Dzwonią z ofertą? Możesz mieć poważne kłopoty! Jak nie dać się oszukać?

Dzwonią z ofertą? Możesz mieć poważne kłopoty! Jak nie dać się oszukać?

Dzwonią z ofertą? Możesz mieć poważne kłopoty! Jak nie dać się oszukać?
Źródło zdjęć: © Thinkstockphotos
15.03.2012 12:03, aktualizacja: 15.03.2012 13:18

Ktoś do Ciebie dzwoni i obiecuje lepsze usługi telefoniczne za niższą cenę? Akwizytor lub kurier przyniósł nową umowę? Masz wątpliwości? Słusznie!

Urząd Komunikacji Elektronicznej jest informowany o nieuczciwych praktykach firm telekomunikacyjnych nakłaniających potencjalnych abonentów do skorzystania z ich usług. Często wyłudzone w nieuczciwy sposób dane osobowe są wykorzystywane do sporządzenia niechcianej umowy.

W Światowym Dniu Konsumenta Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina, na co powinniśmy zwrócić uwagę, by uniknąć kłopotów.

Jeśli ktoś dzwoni do ciebie z ofertą:

- Zapytaj o imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Zapisz te dane. Nie daj się zwieść, gdy słyszysz np.: „_ Dzwonię z działu handlowego/marketingu/... naszej firmy _". Uczciwy sprzedawca nie ukrywa nazwy firmy, którą reprezentuje.
- Zapytaj skąd mają twój numer telefonu (o ile nie jest to twój operator, każda inna firma powinna mieć twoją zgodę na przetwarzanie danych osobowych).
- Zapytaj, czy osoba, która dzwoni, chce z tobą zawrzeć umowę zawieraną na odległość.

Jeśli celem rozmowy jest zawarcie umowy, pamiętaj, że sprzedawca powinien poinformować cię o:

- imieniu i nazwisku (nazwie), adresie zamieszkania (siedziby) przedsiębiorcy oraz organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy, a także numerze, pod którym przedsiębiorca został zarejestrowany,
- cenie, wraz ze wszystkimi składnikami, a w szczególności podatkami, zasadach zapłaty,
- prawie odstąpienia od umowy w terminie dziesięciu dni, ze wskazaniem wyjątków, kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli są one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy,
- terminie, w jakim oferta lub informacje o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący, minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenia ciągłe lub okresowe, miejscu i sposobie składania reklamacji,
- prawie wypowiedzenia umowy.

Przedsiębiorca jest obowiązany do potwierdzenia na piśmie powyższych informacji. Powinny one być sformułowane jednoznacznie, w sposób zrozumiały i łatwy do odczytania.

Jeśli przyjdzie do ciebie akwizytor:

- Zapytaj o imię i nazwisko pracownika oraz nazwę firmy. Zapisz te dane. Masz prawo zażądać okazania legitymacji służbowej lub innego dowodu pozwalającego działać pracownikowi w imieniu operatora telekomunikacyjnego.
- Jeśli akwizytor przedstawi się jako pracownik „telekomunikacji" zapytaj wprost, czy chodzi o Telekomunikację Polską SA. Do UKE wpływają skargi od abonentów świadczące o tym, że przedstawiciele niektórych operatorów informują, że są pracownikami TP SA, zaś celem wizyty jest nakłonienie do podpisania umowy z innym operatorem.
- Zapytaj - czy osoba, która przyszła do ciebie chce z tobą zawrzeć umowę.
- Żądaj cennika i regulaminu świadczenia usługi. Każda promocja ma swój regulamin oraz odrębny cennik. Na dokumentach tych możesz sprawdzić, czy sprzedawca przekazuje ci ofertę firmy, którą rzekomo reprezentuje.
- Nie płać komuś, kto nie potrafi przedstawić ci pełnej oferty (regulaminu i cennika).
- Nie podpisuj dokumentów, bez ich uprzedniego dokładnego przeczytania - to ty będziesz płacił za usługę!
- Jeśli masz wątpliwości, nie rozumiesz zapisów regulaminu - dokładnie pytaj o nie handlowca.

Więcej informacji o twoich prawach przy podpisywaniu i rozwiązywania umów znajdziesz na stronie internetowej Centrum Informacji Konsumenckiej UKE w dziale „Najczęściej zadawane pytania".

Źródło: UKE

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (185)