Wzmocnią obronę Polski. Będą u nas po raz pierwszy
Szwedzkie myśliwce Jas 39 Gripen będą stacjonować w Polsce, wspierając NATO w ramach wzmocnionej gotowości powietrznej. Jest to ich pierwsze rozlokowanie w Polsce. Oto co potrafią te maszyny.
Po raz pierwszy szwedzkie myśliwce będą stacjonować za granicą, aby uczestniczyć w wzmocnionej gotowości obrony powietrznej NATO. Z bazy w Polsce eskadra myśliwców Jas 39 Gripen będzie patrolować i bronić przestrzeni powietrznej sojuszu. To znaczący krok w szwedzkim wkładzie w obronę NATO.
Szwedzkie myśliwce w Polsce
Eskadra myśliwców ze skrzydła Norrbottens flygflottilj będzie w gotowości w Polsce od kwietnia do czerwca 2025 r. Maszyny mają uczestniczyć w nadzorze przestrzeni powietrznej NATO w północnym obszarze nadzoru.
Pod dowództwem Centrum Operacji Powietrznych NATO w Uedem w Niemczech do ośmiu myśliwców Jas 39 Gripen będzie patrolować przestrzeń powietrzną Sojuszu, wspierając obronę i pełniąc funkcję odstraszania. Wraz z samolotami do Polski trafi też kontyngent 110 osób personelu naziemnego.
Mamy duże doświadczenie w utrzymywaniu i zapewnianiu integralności terytorialnej Szwecji dzięki naszym siłom powietrznym. Nowością jest to, że teraz realizujemy te same misje z Polski w ramach wzmocnionej gotowości obrony powietrznej NATO.
Dzięki naszemu wkładowi w odstraszanie i obronę NATO, siły powietrzne wzmacniają również bezpieczeństwo Szwecji. To ważny rozwój naszych zdolności i kolejny krok w pełnej integracji sił powietrznych w obronie powietrznej NATO
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
JAS-39 Gripen - szwedzki myśliwiec wielozadaniowy
JAS-39 Gripen to szwedzki myśliwiec wielozadaniowy, który został oblatany w 1988 r. Jest znany z niskich kosztów eksploatacji i zdolności operowania z krótkich pasów startowych.
Gripen C/D (jednomiejscowy/dwumiejscowy) jest zbudowany na bazie skrzydła delta z usterzeniem kaczki. Samolot może przenosić do 5,3 tony uzbrojenia, obejmującego bardzo bogaty asortyment pocisków powietrze-powietrze i broni powietrze-ziemia/woda. Zdaniem wielu ekspertów szwedzkie maszyny są lepsze nawet od amerykańskich F-35, jeśli uwzględnimy stosunek jakości i możliwości do ceny.
Z czasem zadebiutowała wersja Gripen E/F wprowadzająca ulepszenia, takie jak mocniejszy silnik, radar AESA czy pasywny system detekcji IRST zdolny wykryć obiekty na dystansie do 100 km. Nowy Gripen może też przenosić do 7,2 tony uzbrojenia na 10 pylonach.
Jest to obecnie jeden z trzech nowoczesnych europejskich samolotów obok Eurofightera i francuskiego Rafale. Jednakże mimo szeregu zalet Gripen nie zdobył szerokiego uznania na rynku międzynarodowym. Według analityków jest to spowodowane głównie brakiem politycznych wpływów Szwecji.
Przemysław Juraszek, dziennikarz Wirtualnej Polski