Muzyka generowana przez AI zastępuje artystów. Sklepy w Belgii unikają opłat
Belgijskie sieci handlowe, takie jak Brico i Carrefour, wprowadzają muzykę wygenerowaną przez sztuczną inteligencję, co pozwala na uniknięcie opłat za prawa autorskie. To z pewnością odbije się na przychodach twórców muzyki.
To już nie pierwsza kontrowersja na rynku muzycznym związana ze sztuczną inteligencją. Kilka tygodni temu pisaliśmy o grupie indie rockowej The Velvet Sundown, z ponad milionem słuchaczy, która po fali spekulacji ujawniła w końcu, że jest projektem stworzonym przez AI. Zespół w dwa tygodnie od stworzenia zdążył wydać dwa albumy.
Generują muzykę za pomocą AI, by nie płacić twórcom
Zapewne też inspirowane tym sukcesem belgijskie sieci handlowe, w tym Brico i Carrefour, zdecydowały się sięgnąć po muzykę generowaną przez AI, co pozwala im na cięcia kosztów związanych z płaceniem za licencje autorskie muzyków. Jak podaje PAP, publiczny nadawca VRT poinformował, że cała sieć Carrefour planuje dokonać pełnego przejścia na ten rodzaj muzyki do 2028 roku, co może skutkować utratą ponad 25 proc. dochodów belgijskich artystów z odtwarzania ich utworów w miejscach publicznych.
Firma Brico już korzysta z usług M-Cube, która dostarcza playlisty zaprojektowane specjalnie na potrzeby każdego sklepu. Podobne rozwiązania przyjęły inne belgijskie sieci, jak X2O, Krëfel, Trafic, Oh’Green oraz Club.
Stowarzyszenie twórców ostrzega przed stratami
Muzyka tworzona przez algorytmy jest wolna od opłat licencyjnych, co stwarza duże oszczędności dla przedsiębiorstw. Mimo to, stowarzyszenie Sabam, które zajmuje się zarządzaniem tantiemami dla twórców, ostrzega przed możliwymi stratami rzędu 25-28 proc. z tytułu odtwarzania muzyki w sklepach, restauracjach i hotelach.
Carrefour, posiadający 700 lokalizacji w Belgii, planuje całkowite wdrożenie muzyki AI między 2026 a 2028 rokiem. Według Damiena Bytebiera z sieci Carrefour, technologia ta pozwala na tworzenie sezonowych utworów reklamowych, m.in. dla promocji świątecznych czy produktów rybnych.
IKEA pozostaje przy muzyce tworzonej przez prawdziwych twórców
Nie wszystkie firmy idą tą drogą. IKEA postanawia zostawić tradycyjną muzykę, stworzoną przez ludzi, chociaż również korzysta z darmowych utworów.
Stowarzyszenie Sabam zauważa, że trend ten może się wkrótce zmienić. W krajach ościennych niektóre sklepy powracają do muzyki tradycyjnej, uzasadniając to lepszym komfortem klientów i pracowników. "Tylko muzyka tworzona przez człowieka potrafi wywołać prawdziwe emocje" – podkreślił Steven Desloovere, szef działu muzyki w Sabam.