AS‑21 Redback – ciężki BWP z Korei dla polskiego wojska. To wsparcie dla Abramsów

W rozważanym przez polskie władze wariancie modernizacji sił zbrojnych, polska armia ma docelowo używać dwóch typów gąsienicowych bojowych wozów piechoty. Do Borsuka ma dołączyć południowokoreański AS-21 Redback. Czym różni się ten sprzęt od polskiego bewupa?

Bojowy wóz piechoty AS-21 Redback
Bojowy wóz piechoty AS-21 Redback
Źródło zdjęć: © Hanwha Defense
Łukasz Michalik

19.09.2022 20:24

Polskie wojsko używa obecnie jednego typu gąsienicowego, bojowego wozu piechoty. Jest nim BMP-1 – stary, opracowany jeszcze w latach 60. w Związku Radzieckim pojazd, który przed laty zrewolucjonizował pole walki, ale obecnie jest dramatycznie przestarzały.

Niemodernizowany od dziesięcioleci BWP-1 ma nieskuteczne uzbrojenie, a jego pancerz nie zapewnia ochrony załodze i przewożonemu desantowi.

Ciężki AS-21 Redback i lżejszy Borsuk

Następcą BWP-1 miał być opracowany w Polsce bojowy wóz piechoty Borsuk, wyposażony w – również polską – bezzałogową wieżę ZSSW-30. Zarówno pojazd jak i wieża zostały bardzo wysoko ocenione przez ekspertów.

W 2022 roku okazało się jednak, że jako uzupełnienie Borsuków jest brany pod uwagę jeszcze jeden typ pojazdów – ciężkie bojowe wozy piechoty AS-21 Redback. To dzieło koncernu Hanwha Defense, będące rozwinięciem starszego, koreańskiego bewupa, K-21.

W rozważanym przez polskich decydentów wariancie południowokoreańskie AS-21 mają współpracować z polskimi czołgami M1A2 Abrams SEPv3, a Borsuki z lżejszymi czołgami K2/K2PL. Część tych wozów zostanie kupiona w Korei, a część w wersji spolonizowanej ma zostać wyprodukowana w Polsce. Czym różni się AS-21 Redback od Borsuka?

AS-21 Redback – bez kompromisów pływalności

Najbardziej rzucającą się w oczy różnicą jest masa obu pojazdów. Gdy polski Borsuk waży ok. 25 ton, masa Redbacka sięga 42-45 ton. Dla górnej granicy masy to więcej, niż w przypadku polskich czołgów T-72 (większość została już przekazana do Ukrainy) i mniej więcej tyle, ile waży czołg PT-91 Twardy.

Różnica w masie przekłada się na silniejsze opancerzenie, które koreańscy inżynierowie mogli zaprojektować bez – rzutującego na projekt Borsuka – wymogu pływalności.

AS-21 Redback nie pływa, więc jego konstruktorzy nie musieli zgadzać się na związane z tym kompromisy, zarówno w zakresie masy i objętości pojazdu, jak i dodatkowych instalacji, wymaganych w pływających pojazdach, jak napęd w postaci pędników strugowodnych.

AS-21 Redback – uzbrojenie i aktywny pancerz

AS-21 jest uzbrojony w wieżę z armatą 30 mm i PPK Spike-LR/LR2 (podobną konfigurację uzbrojenia, choć w innej wieży, ma Borsuk).

Koreański pojazd może być także wyposażony – choć jest to opcjonalne – w aktywny pancerz. Podczas europejskiej prezentacji sprzętu, która nastąpiła na targach Eurosatory 2022, AS-21 Redback wystąpił z izraelskim systemem Iron Fist.

Jest on zdolny do niszczenia przeciwpancernych pocisków kierowanych, a także – co stawia systemowi obronnemu znacznie wyższe wymagania – podkalibrowych pocisków przeciwpancernych, wystrzeliwanych z armat czołgowych. W tym drugim przypadku skuteczność systemu jest ograniczona do wolniejszej amunicji starszych typów.

Iron Vision – nowatorski system obserwacji

Ciekawym dodatkiem jest także system Iron Vision, poprawiający świadomość sytuacyjną 3-osobowej załogi bewupa. To połączenie gogli dla załogi z zewnętrznymi kamerami, dające jej – podobnie jak np. pilotowi F-35 – możliwość "patrzenia przez ściany" maszyny.

Łukasz Michalik, dziennikarz Wirtualnej Polski

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (133)