Już kupowali z Zachodu. Nagle zwrot akcji. Wybrali myśliwiec z Chin

Władze Indonezji potwierdziły plan nabycia 42 chińskich myśliwców J-10C. Analitycy oceniają ten krok mianem zaskakującego przynajmniej z dwóch powodów.

Samoloty J-10, zdjęcie poglądoweSamoloty J-10C, zdjęcie poglądowe
Źródło zdjęć: © Getty Images | Brent Lewin
Mateusz Tomczak

Po pierwsze, jest to nagłe wycofanie się Dżakarty z preferowanych w ostatnich latach zakupów zachodniego sprzętu wojskowego. Po drugie, wprowadzenie do służby J-10C spowoduje jeszcze większe zróżnicowanie floty indonezyjskich sił powietrznych, która już teraz jest bardzo niejednorodna.

Indonezja kupi J-10C. Eksperci nie kryją zdziwienia

Analitycy Defense Express wyliczają, że uwzględniając samoloty bojowe i szkolno-treningowe flota indonezyjskich sił powietrznych składa się z maszyn pochodzących z pięciu krajów (Rosji, USA, Wielkiej Brytanii, Brazylii i Korei Południowej), a w kolejce czekają jeszcze zamówione we Francji myśliwce Dassault Rafale oraz pochodzące z Turcji myśliwce KAAN.

W efekcie, Indonezja będzie eksploatować samoloty bojowe i szkolno-treningowe z aż ośmiu krajów - wliczając J-10C, których zakup dziwi i niepokoi z uwagi na fakt, że w ostatnich miesiącach Dżakarta preferowała zamówienia na Zachodzie - na 42 francuskie myśliwce Dassault Rafale, a także na 48 tureckich myśliwców KAAN.

Cytowany przez agencję Associated Press analityk Beni Sukadis ostrzegł, że zakup myśliwców od Chin "może być odczytany jako nagła zmiana orientacji polityki bezpieczeństwa Indonezji i wywołać napięcia w regionie Morza Południowochińskiego".

Ile plastiku mamy w ciele? Odpowiedź zaskakuje

Wielozadaniowy myśliwiec z Chin

– Wkrótce będą latać nad Dżakartą – powiedział o J-10C minister obrony Indonezji Sjafrie Sjamsoeddin, jednocześnie nie ujawniając szczegółów umowy z Chinami ani harmonogramu dostaw.

J-10C to wielozadaniowy myśliwiec, którego produkcją zajmuje się Chengdu Aircraft Industry Corporation. Obecnie maszyny tego typu znajdują się na wyposażeniu sił powietrznych Chin oraz Pakistanu.

J-10C jest napędzany jednym silnikiem (początkowo produkcji rosyjskiej, który z czasem został zastąpiony chińskim odpowiednikiem) i w konfiguracji startowej waży ok. 19,5 tony, z czego 5,5 tony może przypadać na dedykowane mu uzbrojenie. Jest też wyposażony w radar AESA i standardowe działko lotnicze (kal. 23 mm). Myśliwiec ten może osiągać prędkość maksymalną 1,8 Ma i pułap do 18 tys. m.

Cyfrowy Polak © Cyfrowy Polak
Wybrane dla Ciebie
Kluczowa baza NATO zamknięta. Pas startowy w fatalnym stanie
Kluczowa baza NATO zamknięta. Pas startowy w fatalnym stanie
Największa operacja Royal Navy od lat. HMS Prince of Wales na mecie
Największa operacja Royal Navy od lat. HMS Prince of Wales na mecie
Pomogą budować bazę na Marsie. To dwie bakterie
Pomogą budować bazę na Marsie. To dwie bakterie
Badają grzyb z Czarnobyla. Może chronić przed promieniowaniem
Badają grzyb z Czarnobyla. Może chronić przed promieniowaniem
Rosyjskie rafinerie płoną coraz częściej. Listopad był rekordowy
Rosyjskie rafinerie płoną coraz częściej. Listopad był rekordowy
Rozstrzygnięcie programu Karkonosze. Powietrzne tankowce dla Polski
Rozstrzygnięcie programu Karkonosze. Powietrzne tankowce dla Polski
Trump zapowiada zakupy. To najdroższe samoloty wojskowe w historii
Trump zapowiada zakupy. To najdroższe samoloty wojskowe w historii
Niemieckie rakiety. Trafią do amerykańskich wyrzutni?
Niemieckie rakiety. Trafią do amerykańskich wyrzutni?
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Skala tych dżetów w głowie się nie mieści. Galaktyka to za mało
Klęska urodzaju dla Niemiec. Skyrangery powstaną w fabryce motoryzacyjnej
Klęska urodzaju dla Niemiec. Skyrangery powstaną w fabryce motoryzacyjnej
Słynne drony jak AWACS-y. Będą kontrolować przestrzeń powietrzną
Słynne drony jak AWACS-y. Będą kontrolować przestrzeń powietrzną
BWP Taimas. Turecko-chińska hybryda dla Kazachstanu
BWP Taimas. Turecko-chińska hybryda dla Kazachstanu
Wyłączono komentarze
Jako redakcja Wirtualnej Polski doceniamy zaangażowanie naszych czytelników w komentarzach. Jednak niektóre tematy wywołują komentarze wykraczające poza granice kulturalnej dyskusji. Dbając o jej jakość, zdecydowaliśmy się wyłączyć sekcję komentarzy pod tym artykułem.
Redakcja serwisu Tech
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇