Okulary do lądowania we mgle

Dzięki "inteligentnym" goglom pilot śmigłowca będzie mógł widzieć otoczenie pomimo złej pogody - informuje "New Scientist".

Okulary do lądowania we mgle
Źródło zdjęć: © Wikimedia / CC
1

Loty we mgle czy podczas śnieżycy nie są bezpieczne, zwłaszcza na małych wysokościach. Czasem jednak trzeba lądować w takich warunkach - jak w przypadku patrolującego morze helikoptera, który powraca na macierzysty statek z niewielką ilością paliwa.

W odróżnieniu od dużych odrzutowców, śmigłowce i mniejsze samoloty nie są wyposażane w kosztowne systemy umożliwiające automatyczne lądowanie. Nagła zmiana pogody może mieć katastrofalne następstwa. Na przykład w styczniu 201. r. w Londynie dwie osoby zginęły, a 13 zostało rannych, gdy helikopter uderzył w niewidoczny we mgle żuraw budowlany.

Zaprezentowany podczas odbywającego się w Wielkiej Brytanii Farnborough Air Show przez izraelską firmę Elbit Systems system Skylens ma pozwolić pilotom helikopterów i niewielkich samolotów na start i lądowanie pomimo mgły, ulewnego deszczu, śniegu czy burzy.

Specjalne gogle pokazują pilotowi obraz rejestrowany przez multispektralne kamery zainstalowane w dziobie samolotu. Nawet przy najgorszej pogodzie można wyraźnie zobaczyć otaczający teren.Umieszczona w kokpicie, wyczuwająca położenie kamera wielkości zapalniczki śledzi ruchy głowy pilota, dzięki czemu obraz w goglach porusza się zgodnie z nimi. To znacznie wygodniejsze rozwiązanie niż odrywające uwagę od otoczenia ekrany instrumentów.

Gogle mogą współpracować z innymi systemami pokładowymi samolotu –. na przykład sztucznym horyzontem, wskaźnikami wysokości, prędkościomierzem czy systemem Traffic Collision Avoidance System (TCAS), monitorującym pozycję pobliskich samolotów na podstawie ich sygnałów radarowych.

Jak dotąd system Skylens przetestowało z powodzeniem w ciężkich warunkach pogodowych 15. pilotów śmigłowców i samolotów różnej wielkości. Po uzyskaniu certyfikatów ma trafić na rynek w roku 2016.

Komentujący dla „New Scientist” instruktor Simon Brown z brytyjskiej firmy Heli Air, który uczy latania śmigłowcem zastrzega, że choć system zapewne przyniesie ogromne korzyści w przypadku operacji wojskowych czy ratowniczych. Jednak u pilotów cywilnych może wywołać zbytnią ufność we własne siły i zachęcić do latania w niebezpiecznych okolicznościach. „Uczę cywilnych pilotów: nie latamy przy ograniczonej widoczności” - zaznaczył

Źródło artykułu:
1

Wybrane dla Ciebie

Mnóstwo samolotów USAF u Saudów. Zdjęcia satelitarne pokazują prawdę
Mnóstwo samolotów USAF u Saudów. Zdjęcia satelitarne pokazują prawdę
Pancerny szturm Rosjan pod Konstatynówką. Dawno takiego nie było
Pancerny szturm Rosjan pod Konstatynówką. Dawno takiego nie było
Irański kasetowy pocisk balistyczny. Oto co znaleziono w Izraelu
Irański kasetowy pocisk balistyczny. Oto co znaleziono w Izraelu
Rośnie produkcja rosyjskich czołgów. Więcej T-90M niż na początku wojny
Rośnie produkcja rosyjskich czołgów. Więcej T-90M niż na początku wojny
British Army chce wzmocnić artylerię rakietową. Na horyzoncie kolejne M270
British Army chce wzmocnić artylerię rakietową. Na horyzoncie kolejne M270
Nowa era nauki o Słońcu. Wszystko zawdzięczamy sondzie Solar Orbiter
Nowa era nauki o Słońcu. Wszystko zawdzięczamy sondzie Solar Orbiter
"Kolekcjonerka kości". Badacze opisali niezwykłą gąsienicę
"Kolekcjonerka kości". Badacze opisali niezwykłą gąsienicę
Będą ich tysiące. Sojusznik wyśle Rosji posiłki
Będą ich tysiące. Sojusznik wyśle Rosji posiłki
Scena jak z filmu "Top Gun". Izraelski F-16 podczas polowania na drony
Scena jak z filmu "Top Gun". Izraelski F-16 podczas polowania na drony
Aktywiści wtargnęli do bazy wojskowej. Uszkodzili dwa tankowce
Aktywiści wtargnęli do bazy wojskowej. Uszkodzili dwa tankowce
Niekończąca się telenowela. Odwołano niedzielny start misji Ax-4
Niekończąca się telenowela. Odwołano niedzielny start misji Ax-4
Słowacki system obrony powietrznej. Wolf 25 AD wsparciem dla Ukrainy
Słowacki system obrony powietrznej. Wolf 25 AD wsparciem dla Ukrainy