputerami spowodowane jest kryzysem finansowym i brakiem środków na takie zakupy oraz mniejszym zainteresowaniem komputerami PC ze strony użytkowników.
Kitagawa zwrócił uwagę na rosnącą pozycję na rynku tabletów i najbardziej zaawansowanych smartfonów, które konstrukcyjnie coraz bardziej przypominają mikrokomputery.
Zauważył także, że wielkie nakłady poniesione przez największych producentów notebooków na rozwój ultraboków –. bardzo cienkich i wydajnych notebooków o przedłużonym czasie działania w trybie zasilania bateryjnego, wcale nie odbijają się w wynikach sprzedaży, co oznacza, że konsumenci nie są nimi bardzo zainteresowani.
Być może –. dodaje analityk – jest to jeszcze zbyt duża nowość na rynku. Sam układ procesorowo-chipowy Ivy Bridge firmy Intel, stanowiący podstawę konstrukcji płyt głównych ultrabooków wszedł na rynek stosunkowo niedawno, bo w II kwartale obecnego roku, więc zainteresowanie ultrabookami może być widoczne na rynku „w późniejszym okresie”.
Jednak inni analitycy twierdzą, że smartfony i tablety bardziej interesują użytkowników niż ultrabooki i notebooki. Zeus Kerravala, analityk z firmy ZK Research sądzi, że wręcz stanowią one obecnie najczęściej kupowany sprzęt na rynku informatycznym.
„Komputery PC są doskonałym narzędziem do tworzenia informacji zaś smartfony i tablety do jej konsumpcji. Mamy coraz częściej do czynienia z konsumentami informacji a nie jej twórcami”. - dodaje
Czołówka producentów na rynku komputerów PC nie uległa większym zmianom. Liderem, według raportu Gartnera, jest nadal HP z udziałem rzędu 14,9 proc. Na drugim miejscu znajduje się chińskie Lenovo, zmniejszające dystans do HP, z udziałem 14,7 proc. Trzecie miejsce zajmuje Acer z 1. proc. zaś czwarte i piąte - odpowiednio Dell z 10,7 proc. i Asus z 7 proc.