Czy ktoś tu nie mija się z prawdą?

Czy ktoś tu nie mija się z prawdą?

Czy ktoś tu nie mija się z prawdą?
09.03.2008 17:57, aktualizacja: 10.03.2008 10:32

Już wydawało się, że na temat zmiany marki (rebrandingu) powiedziano już tyle, że więcej powiedzieć się nie da. A tymczasem goście sieci Era na targach CeBit 5 marca przecierali oczy ze zdumienia. Stolik w restauracji, do którego zostali zaproszeni zarezerwowany był na firmę … T-Mobile Poland.

Już wydawało się, że na temat zmiany marki (rebrandingu) powiedziano już tyle, że więcej powiedzieć się nie da. Fakty są znane. 2 lata temu na zmianę marki z lokalnej, na globalną, czyli z Idea na Orange zdecydował się Centertel. Miał najprościej, gdyż posiadał najstabilniejszy skład udziałowców. Znacznie gorzej było w Polkomtelu (Plus – od którego w 2002 r. temat rebrandingu się zaczął), który ma rozproszony akcjonariat i właściciele od dawna w wielu kwestiach nie mogą się ze sobą porozumieć. Za to fatalnie było w Polskiej Telefonii Cyfrowej (Era i Heyah)
, gdzie udziałowcy wdali się w tak poważny konflikt, że odbił się on na kondycji finansowej spółki.

Teraz w PTC sytuacja się ustabilizowała. Dominuje T-Mobile, który podobnie jak Orange zwykł wprowadzać własną markę w każdym kraju, w którym posiada udziały w lokalnym operatorze. Pytany o to niedawno prezes PTC Klaus Hartmann odpowiedział, że jednak raczej w tym roku to nie nastąpi. Poza tym marka Era jest lokalnie tak mocno rozpoznawalna, że nie warto jej na razie zmieniać na globalną. Po takiej deklaracji wydawało się, że wszystko jest jasne. A tymczasem …

Goście sieci Era na targach CeBit 5 marca przecierali oczy ze zdumienia. Stolik w restauracji, do którego zostali zaproszeni zarezerwowany był na firmę …. T-Mobile Poland. Przypadek? Być może. Rezerwowali nie Polacy, a centrala w Niemczech. Może tak było łatwiej, choć trudno uwierzyć, że Niemcy nie są w stanie zapamiętać i wymówić słowa „era”. Może po prostu ktoś w centrali w Bonn wie o czymś, czego pod żadnym pozorem kierujący PTC ujawnić nie mogą.
W tym momencie zaczynają się przypominać pewne fakty. Marka Idea też była mocno rozpoznawalna w Polsce, a mimo to zastąpiło ją Orange. Już pod tą marką operator awansował z trzeciej na pierwszą pozycję pod względem liczby abonentów. Zanim ogłoszono oficjalnie plany zmiany, kierownictwo było wielokrotnie pytane o to kiedy zmiana, że barwy Idei stają się coraz bardziej pomarańczowe itd. (szczególnie przy taryfie Jedna Idea). Do końca zaprzeczano, że takie plany istnieją. W efekcie, kiedy już oficjalnie powiedziano, że „Idea zmienia się w Orange”, nie było zaskoczenia. Przeciwnie - reakcja była w stylu „no nareszcie”. Czy kierownictwo Ery taki scenariusz starannie ukrywa?

O tym, że Vodafone chciałby wprowadzić do Polski własną markę kosztem marki Plus wiadomo nie od dziś. Temat jest wałkowany od ponad pięciu lat, choć ostatnio wydawało się, że coś przycichł. Jednak w styczniu to nie Plus, a Fundacja Vodafone przekazała Górskiemu Ochotniczemu Pogotowiu Ratunkowemu sprzęt ratowniczy. Nic w tym może dziwnego, jednak to Plus jako sponsor GOPR rokrocznie sponsorował zakup sprzętu dla ratowników. Kolejny przypadek?

Nie wolno także zapomnieć o P4 (Play). Po tym, jak Netia sprzedała udziały właścicielem został inwestor finansowy. A ten z założenia żyje z tego, że inwestuje środki w spółki, które po jakimś czasie drożej sprzedaje. Pojawienie się jakiegoś większego operatora w Play jest tylko kwestią czasu. Jeśli będzie to globalny telekom, to na 10. proc. wprowadzi własną markę. Będzie mu chyba najłatwiej, bo Play działa niecały rok i świadomość marki nie jest jeszcze tak duża, jak w przypadku Ery, Idei, czy Plusa.

W efekcie temat rebrandingu nie jest jeszcze tak przestarzały, a być może dopiero teraz nabierze rumieńców. Bo, że operatorzy lubują się we wprowadzaniu własnych marek globalnych w miejsce lokalnych wiadomo nie od dawna. Czyżby zatem czekała nas przyszłość, w której polskie marki będziemy mieli tylko w przypadku operatorów wirtualnych, bo infrastrukturalni przyjmą światowe? Całkiem to możliwe.

Marcin Kwaśniak

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)