Ukraińcy pokazali jak walczą. Zachód dopiero analizuje tę koncepcję

Ukraińcy wykorzystują drony do wielu czynności, a jedną z nich jest parowanie mikrodronów wraz z załogami pojazdów opancerzonych. Gdy ta koncepcja jest dopiero pieśnią przyszłości na Zachodzie, to Ukraińcy już ją sprawdzają w warunkach bojowych. Przedstawiamy zalety tego rozwiązania.

Ukraińcy ze zdobycznym transporterem BTR-82A.
Ukraińcy ze zdobycznym transporterem BTR-82A.
Źródło zdjęć: © Twitter | Ukraine Weapons Tracker
Przemysław Juraszek

Drony w Ukrainie są używane jako zamiennik w zasadzie wszystkiego oraz jako wzmacniacz osiągów innych rodzajów uzbrojenia. Dobrym przykładem jest tutaj zastosowanie mikrodrona przez załogę zdobycznego transportera opancerzonego BTR-82A, która dzięki niemu może strzelać dalej oraz celniej niż zwykle. Ta koncepcja parowania dronów i pojazdów dopiero pojawi się w sprzęcie wojskowym nowej generacji.

Poniżej można zobaczyć ostrzał rosyjskich pozycji w linii drzew, gdzie Ukraińcy próbują trafić w żołnierza z pochodnią (lub latarką) z dystansu ponad 2,5 kilometra. Normanie strzelec widzi bardzo mało na takim dystansie, a tutaj dowódca dzięki dronowi naprowadza go po punktach trafień, widocznych dzięki zastosowaniu amunicji ze smugaczem.

Poza zwiększeniem celności ostrzału dochodzi zmniejszenie zużycia amunicji, przez co pokładowy zapas może wystarczyć na dłużej. Ponadto mniej oddanych strzałów to mniejsze zużyciu lufy, co wydłuża jej żywotność. Jest to kwestia kluczowa w zdobycznym sprzęcie, do którego dostępność części zamiennych w zasadzie nie istnieje.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

BTR-82A - silnie uzbrojona taksówka Rosjan

Transportery opancerzone BTR-82A z bezzałogową wieżyczką uzbrojoną w automatyczne działo 2A72 kalibru 30 mm to najnowsze pojazdy tego typu w rosyjskich siłach zbrojnych. Ta armata stanowi poważne zagrożenie, lecz Rosjanie borykają się z problemami dotyczącymi jakości luf i amunicji.

Podczas jednego z oficjalnych pokazów nie byli w stanie trafić w starego M113 znajdującego się zaledwie 100 metrów dalej. Możliwe, że po załadowaniu jakościową amunicją pochodzącą choćby z Bułgarii jest lepiej. Ukraińcy przejęli sporo tych transporterów i co lepsze egzemplarze są używane na froncie.

BTR-82A jest produkowany od 2011 roku, będąc zaawansowaną modernizacją transportera BTR-80, po tym jak model BTR-90 został uznany za zbyt skomplikowany i kosztowny w produkcji. Nowa wersja charakteryzuje się nie tylko uzbrojeniem, ale również mocniejszym silnikiem o mocy 300 KM.

Pancerz tego ośmiokołowego transportera wykonany jest ze stali, której grubość nie przekracza 10 mm. Teoretycznie jego wnętrze powinno być wyścielone kevlarem, lecz nie znaleźliśmy żadnych śladów takiego wyłożenia podczas oględzin uszkodzonego egzemplarza na targach MSPO 2023. Taki pancerz oferuje jedynie ochronę przed odłamkami artyleryjskimi i ręczną bronią strzelecką, jednak na bliskim dystansie karabin FN FAL z amunicją przeciwpancerną z rdzeniem wolframowym z łatwością go przebije.

Załoga BTR-82A składa się z trzech osób, a transporter może przewozić siedmiu żołnierzy desantu. Warto jednak zauważyć, że z powodu strat po stronie Rosjan, BTR-82A stają się coraz rzadsze, a ich miejsce zajmują starsze modele, takie jak BTR-60/70, a nawet BTR-50. Dodatkowo Rosjanie używają w szturmach nawet motocykli, rowerów oraz chińskich wózków golfowych i innych pojazdów cywilnych.

Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski

militariawojna w Ukrainiedrony
Wybrane dla Ciebie