iPhone odpowiedzialny za boom w sprzedaży pamięci flash
W dużej mierze dzięki telefonowi Apple’a oraz rosnącej rzeszy jego naśladowców analitycy przewidują, że w 2013 roku ogólnoświatowa sprzedaż pamięci flash typu NAND wzrośnie 6-krotnie w porównaniu do roku 2008. Według iSuppli całkowity zysk ze sprzedaży pamięci NAND może wynieść nawet 932,5 miliona dolarów w roku 2013. Dla porównania w ubiegłym roku zysk ten wyniósł 166,5 miliona dolarów. Eksperci przewidują, że średni roczny wzrost wartości sprzedaży będzie na poziomie 41,1%
Apple sprzedało w zeszłym kwartale 5,2 miliona iPhone’ów, a po podpisaniu umowy z China Unicom Cupertino będzie miało 1,3 miliarda nowych potencjalnych odbiorców.
Michael Yang z iSuppli dużą rolę w tym trendzie przypisuje działalności Apple, polegającej na stałym zwiększaniu pojemności pamięci w swoich nowych urządzeniach. Przewiduje również, że za 4 lata przeciętny telefon będzie miał 5,8 GB wbudowanej pamięci flash typu NAND (w 200. roku przeciętny telefon miał tej pamięci mniej niż 1 GB).
Pamięć flash typu NAND została wymyślona przez firmę Toshiba ponad 2. lat temu. Jest to odmiana pamięci trwałej o szczególnie gęstym zapisie, którą dzisiaj stosuje się w bardzo wielu urządzeniach – pendrive’y, karty pamięci, odtwarzacze MP3, telefony, i wiele innych.
Przedstawiciel Apple Tim Cook ogłosił 21 czerwca, że jego firma dokonała przedpłaty w wysokości 500 milionów dolarów, na rzecz długoterminowej umowy z Toshibą, która ma zaopatrywać Cupertino w pamięci flash.