UKE analizuje ceny połączeń F2M

Strona głównaUKE analizuje ceny połączeń F2M
08.08.2010 13:26
UKE analizuje ceny połączeń F2M

UKE opublikował analizę cen detalicznych za usługi połączeń do sieci ruchomych oferowanych przez operatorów stacjonarnych (F2M).

Analiza została sporządzona w oparciu o dane dostępne na dzień 1 maja 2010.

Zauważalny spadek liczby abonentów korzystających z usług telefonii stacjonarnej, zmienia strukturę przychodów z usług stacjonarnych, jak również taryfy abonamentowe oraz ceny połączeń. Spośród różnych rodzajów połączeń największe zyski sumaryczne przynoszą operatorom połączenia typu F2M, czyli połączenia kierowane z sieci stacjonarnych do sieci ruchomych.

W podsumowaniu analizy stwierdzono, że średnie ceny połączeń z sieci stacjonarnych do Orange, Era i Plus w okresie od 1 lipca 2009 roku do 1 maja 2010 roku zostały obniżone średnio o prawie 29%, z 0,73 zł do 0,52 zł za minutę połączenia.

Spośród największych dostawców usług stacjonarnych, jedynie spółki Telefonia Dialog i Multimedia Polska nie obniżyły cen połączeń do operatorów sieci Orange, Era i Plus. Pozostałych ośmiu operatorów (MNI Telecom, Vectra, Sferia, Aster, PTC, UPC Polska, Netia i TP) dokonało takich obniżek. W zakresie połączeń do sieci Play wśród analizowanych operatorów tylko Telefonia Dialog pozostawiła wysokość cen na tym samym poziomie.

Średnia opłata za połączenia do Play w okresie od 1 lipca 2009 roku do 1 maja 2010 roku u operatora PTC wzrosła o 16%. W tym czasie ceny u pozostałych operatorów (MNI Telecom, Vectra, Sferia, Aster, Multimedia Polska, UPC Polska, Netia i TP) zostały obniżone. Średnie obniżki dla analizowanej grupy operatorów wynosiły ponad 11%, z 0,94 zł do 0,83 zł za minutę połączenia.

Obniżenie stawek MTR wpłynęło na obniżenie cen za usługi połączeń z sieci stacjonarnych do sieci ruchomych i choć przełożenie efektów regulacji rynku hurtowego zakańczania połączeń głosowych w sieciach ruchomych na poziom cen na rynku detalicznym następuje z reguły z pewnym opóźnieniem (a niektórzy operatorzy stacjonarni nie obniżają swoich cen detalicznych w ogóle), to jednak bezsprzecznie działania regulacyjne na szczeblu hurtowym przekładając się na rynek detaliczny, przyczyniają się do zwiększania dostępności i wykorzystania usług telekomunikacyjnych.

Udostępnij:
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)