Rodzina pojazdów Ajax dla Polski. Brytyjska propozycja ciężkiego bojowego wozu piechoty

Zainteresowanie dostarczeniem Polsce nowego, ciężkiego bojowego wozu piechoty wyraził kolejny podmiot. Do rywalizacji o polskie zamówienie dołączył General Dynamics Land Systems UK oferujący pojazd Ajax. Co to za sprzęt?

Rodzina pojazdów Ajax dla Polski. Brytyjska propozycja ciężkiego bojowego wozu piechotyBrytyjski wóz bojowy Ajax
Źródło zdjęć: © Domena publiczna
Łukasz Michalik
79

Plany zamówienia przez Polskę 700 ciężkich bojowych wozów piechoty budzą zainteresowanie zarówno krajowego przemysłu, jak i podmiotów zagranicznych. Prace nad niepływającym pojazdem gąsienicowym, cięższym i opancerzonym lepiej od Borsuka, prowadzi Huta Stalowa Wola.

Wśród zagranicznych konstrukcji, które mogłyby zostać zaoferowane Polsce, i zintegrowane z polską wieżą ZSSW-30, wymieniano do tej pory kilka wozów bojowych. Jednym z nich jest niemiecki wóz KF41 Lynx, kupiony do tej pory przez Węgry, Ukrainę i Włochy. Drugi to południowokoreański AS21 Redback, użytkowany przez armię Korei Południowej (jako K21) i zamówiony przez Australię.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Czy warto kupić statyw Ulanzi Fotopro F38 Quick Release Video Travel Tripod 3318?

Kolejnym pojazdem, który mógłby sprostać polskim oczekiwaniom, jest użytkowany przez armię turecką Otokar Tulpar. Krótką listę potencjalnych dostawców zamykał do niedawna BAE Systems z platformą AMPV, opracowaną na bazie podwozia amerykańskiego bojowego wozu piechoty M2 Bradley.

Jak informuje Defence 24, do grona oferentów dołączył – co jest na razie informacją nieoficjalną – koncern General Dynamics Land Systems UK. Jego propozycja dla Polski to podwozie opracowane dla brytyjskiej armii w ramach programu Ajax, będące głęboką modyfikacją opracowanego przez Hiszpanię i Austrię bojowego wozu piechoty ASCOD.

Rodzina pojazdów Ajax

Ajax to rodzina specjalistycznych pojazdów bojowych, bazujących na zmodyfikowanym podwoziu ASCOD (Austrian Spanish Cooperation Development). ASCOD powstał w wyniku współpracy Hiszpanii i Austrii i jest eksploatowany przez armie obu tych krajów jako bojowy wóz piechoty PizarroUlan. Pojazd okazał się bardzo udany – jest ciągle rozwijany, a jego różne warianty trafiły m.in. do Wielkiej Brytanii (jako platforma Ajax).

Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim
Bojowy wóz piechoty ASCOD 2 oferowany państwom bałtyckim © GDLS

Wersję bazową kupiły także Litwa i Łotwa, a ASCOD-y z wieżą Sabrah zostały pozyskane przez Filipiny, gdzie pełnią rolę lekkiego czołgu. Także Stany Zjednoczone na bazie ASCOD-a opracowały swój lekki czołg M10 Booker.

W podstawowej wersji Ajax waży 38 ton (masa może być większa po montażu dodatkowego opancerzenia), ma 7,6 metra długości, może pokonywać wzniesienia o nachyleniu do 60 proc. i jest obsługiwany przez trzyosobową załogę. Istotną cechą jest otwarta architektura pokładowej elektroniki, a zdolności pojazdu, jego uzbrojenie czy liczba przewożonych żołnierzy desantu zależą od konkretnej wersji.

Jedno podwozie, wiele wariantów

W przypadku wielkiej Brytanii platforma Ajax ma zastąpić rodzinę pojazdów CVR(T) opracowanych w latach 60. XX wieku. W skład rodziny pojazdów Ajax wchodzą wozy zbudowane na wspólnym podwoziu, ale z różnym wyposażeniem, dzięki któremu pełnią rolę wozów rozpoznawczych (Ajax), dowodzenia (Athena), pojazdów zabezpieczenia technicznego (Atlas) czy naprawczych (Apollo) – łącznie zamówiono aż sześć wariantów.

Rodzina pojazdów Ajax
Rodzina pojazdów Ajax © UK Defence Journal

Ta właśnie platforma ma zostać zaproponowana Polsce jako podwozie, które może zostać zintegrowane z polską wieżą ZSSW-30. Warto przy tym zauważyć, że – ponieważ na bazie Ajaxa opracowano całą rodzinę pojazdów specjalistycznych – Polska mogłaby w tym przypadku pozyskać całą platformę.

O tym, jak ważna jest ta kwestia, przekonuje historia Rosomaka, który – po wdrożeniu bazowej wersji kołowego transportera opancerzonego – przez długie lata nie otrzymał właściwego wsparcia w postaci dzielących to samo podwozie pojazdów specjalistycznych.

Warto zauważyć, że z problemów tych Polska wyciągnęła już wnioski i wdrażając Borsuka, ma – poza bazową wersją bojowego wozu piechoty – gotowe 11 wariantów specjalistycznych tego pojazdu, od wozów rozpoznawczych, poprzez pojazdy dowodzenia czy moździerz samobieżny, po pojazd minowania narzutowego. Podobna różnorodność jest w tym przypadku atutem Ajaksa.

Problemy i kontrowersje

Omawiając zalety brytyjskiego pojazdu, trzeba jednak pamiętać o poważnych kontrowersjach, towarzyszących wdrażaniu Ajaxa przez armię brytyjską. Ich powodem były liczne usterki i problemy techniczne trapiące tę konstrukcję. Choć według źródeł brytyjskich zostały one wykryte i usunięte, wstępna gotowość operacyjna brytyjskich Ajaksów planowana jest dopiero na grudzień 2025 roku, czyli z ośmioletnim opóźnieniem względem pierwotnego harmonogramu.

Co opóźniło osiągnięcie przez brytyjskie wozy gotowości? Lista usterek jest długa – w montowanych w Hiszpanii kadłubach wykryto m.in. niewłaściwie wykonane spawy, a jednym z zaleceń dla gąsienicowego pojazdu, w teorii zdolnego do pokonania najtrudniejszego terenu, było ograniczenie prędkości do 32 km/h (20 mil/h – połowa maksymalnej) i wysokości pokonywanych przeszkód do 20 cm.

Bojowy wóz piechoty AJAX
Bojowy wóz piechoty AJAX © General Dynamics Land Systems–UK

W pojazdach wykryto także wibracje – początkowo uciążliwe, a w dłuższej perspektywie sklasyfikowane jako groźne dla zdrowia załogi, powodujące m.in. obrzęki stawów i szumy uszne – poszkodowanych zostało około 300 brytyjskich żołnierzy.

Nadmierny był także hałas – choć czujniki pojazdu nie wykazywały żadnych problemów, skarżyli się na nie uczestniczący w testach żołnierze. W rezultacie maksymalny czas przebywania w pracującym Ajaksie został ograniczony do 90 minut.

Ajax nie był także w stanie celnie strzelać w ruchu, załogom zalecano unikanie przeszkód podczas jazdy do tyłu, a cały program był krytykowany i poddany ponownemu przeglądowi. Ostatecznie brytyjskie władze zdecydowały o jego kontynuacji.

Czas na wykrycie wad projektowych

Po latach problemów Ajax wyjeżdża w końcu na prostą. Producent chwali się dostarczeniem 100 egzemplarzy, a planowane na najbliższe miesiące osiągnięcie wstępnej gotowości pozwala sądzić, że "choroby wieku dziecięcego" zostały usunięte.

Warto zaznaczyć, że – choć problemy trapiące Ajaxa były wyjątkowo liczne – w nowych pojazdach różnego rodzaju usterki, usuwane w wyniku zdobywanych doświadczeń nie są niczym wyjątkowym. Z poważnymi wadami borykały się m.in. niemieckie bojowe wozy piechoty Puma.

Za problem można uznać w tych przypadkach nie samo wystąpienie różnych wad, ale fakt, że nie wykryto ich na etapie testów (jak w przypadku niedoskonałości zawieszenia w Borsuku), ale w pojazdach seryjnych, które – teoretycznie – wszelkie testy zaliczyły przed rozpoczęciem seryjnej produkcji.

Wybrane dla Ciebie

Polska uruchamia superkomputer kwantowy Odra 5. Pierwszy w tej części Europy
Polska uruchamia superkomputer kwantowy Odra 5. Pierwszy w tej części Europy
Rosyjski Su-24 przechwycony przez polskie samoloty. Rozkaz wydało NATO
Rosyjski Su-24 przechwycony przez polskie samoloty. Rozkaz wydało NATO
Ukraińcy krótko o abramsach. Użyli tylko kilku słów
Ukraińcy krótko o abramsach. Użyli tylko kilku słów
Cenna broń dotarła do Polski. Przybyła z Korei
Cenna broń dotarła do Polski. Przybyła z Korei
Rosyjski AWACS A-100 Premier. Stał się przestarzały, zanim wszedł do służby
Rosyjski AWACS A-100 Premier. Stał się przestarzały, zanim wszedł do służby
Gigant amunicyjny inwestuje w Indiach. Celem 200 tys. pocisków rocznie
Gigant amunicyjny inwestuje w Indiach. Celem 200 tys. pocisków rocznie
Wypadek okrętu w Korei Płn. Reakcja Kima zadziwia
Wypadek okrętu w Korei Płn. Reakcja Kima zadziwia
Satelity SAR dla Japonii. Powstaną przy pomocy polsko-fińskiej firmy
Satelity SAR dla Japonii. Powstaną przy pomocy polsko-fińskiej firmy
TUSK na polskim czołgu. Wszystko widać na zdjęciu
TUSK na polskim czołgu. Wszystko widać na zdjęciu
To już oficjalne: Elon Musk ma własne miasto. Starbase z prawami miejskimi
To już oficjalne: Elon Musk ma własne miasto. Starbase z prawami miejskimi
Rosja rozwija nowe jądrowe pociski. Pentagon ostrzega przed zagrożeniem
Rosja rozwija nowe jądrowe pociski. Pentagon ostrzega przed zagrożeniem
Długie ręce "boga wojny". Artyleria lufowa o zasięgu 150 km
Długie ręce "boga wojny". Artyleria lufowa o zasięgu 150 km