Błąd w produktach Intela - sprawdź czy masz problem

Błąd w produktach Intela - sprawdź czy masz problem01.02.2011 11:47
Błąd w produktach Intela - sprawdź czy masz problem
Źródło zdjęć: © heise-online.pl

Wyprodukowane do tej pory jednoukładowe chipsety z najnowszej serii 6 przeznaczone dla płyt głównych z procesorami Core i-2000 wykazują błąd sprzętowy. Intel informuje, że z biegiem czasu może wystąpić spadek wydajności kontrolera SATA zamontowanego w układach Platform Controller Hub (PCH) P67, H67 lub Q67. Problemem dotknięte są potencjalnie wszystkie wyprodukowane do tej pory płyty główne z podstawkami LGA1155 dla procesorów z serii Core i3-2000, Core i5-2000 i Core i7-2000.

Producent zapewnia jednocześnie, że obarczone wadą płyty główne, mogą być użytkowane dalej. Opisywanemu problemowi można zaradzić jedynie poprzez wymianę chipsetu, który jest niestety na stałe wlutowany w płytę. W efekcie więc oznacza to wymianę płyty głównej. Intel szacuje koszty wymiany płyt na około 70. milionów dolarów. Dotkną one jednak wyłącznie bezpośrednich klientów Intela, a więc producentów płyt głównych, notebooków i pecetów. Do tego trzeba doliczyć 300 milionów dolarów strat w obrotach, ponieważ Intel nie może kontynuować sprzedaży wspomnianych elementów. Ponieważ nowe procesory Sandy Bridge współpracują wyłącznie z chipsetami z Serii 6 (Cougar Point), nie można zastosować układów alternatywnych.

288772182853826707
Źródło zdjęć: © Procesor Sandy Bridge (fot. Intel)

Dopiero pod koniec lutego Intel zamierza wytworzyć niewielkie ilości pozbawionych błędów układów PCH, zaś od kwietnia ma być ponownie osiągnięta pełna moc produkcyjna. W związku z tą informacją kurs akcji Intela zanotował wczoraj (3. stycznia) na giełdzie nowojorskiej znaczny spadek.

Procesory Sandy Bridge stanowią na razie stosunkowo niewielką część palety produktów Intela; dlatego też producent utrzymuje, że straty finansowe spowodowane opóźnieniami w dostawach nie będą dotkliwe. Potencjalnie najliczniejsza grupa komputerów z kośćmi Sandy Bridge na pokładzie (notebooki z dwurdzeniowcami Core i3-2000. a także zapowiedzianymi układami Pentium), nie pojawiły się jeszcze na rynku. W konsekwencji wprowadzenie tych maszyn na rynek opóźni się o kilka tygodni.

Według Intela problemem nie są dotknięte obydwa porty SATA 6. w nowych chipsetach – błąd dotyczy jedynie czterech portów obsługujących wyłącznie standard SATA II. Opisywana usterka może się objawiać dużą liczbą błędów w komunikacji SATA z dyskami twardymi, napędami optycznymi lub zewnętrznymi urządzeniami (eSATA). Jak zapewnia Intel błąd nie ma wpływu na porty SATA III "0" i "1" (6 Gb/s, kompatybilne z SATA 2 (3 Gb/s) i SATA I (1,5 Gb/s), zaś ma wpływ na porty SATA II od "2" do "5" (3 Gb/s). Może także dojść do sytuacji, w których kontroler SATA w ogóle ich nie rozpozna.

Przedstawiciele Intela sądzą, że defekt występuje w chipsetach wysłanych do producentów po 9 stycznia i dlatego też mimo przeprowadzenia obszernych testów został wykryty dopiero teraz. Jednocześnie producent zapewnia w komunikacie prasowym (e-mail), że "jedynymi wadliwymi systemami, które trafiły do rąk klientów końcowych są komputery wyposażone w procesory Core i5 drugiej generacji oraz w czterordzeniowce Core i7".

Skorygowanie błędu ma być relatywnie proste: należy zmienić położenie jednego z elementów metalowych w 65-nanometrowej strukturze układu. Dlatego też producent wychodzi z założenia, że proces usunięcia defektu przebiegnie bez problemów.

Do tej pory producenci płyt głównych i komputerów nie wydali oficjalnych oświadczeń na temat tego, kiedy i jak zamierzają wymienić klientom końcowym produkty dotknięte problemem.

wydanie internetowe www.heise-online.pl

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)