Microsoft: sterowanie za pomocą impulsów mięśniowych

Microsoft: sterowanie za pomocą impulsów mięśniowych
06.01.2010 15:16
Microsoft: sterowanie za pomocą impulsów mięśniowych
Źródło zdjęć: © heise-online.pl

Microsoft Research opublikował wyniki badań nad systemami wprowadzania danych, które umożliwiają sterowanie komputerami, odtwarzaczami MP3 czy też grami wideo za pomocą impulsów wysyłanych przez mięśnie.

Microsoft Research opublikował wyniki badań nad systemami wprowadzania danych, które umożliwiają sterowanie komputerami, odtwarzaczami MP3 czy też grami wideo za pomocą impulsów wysyłanych przez mięśnie.

Określany mianem muCI (Muscle-Computer Interface) system wykorzystuje elektromiografię (EMG) i za pośrednictwem umieszczonych na skórze elektrod odbiera impulsy elektryczne z komórek mięśniowych, wykorzystując je następnie do sterowania. W klipie wideo demonstrującym zastosowanie takiego urządzenia testerzy obsługują odtwarzacz MP3 podczas joggingu, a także grają w grę Guitar Hero bez używania kontrolera gitary.

Urządzenia muCI mają być stosowane przede wszystkim wtedy, gdy użytkownicy mają zajęte dłonie i nie mogą ich wykorzystać do przyciskania przycisków bądź trzymania kontrolera. Opaska z dziesięcioma elektrodami, zakładana poniżej stawu łokciowego, jest w stanie rejestrować ruchy palców i napięcia mięśni dłoni oraz przyporządkowywać je poszczególnym rozkazom. Działa to także wtedy,gdy użytkownik ma zajęte ręce, trzymając w nich na przykład kubek lub teczkę. W dotychczasowych próbach poziom rozpoznawalności impulsów wynosił od 7. do 88 procent.

288762982228703379
Źródło zdjęć: © Microsoftowe urządzenie typu muCI rozpoznaje pojedyncze ruchy palców za pomocą elektrod umieszczonych na skórze przedramienia (fot. heise-online.pl)

Obok poprawienia rozpoznawalności w życiu codziennym, badacze pracują też nad kombinacją interfejsu EMG z innymi urządzeniami wejścia. System ten mógłby uzupełniać ekrany wielodotykowe, rejestrując na przykład, którego palca użytkownik użył w danym momencie; w zależności od tego system powinien wówczas wywoływać różne funkcje. Można sobie wyobrazić np. program graficzny, w którym każdy palec aktywuje inny kolor.

Możliwa byłaby także kombinacja opasek EMG z systemem kamer Natal, który potrafi wprawdzie rozpoznawać ruchy ramion i nóg, ale palców już nie. Trzeba jednak pamiętać, że choć system Natal ma być gotowy już pod koniec tego roku i obsługiwać konsolę Xbox 360, to musi minąć więcej czasu, zanim opaski EMG znajdą się w codziennym użyciu.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)