WAŻNE
TERAZ

Trump jednak nie spotka się z Putinem w Budapeszcie? "Nie ma planu"

Ukraina jako cmentarzysko Rosjan. Stracili już ponad 13 tys. pojazdów

Dwa lata pełnoskalowej wojny w Ukrainie zamieniły części kraju w cmentarzyska sprzętu wojskowego. Jak podają Ukraińcy, Rosjanie przez dwa lata wojny stracili m.in. ponad 13 tys. pojazdów wojskowych i tyle samo pojazdów opancerzonych. Przedstawiamy najliczniejsze przypadki.

DONETSK REGION, UKRAINE - MAY 31, 2022 - A Ukrainian serviceman points at a destroyed Russian BMP-2 infantry fighting vehicle by the roadside between Zelene Pole and Novopil villages, Donetsk Region, eastern Ukraine. This photo cannot be distributed in the Russian Federation. (Photo credit should read Dmytro Smolyenko/ Ukrinform/Future Publishing via Getty Images)Wrak rosyjskiego BMP-2.
Źródło zdjęć: © GETTY | Future Publishing
Przemysław Juraszek

Ukraińcy poinformowali o przekroczeniu bariery 13 tys. rosyjskich pojazdów różnego typu. Mowa tutaj o pojazdach mobilności taktycznej takich jak Gaz Tigr czy ciężarówkach KamAZ i Ural niezbędnych do zaopatrywania jednostek frontowych w amunicję czy żywność. Są one nawet ważniejsze od samych czołgów, ponieważ te bez dostaw amunicji i paliwa są najzwyczajniej w świecie bezużyteczne.

Rosjanie także masowo wykorzystują ciężarówki do dowożenia żołnierzy na linię frontu, przez co stają się one jednym z najbardziej ulubionych celów ukraińskich pilotów dronów, ponieważ jeden atak zwykle skutkuje wyeliminowaniem nawet ponad tuzina żołnierzy.

Rosjanie wykorzystują do transportu nawet minibusy UAZ-452, potocznie zwane "Buchanką", które są "wzmacniane" wybuchowymi kostkami pancerza reaktywnego Kontakt-1 lub maskowane w sposób nadający im "włochatego charakteru".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Niedocenianie ciężarówki — to od nich zależy los frontu

Rosjanie wedle strat potwierdzonych zdjęciami stracili m.in. po przynajmniej 1 tys. ciężarówek Ural-4320 oraz KamAZ-43114. Nie są to jednak cele tak popularne jak czołgi w identyfikacji, więc ich liczba jest najprawdopodobniej mocno niedoszacowana przez OSINT-owców.

Sześciokołowe ciężarówki KamAZ-43114 produkowane od 1995 r. były wołem roboczym rosyjskiej logistyki w 2022 r. Są one wyposażone w silnik o mocy 240 KM oraz przystosowane do transportu ładunków o masie do 6 ton. Jednakże w wyniku ponoszonych strat były one coraz częściej zastępowanie starszymi rozwiązaniami.

Najpopularniejsze były ciężarówki Ural-4320 produkowane od 1978 r. także przystosowane do przewożenia 6 ton ładunku lub cysterny o pojemności 7000L. Tych jednak też Rosjanom zaczęło brakować, ponieważ były wyciągane na front nawet pamiętające czasy Stalina ciężarówki GAZ-63.

Pojazdy opancerzone także są bardzo blisko tej granicy

Ukraińcy chwalą się też zniszczeniem niemal 13 tys. pojazdów opancerzonych i bojowych wozów piechoty. Te służą m.in. do transportu piechoty w region walk i w zależności od typu także do jej wspierania ostrzałem z broni pokładowej. W tej kategorii zostały potwierdzone zdjęciami m.in. straty około 2 tys. bojowych wozów piechoty (bwp) BMP-1/2.

BMP-1 były rewolucyjną konstrukcją w latach 60. XX wieku, ponieważ był to pierwszy pojazd do transportu piechoty izolujący piechotę od środowiska zewnętrznego dysponujący zarazem bardzo silnym uzbrojeniem umożliwiającym nawet walkę z czołgami. Z czasem jednak okazało się, że armata 2A28 Grom kal. 73 mm była nieskuteczna wobec piechoty, co naprawiono w ulepszonym BMP-2 z lat 80. XX wieku.

Armatę zastąpiono armatą automatyczną 2A42 kal. 30 mm będącą opcją bardziej wielozadaniową. Z kolei w przypadku zwalczania czołgów zastosowano wyrzutnię nowych przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) 9K113 Konkurs.

Na papierze jest to bardzo silny zestaw, ale ze względu na wymogi dotyczące pływalności w BMP-1/2 nie zostało wiele zapasu masy na pancerz. Ten w teorii z przodu powinien wytrzymać ostrzał armat automatycznych kal. 30 mm, ale boki o grubości 13-16 mm są podatne na ostrzał z wielkokalibrowych karabinów maszynowych, takich jak Browning M2 czy DSzK.

Ponadto BMP-1/2 nie posiada ochrony przed ręczną bronią przeciwpancerną, a wewnętrzny układ krytycznych elementów, takich jak paliwo czy amunicja, dodatkowo zmniejsza szanse przeżycia załogi. Warto zaznaczyć, że dwóch członków załogi siedzi na amunicji, a wewnętrzne zbiorniki paliwa umieszczono pomiędzy rządem siedzeń desantu i na tylnych drzwiach pojazdu.

Wybrane dla Ciebie
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Są znani z F-35. Zbudowali superdrona
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
Drony-wabiki. Ukraińcy używają ich na froncie
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
W lecący samolot coś uderzyło. Już wszystko wiadomo
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
"Latający Kreml". Putin może polecieć do Budapesztu luksusową maszyną
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Arktyczny bastion Putina. Półwysep Kolski to okno na świat i atomowy śmietnik Rosji
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób
Jak dotrzeć do Urana w kilka lat? Naukowcy z MIT wskazują sposób
Przyjrzeli się wojnie w Ukrainie. Wiedzą, jakiej broni nigdy nie kupią
Przyjrzeli się wojnie w Ukrainie. Wiedzą, jakiej broni nigdy nie kupią
Chiny przywiozły z Księżyca zaskakujący materiał. Tego się tam nikt nie spodziewał
Chiny przywiozły z Księżyca zaskakujący materiał. Tego się tam nikt nie spodziewał
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Kometa 3I/ATLAS jednak ma anty-warkocz. Nowe zdjęcia potwierdzają
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Odkryto rytualny kompleks w Jordanii. Pokazuje historię epoki brązu
Nowy sprzęt dla Ukrainy. Chcą kupić śmigłowce
Nowy sprzęt dla Ukrainy. Chcą kupić śmigłowce
SpaceX straci kontrakt na lądowanie na Księżycu? Rewolucja w programie Artemis
SpaceX straci kontrakt na lądowanie na Księżycu? Rewolucja w programie Artemis